افزایش ظرفیت پالایشگاه گاز خانگیران به ۶۰ میلیون متر مکعب در روز

ظرفیت فرآورش گاز پالایشگاه شهید هاشمی نژاد (خانگیران) با ایجاد واحد جدید شیرین سازی در این پالایشگاه به ۶۰ میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران و به نقل از شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی (شانا) ، مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد با بیان این که پایداری تولید گاز و افزایش بهره وری، راهبردهای مهم این شرکت پالایشی به شمار می آیند، افزود: بر پایه این استراتژی ها، طرح های با هدف افزایش تولید گاز تعریف شده که احداث یک واحد جدید دیگر برای شیرین سازی گاز از جمله آنهاست.

مسعود حسنی گفت: هم اکنون پنج واحد فرآورش با طراحی ۴۱ میلیون مترمکعب در روز فعال است که مجموعه این واحدها ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را پالایش می کنند.

وی با تاکید بر این که مطالعات اولیه اجرای این طرح در دست اجراست، تصریح کرد: انتظار می رود طرح تفصیلی این واحد جدید در سه ماه نخست سال آینده پایان یابد و عملیات اجرایی آن نیز در مرداد ۹۲ آغاز شود.

مدیرعامل شرکت پالایش گازشهید هاشمی نژاد گفت: ساخت و بهره برداری واحد جدید شیرین سازی گاز این پالایشگاه به سه سال زمان نیا دارد.

وی گفت : با ساخت و بهره برداری از این واحد، حجم شیرین سازی گاز در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد ۱۰میلیون مترمکعب در روز افزایش خواهد یافت.

حسنی با بیان این که پالایشگاه شهید هاشمی نژاد در میان دیگر پالایشگاه های گاز، اسیدی ترین نوع گاز را فرآورش می کند، گوگرد را از مهم ترین محصولات حاصل از فرآورش خواند و گفت: هم اکنون روزانه دو هزار تن گوگرد در پالایشگاه شهید هاشمی نژاد تولید می شود که ارسال ۷۰ درصد آن به خارج ارز قابل ملاحظه ای را به کشور بر می گرداند.

وی با بیان این که هم اکنون چهار واحد گوگرد سازی در این پالایشگاه فعال است، ظرفیت تولید این محصول را ۲۶۰۰ تن در روز اعلام کرد.

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد تصریح کرد: پیش تر به ازای فرآورش یک میلیون مترمکعب گاز، سالانه ۳۸ میلیون تن گوگرد تولید می شد، اما با اقدام های اصلاحی انجام شده، این مقدار به بیش از ۴۰ تن (در ازای فرآورش یک میلیون مترمکعب گاز) رسیده است .

مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد گفت: با مجموعه اقدام های اصلاحی انجام شده از سال ها قبل، ظرفیت فرآورش گاز از ۱۰ سال گذشته تا کنون سه میلیارد مترمکعب افزایش یافته است.

وی تصریح کرد : با تکیه بر دانش و توانمندی متخصصان این پالایشگاه ، همچنین با بهره گیری از سازندگان داخلی ، بدون آن که تاسیسات جدید به این پالایشگاه اضافه شود ، حجم کنونی فرآورش گاز این پالایشگاه به ۱۶٫۳ میلیارد مترمکعب در سال رسیده است.

حسنی ؛ بازیافت گازهای مشعل و استفاده از آن در چرخه تولید را از دیگر اقدام های اساسی پالایشگاه شهید هاشمی نژاد برشمرد و گفت: با اجرای طرح های پژوهشی انجام شده در این زمینه، تاکنون ۴۰ درصد گاز مشعل های پالایشگاه بازیافت می شود و انتظار می رود این طرح تا پایان سال آینده کامل شود.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد، کاهش زمان تعمیرات اساسی، از دیگر اقدام های مهم این شرکت پالایشی در چند سال گذشته به شمار می آید.

وی با بیان این که این پالایشگاه برای تعمیرات اساسی زمان ۴۶ روز را در کارنامه خود ثبت کرده است، اظهار داشت :  هم اکنون این زمان به ۲۱ روز کاهش یافته ضمن آن که ضریب آمادگی پالایشگاه نیز از ۹۲ درصد در شش سال گذشته به ۹۴ درصد رسیده است.

مدیر عامل شرکت پالایش گاز شهید هاشمی نژاد از آمادگی توان حداکثری تولید گاز در زمستان امسال خبر داد و گفت: با توجه به تعمیرات اساسی در نیمه نخست امسال و اقدام های اصلاحی انجام شده، این پالایشگاه با تمام توان خود آماده گذر از زمستان خواهد بود./عب


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.