افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان تا طبخ نامرغوب آن در بندرعباس


افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان تا طبخ نامرغوب آن در بندرعباس

۱۱:۴۴ (سه شنبه ۳۰ خرداد )
اخبار مرتبط
نسخه چاپی نسخه چاپی

هرچند مسوولان استان هرمزگان و شهرستان بندرعباس متفق‌القول تنها علت افرایش ۱۵ درصدی بهای نان را بالا بردن کیفیت آن در این شهرستان می‌دانند، اما طبق گفته شهروندان نانوایی‌های این شهرستان بدون ارتقا کیفیت طبخ نان افزایش قیمت را لحاظ کرده‌اند واین شهروندان هستند که باید بهای بیشتری برای نان بی‌کیفیت بپردازند.

افزایش ۳۰ درصدی قیمت نان در هفته جاری در برخی نقاط کشور، باعث اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی شد، لذا این موضوع با حضور برخی مسوولان اقتصادی دولت در مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

حال که افزایش قیمت نان به هرمزگان به ویژه بندرعباس رسیده مسوولان این شهرستان می‌گویند واحدهای نانوایی مشمول قانون افزایش ۱۵ درصدی نرخ نان می‌شوند که نان باکیفیت و مرغوب پخت کنند و افزایش قیمت گندم دلیل آن نیست.

فرماندار بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: با توجه به اینکه افزایش قیمت نان در استان‌ها بنا بر تصمیم استاندار است در بندرعباس نیز این افزایش مشروط بوده و چنانچه واحدی شروط در نظر گرفته شده را رعایت کند می‌تواند قیمت نان را افزایش دهد.

“عباس امینی‌زاده” مهمترین شرط افزایش قیمت نان را کیفیت مطلوب دانست و عدم وجود پرونده تعزیراتی، رعایت مقررات اداری و حقوقی، رعایت مقررات و دستورات بهداشتی، داشتن مهارت‌های لازم، بکارگیری امکانات و تجهیزات مناسب و رعایت و ترتیب اثر دادن تذکرات بازرسان را از دیگر عوامل آن عنوان کرد.

وی از طرح کنترل و سنجش کیفیت نان در واحدهای نانوایی بندرعباس خبر داد و افزود: طی ۱۰ روز از تمامی نانوایی‌ها بازدید به عمل آمد و با بررسی سطح کیفیت و مرغوبیت پخت نان و دیگر شاخص‌ها به آنها امتیاز داده شد، برای اعمال افزایش قیمت نان، نانوایی‌ها باید حداقل ۸۰ درصد امتیاز را کسب کنند.

امینی زاده تاکید کرد: تاکنون تنها حدود ۶۰ نانوایی از ۲۴۰ واحد فعال در بندرعباس مجاز به افزایش قیمت شده‌اند و ۴۰ واحد نیز حق افزایش را ندارند که اسامی آنها به اتحادیه نانوایان اعلام شده است، دیگر واحدهای نانوایی ظرف ۱۰ روز آینده می‌توانند با افزایش سطح کیفیت مشمول قانون افزایش ۱۵ درصدی قیمت نان شوند.

وی تاکید کرد: چنانچه واحدی بدون مجوز و داشتن شرایط لازم، خودسرانه اقدام به افزایش نرخ نان کرده باشد علاوه بر پلمپ نانوایی با جریمه تعزیراتی نیز روبرو خواهد شد.

امینی زاده اضافه کرد: واحدهای نانوایی که ظرف مدت اعلام شده سعی در برطرف‌سازی مشکلات خود و ایجاد شرایط لازم کنند مورد حمایت فرمانداری بندرعباس قرار می‌گیرند.

فرماندار بندرعباس با تاکید بر لزوم افزایش کیفیت نان و بهداشت اماکن واحدهای نانوایی به منظور رعایت حقوق شهروندی و حفظ سلامت آنها، از شهروندان خواست در صورت مشاهده گران‌فروشی و کیفیت نامطلوب نان به فرمانداری مراجعه کنند و یا با شماره‌های ۳۳۵۵۰۵۰ و ۳۳۶۸۰۱ تماس بگیرند.

نماینده مردم بندرعباس نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: افزایش قیمت نان در استان ما به تبع دیگر نقاط کشور صورت گرفته و توجیه مسوولان اجرایی افزایش قیمت خرید تضمینی گندم است.

“ابولقاسم جراره” افزود: درحالیکه میزان یارانه دریافتی مردم تابحال تغییری نیافته واجرای هدفمندی درمرحله دوم طبق اعلام دولت متوقف شده حداقل اقدامی که دراین موضوع انتظار می‌رفت اطلاع‌رسانی به موقع به مردم بود که متاسفانه به‌درستی انجام نشد.

وی نان را رکن اصلی غذایی خصوصا برای قشرآسیب پذیر و کم‌درآمد کشور دانست و تاکید کرد: در استانها بدلیل اهمیت موضوع نان استانداری وفرمانداری‌ها مسوول نظارت وتصمیم‌گیری دراین زمینه هستند لذا انتظار می‌رود با این افزایش ناگهانی وبی‌مقدمه قیمت، حداقل به کیفیت آرد که همیشه معضلی برای استان بوده توجه شود.

نماینده بندرعباس در خانه ملت همچنین از طرح افزایش قیمت نان با مسوولان اقتصادی دولت خبر داد و افزود: البته این افزایش قیمت‌ها باید درسطح کلان در مجلس مورد بررسی ویژه قرار گیرد.

یکی از شهروندان بندرعباس که در صف نانوانی بود درباره افزایش قیمت نان و کیفیت آن گفت: با توجه به افزایش قیمت نان، مردم به دنبال نان با کیفیت عالی هستند که ضایعات کمتری داشته باشد اما نان‌هایی که در برخی نانوایی‌های بندرعباس طبخ می‌شود بعد از گذشت یک یا دو روز،‌ قابل استفاده نیست و به نظر می‌رسد که خوب پخت نمی‌شود و کیفیت خوبی ندارد اما قیمت همین نان‌های بی‌کیفیت نیز افزایش یافته است.

یک بانوی بندرعباسی نیز گفت: به‌عنوان یک حق شهروندی انتظاری جز توجه به کیفیت بخشیدن به این نیاز اساسی خانوارها را نداریم و از مسوولان می خواهیم که کنترل و نظارت بیشتری بر پخت نان در نانوایی‌ها داشته باشند.

وی اضافه کرد: نان در بندرعباس کیفیت نامناسبی دارد حتی برخی اوقات بیش از یک سوم از نان‌های خریداری شده قابل استفاده نیستند، خریداری از نانوایی‌های سطح شهر تنها موجب افزایش هزینه خانوارها می‌شود.

حال باید دید که آیا افزایش نرخ نان واقعا به دلیل گرانی گندم و آرد بوده یا بالا بردن کیفیت، هرچند تاکنون دلایل افزایش این کالای مهم سبد خانوار مشخص نشده است و هر کدام از مسوولان دلیل جداگانه‌ای را علام می‌کنند اما تنها چیزی که مشخص و روشن است افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت نان در سراسر کشور و پرداخت بهای آن توسط مردم است.

به گزارش ایسنا؛ دولت در حال حاضر حدود چهار هزار میلیارد تومان یارانه به نان اختصاص می‌دهد که ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن در راستای حمایت از کشاورزان و ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ میلیارد تومان آن در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان پرداخت می‌شود. سهم هر ایرانی از یارانه آرد و نان در ماه چهار هزار تومان محاسبه شده است که برخی کار‌شناسان معتقدند این رقم با میزان مصرف نان در ایران که بسیار بالا‌تر از میانگین جهانی است، تناسب ندارد.

.

.

.

.

.

.

.

.

ایلنا


Foodna RSS Feed

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.