افزایش قیمت “خوراک دام”

گردآوری شده توسط گروه اقتصاد ممتاز نیوز:

در حالی که قیمت خوراک دام و طیور تا ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی نقش دارد، قیمت نهاده‌های دامی وارداتی در سال جاری بیشتر شده است که فعالان اقتصادی سبب آن را بالا رفتن نرخ ارز رسمی عنوان می‌کنند.

به گزارش ممتاز به نقل از گروه بازار باشگاه خبرنگاران؛ از ۵ فروردین امسال رشد قیمت نهاده‌های دامی در بازار آغاز شده و  حدود ۵ درصد افزایش یافته است، فعالان اقتصادی می‌گویند: افزایش نرخ ارز رسمی سبب بالا رفتن قیمت نهاده دامی وارداتی شده است.

خوراک دام و طیور ۷۰ درصد در قیمت تمام شده محصولات گوشت،‌مرغ و تخم مرغ موثر است.

بر اساس این گزارش ممتاز به نقل از،‌‌قیمت یک کیلو گرم جو وارداتی، هندی از بندر امام خمینی ۹۱۰ تومان و فرانسه ۹۳۵ تومان است.

قیمت ذرت وارداتی تحویلی در بندر امام خمینی از کشور برزیل و اوکراین نیز به کیلویی ۱۰۰۰ تومان رسیده است.

همچنین قیمت ذرت تحویلی بندر امیرآباد شمال از کشور روس کیلویی ۱۰۸۰ تومان، قیمت کنجاله سویا تحویلی از بندر امام از کشور هند ۱۸۱۵ تومان و برزیل ۱۹۶۰ تومان است.

کلزا تحویلی بندر امام از کشور هند ۱۳۸۰ تومان، کنجاله تخم پنبه تحویلی بندر بیله سوار از آذربایجان شوروی کیلویی ۱۳۹۰ تومان و گندم دامی تحویلی بندرامیرآباد از کشور روس ۱۰۲۰ تومان شده است.

*افزایش قیمت خوراک دام و طیور از ۵ فروردین

براساس این گزارش ممتاز به نقل از، افزایش قیمت نهاده‌های دامی در بازار از ۵ فروردین آغاز شده است به طوری که هر کیلوگرم ذرت از ۹۳۰ تومان به ۱۰۰۰ تومان و کنجاله از ۱۸۲۰ تومان به ۱۸۶۰ تومان رسیده است.

فعالان بازار  سبب افزایش قیمت نهاده‌های دامی را بالا رفتن نرخ ارز رسمی کشور عنوان می‌کنند که از ۲۴۷۷ تومان سال قبل به ۲۵۴۹ تومان رسیده است.

واردات نهاده‌های دامی از ۷ کشور، هند، فرانسه، برزیل، اوکراین، روسیه، آذربایجان شوروی و قزاقستان انجام می‌شود که فرانسه اخیراً به فهرست کشورهای وارداتی اضافه شده است.

سالانه بیش از ۷ میلیون تن نهاده‌های دامی وارد کشور می‌شود و در تولید پروتئین حیوانی گوشت، مرغ و تخم‌مرغ استفاده می‌شود.

وابستگی به واردات در سال‌های قبل نوسانات مختلفی را در خوراک دام و طیور و به تبع آن نوسان قیمت بازار ایجاد کرده است.

منبع: فارس


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.