افزایش وزن زیاد در دوران بارداری و چاقی کودک

تغییرات وزن دوران بارداری در افراد مختلف متفاوت است و نژاد، سن، وزن قبلی، قد و عوامل دیگر در آن دخالت مستقیم دارند.

تغییرات وزن دوران بارداری در افراد مختلف متفاوت است و نژاد، سن، وزن قبلی، قد و عوامل دیگر در آن دخالت مستقیم دارند.به طور طبیعی، در سه ماهه اول بارداری، ۲-۱ کیلوگرم افزایش وزن وجود دارد. در شش ماهه بعد، هفته ای ۴۰۰ گرم یا ماهی ۵/۱ کیلوگرم به وزن باردار افزوده می شود. برخی تحقیقات نشان دادند افزایش وزن زیاد دوران بارداری با تولد نوازدی با شاخص توده­ی بدنی بیشتر ارتباط دارد اما اینکه این ارتباط به واسطه­ی مکانیسم های داخل رحمی و یا بر اساس فاکتورهای محیطی و ژنتیکی بروز پیدا می کند مشخص نیست.

در مطالعه ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا چاپ شده است، ارتباط بین وزن گیری زیاد مادر در دوران بارداری با شاخص توده بدنی بالاتر در نوزاد مورد بررسی قرار گرفته است. این مطالعه آینده نگر بر روی بیش از ۱۴۶ هزار فرد که از ۱۳۶ هزار خانواده انتخاب شده بودند انجام گرفت تا ارتباطات ژنتیکی مربوط به خویشاوندی نیز مورد توجه قرار گیرد.

نتایج بدست آمده نشان داد ارتباط بین اضافه وزن مادر در طول دوران بارداری و شاخص توده­ی بدنی نوزادان به دنیا آمده (در ۱۸ سالگی) بر اساس چاق بودن و یا اضافه وزن داشتن مادر در اوایل بارداری متفاوت می شود. نکته جالب آن بود که در ازدواجهای غیر فامیلی، وزن مادر در طول دوران بارداری با شاخص توده­ی بدنی فرزندش در سن ۱۸ سالگی وی در زنانی که  در ابتدای بارداری وزن نرمال داشتند ارتباط مثبت داشت امااین ارتباط در زوج های خویشاوند دیده نشد. در مقابل، در زنانی که بارداری را  با اضافه وزن و یا چاقی شروع می کردند، چه زوجهای خویشاوند و غیرخویشاوند، افزایش بیش از حد در بارداری با چاقی فرزند در نوجوانی همراه بود. 

بر این اساس پژهوهشگران پیشنهاد می نمایند که در مادرانی که در ابتدای بارداری وزن نرمال داشته اند، بیشترین ارتباط بین اضافه وزن مادر در دوران بارداری و شاخص توده­ی بدنی نوزاد به واسطه­ی ویژگی های ژنتیکی  قابل توضیح است در حالیکه شواهد حاکی از آنند که در زنان چاق و یا با اضافه وزن مکانیسمهای رحمی نیز در این فرایند موثر هستند.

نکته عملی: با توجه به این که وزن مادر پیش از بارداری و میزان اضافه وزن  وی در طول دوران بارداری بر چاقی نوزاد وی تاثیر گذار است، لذا توصیه می شود، مادران قبل از بارداری به داشتن وزن مناسب اهتمام ورزند و در طول دوران بارداری نیز میزان اضافه وزن خود را کنترل کنند.

منبع: Am J Clin Nutr July 2011 vol. 94 no. 1 142-148


عصر ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.