افزایش پوشش بیمه‌ای داروهای بیماران سرطانی

۱۱خردادماه،
ممتاز نیوز : دکتر رضازاده‌، معاون داروی سازمان غذا و دارو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص افزایش پوشش بیمه ای برای داروهای گران قیمت‌ و داروهای بیماریهای صعب‌العلاج گفت: داروهای تازه عمدتا در حوزه‌های داروهای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج قرار می‌گیرند که همه بلااستثنا تحت پوشش یارانه یا بیمه می باشند.

وی در ادامه دربارهٔ میزان حمایت یارانه‌ای از داروهایی که یارانه‌ای می باشند گفت: میزان حمایت یارانه‌ای از داروهایی که یارانه ای می باشند افزایش داده خواهد شد و در این خصوص برای داروی سینوکس‌ هنوز اتفاق نیافتاده‌ است و همان ۳۰ تا ۷۰ درصد برای آن اذعان می‌شود ولی در نظر داریم تا پوشش بیمه ای داروهای گران قیمت و صعب‌العلاج را افزایش دهیم.

وی در ادامه افزود: پوشش بیمه ای داروهای بیماران سرطانی افزایش خواهد یافت و دربارهٔ بیماران خاص مانند بیماران هموفیلی هزینه‌ای توسط بیمار پرداخت نمی‌شود، همچنین برای بیماران تالاسمی حمایت یارانه ای را خواهیم داشت و این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

وی در ادامه افزود: یارانه های پرداختی در حوزه‌ی بیماری‌های خاص و بیماری‌های صعب‌العلاج بسیار بالا و قابل توجه است داروی بیماری های خاص بیش از ده قلم است و هزینه های همین ۱۰ قلم برای تعداد مشخص به طور مثال ۴۰۰ بیمار هموفیلی سرانه ای نزدیک به ۷۵ میلیون تومان یارانه پرداخت می‌شود که میزان قابل توجهی است.

وی اظهار داشت: برای تامین و پرداخت یارانه برای بیماران سرطانی و صعب‌العلاج مانند سرطان روش دیگری در نظر گرفته شده است که در آن بیماران از طریق مراکز دانشگاهی به داروخانه های تحت پوشش دانشگاهها معرفی خواهند شد و در آنجا بر اساس حجم ریالی داروها میزان یارانه پرداختی تنظیم خواهد شد تا با این کار پرداخت ریالی بیماران به حداقل برسد.

وی در ادامه افزود: در مواردی‌ که بیمار توانایی پرداخت ندارد و براساس تشخیص مرکز دانشگاهی میزان پرداختی توسط بیمار کمتر نیز می‌شود و به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید.

رضا‌زاده از ایجاد فصل مجزایی برای بیماران صعب‌العلاج خبر داد و گفت: دولت برای بیماران صعب‌العلاج فصل مجزایی در حدود ۴۰۰ میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که در اختیار مراکز درمانی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه به کاهش حجم پرداخت به کمتر از ۱۰ درصد برای بیماران سرطانی خبر داد و گفت: داروهای بیماران سرطانی از قبل تحت پوشش بیمه بوده است و فقط به میزان ۱۰ درصد توسط بیمار پرداخت می شده اما در حال حاضر طی یک برنامه‌ریزی می‌خواهیم حجم پرداختی توسط بیمار را کمتر از ۱۰ درصد برای نسخه‌هایی با حجم بالا برسانیم.

وی با بیان اینکه هرسپتین یکی از داروهای بایو‌تکنولوژی محسوب می‌شود گفت: این دارو شامل پوشش ذکر شده می گردد و نظیر این دست داروهای سرطانی با مبالغی که به دانشگاهها و مراکز درمانی تخصیص داده می‌شود میزان پرداختی توسط بیمار حتما به زیر ۱۰ درصد خواهد رسید که روشهای اجرایی این طرح تنظیم شده و در حال طی کردن مراحل اجرایی است.

وی در پایان افزود: این طرح حداکثر ظرف یک ماه اجرایی خواهد شد در اینجا سیستم پخش را به مناقصه گذاشته ایم تا شرکت‌های پخش مشخص شوند و بعد از آن روش اجرایی اعلام خواهد شد که با این طرح میزان هزینه‌ی پرداختی توسط بیماران صعب‌العلاج کمتر خواهد شد، همچنین برای بیماران صعب‌العلاج و سرطانی سقفی در نظر گرفته نشده است و براساس پروتکل‌های درمانی که توسط معاونت درمان وزارت بهداشت تایید می‌شود تا هر شخص که نیاز باشد براساس پروتکل قابل حمایت است.

منبع: ممتاز نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.