اکثر آمریکایی‌ها برقراری روابطی قوی را میان کشورشان و چین خواستارند

elaph-9.jpeg

نتایج یک نظرسنجی که از سوی مرکز تحقیقاتی “پیو” انجام شد نشان می‌دهد که اکثریت مردم آمریکا برقراری روابط محکم میان چین و آمریکا را تایید می‌کنند و ظهور چین را به عنوان یک قدرت آسیایی مایه نگرانی نمی‌دانند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت ایلاف، در این نظرسنجی مشخص شد

۵۶ درصد آمریکایی‌ها خواهان این هستند که آمریکا در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری خود با چین باید موضعی تعیین کننده داشته باشد. در همین حال ۷۵ درصد آنها معتقدند این دو کشور از روابط خوبی برخوردارند.

همچنین ۵۵ درصد آراء نشان می‌دهد که مردم آمریکا از برقراری روابط محکم با چین پشتیبانی می‌کنند.

بر اساس این نظرسنجی، آمریکایی‌ها چین را پس از افراط گرایی اسلامی و برنامه‌ هسته‌ای کره شمالی، بحران مالی جهان و همچنین خشونت‌های ناشی از مواد مخدر در مکزیک خطرناک‌ترین تهدید احتمالی نسبت به خود می‌دانند.

ریچارد وایک، معاون مدیر مرکز تحقیقاتی پیو اظهار داشت: به طور کلی آمریکایی‌ها چین را به چشم یک دشمن نمی‌بینند و معتقد نیستند که روابط این دو کشور بد باشد.

وی در عین حال افزود: اما مردم آمریکا معتقدند که ممکن است رشد چین به خصوص در زمینه اقتصادی تهدیدی علیه آمریکا در مسائلی نظیر بدهی‌ها، اشتغال و ناتوانی تجاری باشد.

به موجب نظرسنجی، تنها ۲۶ درصد از مردم آمریکا اعلام کردند که چین تا حد زیادی قابل اعتماد است اما تنها یک سوم آنها معتقدند که چین در سیاست خارجی خود منافع کشورهای دیگر را مدنظر قرار می‌دهد در حالی که اکثریت قابل توجهی معتقدند که آمریکا به منافع کشورهای دیگر توجه می‌کند و از این جهت مورد اعتماد است.

همچنین این نظرسنجی نشان داد که به طور کلی ۹۳ درصد از مردم آمریکا ملت چین را بیش از آمریکایی‌ها در کار خود جدی می‌دانند.

همچنین این نظرسنجی‌ نشان می‌دهد اکثر کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردند، مردم آمریکا را زورگو و خودخواه می‌دانند اما این صفات را در مورد مردم چین ذکر نکرده‌اند.

این نظرسنجی‌ حاکی از این است که طرز فکر کارشناسان و مردم عامه درباره چین با هم فرق دارد. به طوری که ۸۴ درصد از کارشناسان از جمله کارمندان دولت،‌ بازرگانان، نظامیان بازنشسته ایجاد روابط محکم با چین را تایید می‌کنند و این درصد بیش از درصدی است که نظر مردم عادی را تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.