امیدواری برای حل بحران سیاسی در عراق

جام جم آنلاین: مجلس اعلای اسلامی عراق به ریاست سیدعمار حکیم، ابراز امیدواری کرد بحران سیاسی این کشور در این هفته حل شود.

جریان سیاسی المواطن وابسته به مجلس اعلای اسلامی اعلام کرد: این هفته نشست‌های مختلفی میان گروه‌های عراقی برگزار می‌شود و بر اساس آن بحران مذکور نیز حل خواهد شد.

سیدعمار حکیم در روزهای گذشته با سران سیاسی عراق، نوری مالکی نخست‌وزیر، جلال طالبانی رییس‌جمهور، اسامه نجیفی رییس مجلس، ایاد علاوی رییس فهرست العراقیه و مسعود بارزانی رییس منطقه کردستان عراق تلفنی گفت‌وگو کرد در حالی که شمارکسانی که مخالف برکناری مالکی از پست نخست‌وزیری هستند، افزایش یافته است.

همزمان رییس‌جمهور عراق قبل از سفر به آلمان برای معالجه، در نامه‌ای خطاب به گروه‌های مخالف مالکی (العراقیه، کردها و جریان صدر) نسبت به هرگونه اقدام برای براندازی دولت مالکی آن هم با اعمال فشار به رئیس‌جمهور هشدار داد.

در نامه طالبانی آمده است: برخلاف اظهارنظرهای مخالفان مالکی، در اجلاس اربیل با طرح برکناری نخست‌وزیر موافق نبوده و سران سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان را نیز از مشارکت در تأیید این طرح برحذر داشته است. این اظهارات زمانی اعلام شد که گروه‌های مخالف نخست وزیرتبلیغ می‌کردند طالبانی باید نظر اکثریت (مخالفان) را محترم شمرده و درخواست برکناری مالکی را به مجلس ارائه کند. طالبانی از مخالفان مالکی انتقاد و آنها را به نادیده گرفتن درخواست برگزاری نشست ملی با هدف حل مشکلات، متهم کرده است. اظهارات طالبانی به نوعی نشان‌دهنده اختلافات سیاسی میان دو حزب کردستان عراق نیز است هرچند کردها مدعی‌اند اختلافی میان آنها وجود ندارد.

دیدگاه طالبانی بیانگر آن است که کردستان عراق تنها توسط بارزانی اداره نمی‌شود و حزب اتحادیه میهنی کردستان دیدگاه‌های خاص خود را برای اداره دولت، حل بحران‌های کشور و ایجاد رابطه با اکثریت سیاسی و مردمی عراق دارد و نمی‌خواهد اهداف خارجی را تحقق بخشیده وروابط کردها با اکثریت شیعیان عراق را تخریب کند.در همین حال جریان سیاسی العراقیه سفید در بیانیه‌ای برحمایت ازطرح طالبانی برای برگزاری اجلاس ملی و نادیده گرفتن طرح برکناری مالکی تاکید کرد.

به گفته جمال البطیخ رئیس این جریان، برکناری مالکی مشکلی را حل نمی‌کند بلکه به عامل بحران جدیدی منجر می‌شود که دست‌های پنهان خارجی آن را اداره می‌کنند. در حالی که البطیخ از تمامی گروه‌های سیاسی خواسته است از موضع طالبانی حمایت کرده و در جهت برگزاری اجلاس ملی نقش مثبت ایفا کنند، خبرها از جدا شدن عثمان الجحیشی عضو فهرست العراقیه از این فهرست حکایت دارد. در این حال به دنبال عملی نشدن طرح مخالفان نخست‌وزیر برای برکناری وی به‌نظر می‌رسد سه گروه العراقیه، کردها و جریان صدر به دنبال به کارگیری روشی دیگر برای کنار گذاشتن مالکی هستند.

این گروه‌ها تلاش دارند این بار با استفاده از حربه طرح سوال و استیضاح، مالکی را برکنار کنند. برخی رسانه‌های عراقی و تحلیلگران سیاسی براین باورند که استیضاح مالکی می‌تواند پیروزی جدیدی برای وی به همراه داشته باشد. گفته می‌شود سران سیاسی فهرست اتحاد ملی در نشست چهارشنبه این هفته آخرین تحولات سیاسی خصوصا موضوع برکناری مالکی را بررسی خواهند کرد. اظهارنظرها حاکی است اکثریت فهرست اتحاد ملی با ادامه نخست وزیری مالکی موافق اند و به این ترتیب جریان صدر به یک اقلیت سیاسی در داخل فهرست شیعیان تبدیل خواهد شد. در چنین شرایطی به نظرمی رسد تلاش‌های سیدعمار حکیم، ابراهیم جعفری نخست‌وزیر سابق عراق و جلال طالبانی می‌تواند به عامل حل بحران سیاسی در این کشور منجر شود. بحرانی که در سایه آن گروه‌های تروریستی از اوضاع به‌وجود آمده سوءاستفاده کرده و عملیات تروریستی خونینی را مرتکب شدند که البته ملت عراق تاوان آن را پرداخت کردند نه‌سیاستمدارانی که به گفته مردم مورد حمایت برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و ترکیه هستند.

جالب آن که بحران سیاسی در عراق در حالی بالا گرفته است که دیگر از طارق الهاشمی معاون فراری رییس‌جمهور نامی برده نمی‌شود به طوری که می‌توان احتمال داد یکی از اهداف فهرست العراقیه و کردها در دامن زدن به مشکلات سیاسی علیه مالکی نجات طارق الهاشمی از بحران قضایی و امنیتی است.

این مسأله همچنین گوشه‌ای از دلایل دخالت‌های قطر، عربستان و ترکیه در تلاش برای حمایت از الهاشمی و برکناری مالکی را آشکار می‌کند، نخست‌وزیر شیعه‌ای که در ماه‌های گذشته موفقیت‌های سیاسی چشمگیری در صحنه‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی کسب و مردم را به خدمات‌رسانی بیشتر در ادامه کار خود امیدوارتر کرده است.

علی ظریفی خامنه – رییس دفتر نمایندگی صداوسیما در بغداد


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.