امیر نادری عضو هیات داوران بخش «افق‌ها»ی جشنواره ونیز شد

سینماپرس-گروه سینما/ با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، اعضای هیات داوران بخش‌های مختلف این جشنواره ایتالیایی انتخاب و معرفی شدند.

به گزارش سینما پرس، مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز روز گذشته در حالی فهرست اسامی اعضای هیات داوران بخش های مختلف این جشنواره ایتالیایی را منتشر کردند که نام امیر نادری؛ کارگردان صاحب نام ایرانی نیز در بین اعضای هیات داوران بخش جنبی «افق‌ها»ی (Horizons) این جشنواره بین المللی به چشم می خورد.

بنابر گزارش پایگاه اطلاع رسانی هالیوود ریپورتر، امیر نادری که پیش از این ساخت فیلم سینمایی برجسته ای مانند «دونده» را برعهده داشته است، در سال گذشته با ساخت جدیدترین اثر خود به نام «برش» (Cut) در بخش «افق‌ها»ی شصت و هشتمین دوره جشنواره فیلم ونیز حضور داشت.

همچنین رانا اسلام؛ هنرمند بریتانیایی/ نادین لبکی؛ بازیگر و کارگردان لبنانی/ میلکو مانچوسکی؛ کارگردان و نویسنده اهل یوگوسلاوی/ جیسون کیلون؛ تهیه کننده آمریکایی/ پیرفرانسسکو فاوینو؛ بازیگر ایتالیایی و ساندرا دو هامر؛ دبیر جشنواره فیلم آمستردام نیز دیگر اعضای هیات داوران بخش «افق‌ها»ی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز هستند.

همچنین ایزابلا فراری؛ بازیگر ایتالیایی/ میشل دموپولوس؛ منتقد و تاریخ‌دان یونانی-فرانسوی/ باب سینکلار؛ تهیه کننده فرانسوی و مت ریوز، نویسنده و کارگردان آمریکایی نیز اعضای هیات داوران هستند که در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم ونیز برنده جایزه «لوئیجی دو لورنتیس» بهترین کارگردان فیلم اولی را انتخاب و معرفی می کنند.

شکار کاپور؛ کارگردان و تهیه کننده سرشناس هندی نیز ریاست هیات داوران این بخش را برعهده دارد.

اعضای هیات داوران بخش جنبی «افق‌ها»ی جشنواره فیلم ونیز در مراسم اختتامیه این جشنواره ایتالیایی برگزیدگان جایزه «اوریتزونتی» (Orizzonti Prize)، جایزه ویژه هیات داوران و جشنواره بهترین فیلم کوتاه را انتخاب و معرفی می کنند.

بنابر اظهارات پیشین مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز، ماتئو گارونه؛ نویسنده و کارگردان ایتالیایی/ سامانتا مارتون؛ بازیگر انگلیسی/ مارینا آبراموویچ؛ هنرمند صرب/ لائتیتیا کاستا؛ بازیگر فرانسوی/ پیتر هو سان چان؛ تهیه کننده و کارگردان هنگ کنگی/ آری فولمن؛ نویسنده و کارگردان صهیونیست/ اورسولا میر؛ فیلمساز سوییسی-فرانسوی و پابلو تراپرو؛ کارگردان و تهیه کننده آرژانتینی نیز اعضای هیات داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز را تشکیل می دهند.
مایکل مان کارگردان و تهیه کننده سرشناس آمریکایی نیز ریاست هیات داوران بخش مسابقه اصلی شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی را برعهده دارد.

هیات داوران جشنواره فیلم ونیز در مراسم اختتامیه این جشنواره ایتالیایی برگزیدگان جوایز «شیر طلایی» بهترین فیلم، «شیر نقره‌ای» بهترین کارگردان، جایزه «کوپا ولپی» بهترین بازیگر مرد و بهترین بازیگر زن، جایزه ویژه هیات داوران، جایزه بهترین بازیگر نوظهور و جایزه بهترین فیلمنامه را انتخاب و معرفی می کنند.

مسئولان برگزارکننده شصت و نهمین دوره جشنواره فیلم ونیز چندی پیش اعلام کرده بودند که با اهدای «شیر طلایی» یک عمر دستاورد هنری این جشنواره ایتالیایی به فرانچسکو رزی، از این کارگردان و نویسنده صاحب‌نام ایتالیایی قدردانی می‌کنند.

رزی که در سال ۱۹۲۲ میلادی و در شهر ناپل کشور ایتالیا به دنیا آمده است، فعالیت خود را در عرصه فیلمسازی از دهه ۱۹۵۰ میلادی آغاز کرده است و تا سال۱۹۹۷ میلادی به فعالیت خود به عنوان نویسنده و کارگردان ادامه داد. او پیش از این در سال ۱۹۵۸ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «چالش» (The Challenge) موفق به دریافت جایزه ویژه هیات داوران جشنواره فیلم ونیز شده است.

همچنین این کارگردان ۸۹ ساله در سال ۱۹۶۳ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «دست‌های روی شهر» (Hands Over the City) جایزه بهترین فیلم جشنواره ونیز را به خود اختصاص داده است. رزی در طی فعالیت خود به عنوان فیلمساز ۴ بار نامزد دریافت جایزه نخل طلایی جشنواره فیلم کن شده است که یک بار و در سال ۱۹۷۲ میلادی برای ساخت فیلم سینمایی «ماجرای ماتئی» (The Mattei Affair) موفق به دریافت جایزه نخل طلایی بهترین فیلم این جشنواره فرانسوی شده است.

رزی در سال ۱۹۶۱ میلادی نیز برای ساخت فیلم سینمایی «سالواتور جیولیانو» (Salvatore Giuliano) جایزه خرس نقره ای جشنواره بین المللی فیلم برلین را دریافت کرده است. این کارگردان ایتالیایی ۷ جایزه مراسم اهدای جوایز ایتالیایی «دیوید دی دوناتل» (David di Donatello) و یک جایزه دستاورد هنری جشنواره بین المللی فیلم تائورمینا در سال ۲۰۰۴ میلادی را نیز در کارنامه هنری خود دارد.

جشنواره فیلم ونیز برای نخستین بار در سال ۱۹۳۲ میلادی افتتاح شده است و شصت و نهمین دوره این جشنواره ایتالیایی بین روزهای ۲۹ اوت تا ۸ سپتامبر (۸ تا ۱۸ شهریور) تابستان سال جاری برگزار می شود.

انتهای پیام/ع.م/ن.ف

انتهای خبر / خبرگزاری سینمای ایران/ کد خبر ۳۵۳۶۵


خبرگزاری سینمای ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.