انتخابات پارلمانی سوریه؛ آیا دولت بشار اسد از بحران عبور خواهد کرد؟

خبرگزاری آریا-روز دوشنبه اولین انتخابات پارلمانی سوریه بر اساس قانون اساسی جدید آغاز شد .
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، مردم سوریه از ساعات نخست شروع رای گیری به پای صندوقهای رای رفته اند. رای دهندگان سوری از بین نزدیک به هشت هزار نامزد ثبت نام شده در این انتخابات، ۲۵۰ نماینده را با رای مستقیم خود به پارلمان خواهند فرستاد .
وزارت اطلاع رسانی سوریه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که بیش از ۲۰۰ رسانه عربی و غیرعربی انتخابات پارلمانی سوریه را پوشش خبری می دهند و یکصد شخصیت سیاسی و حقوقی و رسانه ای نیز از کشورهای مختلف با حضور در حوزه های اخذ رای بر جریان انتخابات نظارت می کنند .
این انتخابات همچنین برای اولین بار زیر نظر دستگاه قضایی مستقل طبق قانون جدید انتخاباتی برگزار می شود.
خلف العزاوی، رئیس کمیته عالی انتخابات سوریه نیز تاکید کرد که انتخابات پارلمانی با شفافیت کامل برگزار خواهد شد .به گفته خلف العزاوی، حدود ۱۵ میلیون شهروند سوری واجد شرایط رای هستند و از مجموع ۲۵۰ نماینده پارلمان ۱۲۷ تن از آنها نماینده قشر کارگری و کشاورز خواهند بود و ۱۲۳ تن باقیمانده از دیگر اقشار ملت سوریه هستند.
انتخابات پارلمانی سوریه هر چهار سال یکبار بصورت سراسری برگزار می‌شود.
بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات در سوریه که تشکلی جدید و مرکب از برخی قضات سوری به ریاست `خلف العزاوی` برای نظارت بر برگزاری سالم انتخابات است، همه امور و شرایط برای چنین اقدامی آماده است.
وی اخیرا با اشاره به این که قانون انتخابات و قانون اساسی ضامن سالم بودن فرآیند انتخابات است، افزود: این ضمانت از طریق تشکیل کمیته های قضایی مستقل که به هیچ عنوان به دولت وابسته نیستند، صورت می گیرد.
پس از همه پرسی قانون اساسی و انتخابات شوراهای شهر و روستا این سومین حضور همگانی مردم سوریه در پای صندوق های رای از زمان آغاز ناآرامی در این کشور است.
 
حضور ۸۸ درصدی سوری ها در انتخابات
 نتایج یک نظرسنجی از شرکت ۸۸ درصد سوری ها در انتخابات مجلس سوریه خبر می دهند.
نتایج یک نظرسنجی که توسط پایگاه خبری “تاپ نیوز” انجام شد نشان می دهد، ۸۸ درصد واجدین شرایط در سوریه امروز در انتخابات پارلمانی این کشور شرکت می کنند.
بر پایه این گزارش، ۸۸ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی به این سؤوال که آیا در انتخابات پارلمانی هفتم ماه مه سوریه شرکت می کنید پاسخ مثبت و هشت درصد نیز پاسخ منفی دادند.
چهار درصد نیز گزینه نمی دانم را انتخاب کرده اند.
برای شرکت در نخستین انتخابات پارلمانی پس از اصلاحات در سوریه که امروز دوشنبه برگزار می شود ، بیش از ۱۴ میلیون رای دهنده پای صندوق های رای می روند.

تحلیل آریا؛
با وجود تحرکات گروه‌های تروریستی وابسته به بیگانه برای ترساندن مردم و ممانعت از برگزاری انتخابات و حضور رای دهندگان پای صندوق‌های رای، دولت سوریه با برگزاری انتخابات پارلمانی بار دیگر ظرفیتهای نظام برای پیشبرد دمکراسی در این کشور را نمایان کرده است .
تلاش مسئولان سوریه برای برگزاری انتخابات مختلف در سوریه در ماههای اخیر و تمهیدات برای ایجاد تکثر سیاسی بیشتر در چار چوب اصلاحات اساسی در قانون اساسی وبرقراری نظام چند حزبی از جمله تلاش های سوریه برای ترسیم آینده ای بهتر در این کشور از جمله در عرصه سیاسی است .
برگزاری انتخابات در این کشور سابقه ای نزدیک به چندین دهه دارد و سوریه و از جمله کشورهای پیشرو در منطقه در انتخابات بوده است .بطوریکه فضای سیاسی سوریه در مقایسه با شرایط سیاسی بسیاری از کشورهای منطقه بویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس که بعضا” از داشتن پارلمان انتخابی محروم هستند و قشرهای قابل توجهی از جامعه از حق رای محرومند ، بسیار مطلوبتراست .
با وجود این ، روند توسعه سیاسی در سوریه با انتقادهای همراه بوده است و مقامات سوریه از جمله شخص بشار اسد ، رئیس جمهوری بارها به وجود کاستیهایی در زمینه تکثر سیاسی در سوریه اذعان کرده و به همین دلیل برای رفع این کاستی ها می کوشد تا روند دمکراتیزه شدن سوریه در چار چوب منافع ملی و و یکپار چگی سوریه تکمیل شود .
روند تحولات سوریه در واقع بیانگر عزم جدی مقامات سوریه جهت اجرای وعده های داده شده به مردم سوریه درخصوص اصلاحات فراگیر سیاسی و اقتصادی است . این موضوع عملا” بر اعتماد مردم سوریه به تلاشهای دولت برای ایجاد بستر مناسب برای پیشبرد اصلاحات گسترده در سوریه افزوده است .
حضور گسترده و پرشور مردم سوریه در عرصه تبلیغات انتخابات پارلمانی و کاندیدا شدن شمار زیادی از فعالان سیاسی اعم از مخالف و موافق دولت سوریه از رویکرد مبتنی بر تفاهم مردم و مقامات سوریه و تاکید آنان بر ادامه گفتمان سیاسی سازنده میان نظام حکومتی با مردم حکایت دارد .
حضور چشمگیر مردم در صحنه انتخابات با وجود تحرکات تروریستی و نا امنی هایی که بر برخی شهرها بر مردم تحمیل شده است، نشان می دهد مردم و مقامات سوریه جهت عبور این کشور از بحران کنونی مصمم هستند . پیام دیگر حضورمردم در انتخابات به حاشیه راندن گروههای تروریستی و اغتشاش گر است که با اقدامات خرابکارانه و ضد امنیتی درصدد متوقف روند دمکراسی در سوریه هستند.


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.