انتشار قرآن فارسی ممنوع است

به گزارش روز جمعه ایرنا از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ‘بهمن دری’ در دیدار جمعی از پژوهشگران قرآنی کشور، این اقدام را در راستای حراست از مرزهای عقیدتی و فرهنگی نظام عنوان کرد.

وی افزود: حتی به قرآن هایی که به نظم در آمده اند و آیات آن به صورت منظوم تنظیم شده باشد ، نیز اجازه انتشار نمی دهیم.

دری ادامه داد: اگرچه توصیه های زیادی از سوی برخی مسوولان و شخصیت ها به دست ما رسیده که خواستار انتشار این نوع آثار هستند، اما نظر نظام و مراجع بزرگوار این است که این نوع آثار نباید به عنوان قرآن منتشر شود.

** جلوگیری از واردات قرآن های چینی

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یا بیان اینکه توجه ویژه به آثار دینی و قرآنی در دو سال اخیر در هیچ دوره ای از فعالیت های این معاونت صورت نگرفته است، افزود: انتشار کتاب های فاخر و ارزشمند قرآنی و دینی، چاپ کتاب های تفسیری و توجه ویژه به چاپ و انتشار زندگی نامه های متنوع از ائمه معصومین (ع) از جمله این اقدامات است.

دری، توجه ویژه در دو دوره برگزاری کتاب سال جمهوری اسلامی ایران( در سال های ۸۹ و ۹۰)به داوری و انتخاب بهترین ترجمه های قرآن در طول ۳۳ سال پس از انقلاب اسلامی، تامین کتب قرآنی کتابخانه ها و دانشگاه ها و حوزه های علمیه و تجهیز کتابخانه های عمومی و موسسه های فرهنگی به کتب دینی را از دیگر اقدامات انجام شده در معاونت امور فرهنگی در حوزه آثار دینی و قرآنی ذکر کرد.

وی ارتباط این معاونت با مرکز طبع و نشر قرآن و دارالقرآن کریم در صدور مجوز و یا واردات و صادرات قرآن و آثار قرآنی را تنگاتنگ و موثر توصیف کرد و افزود: در هیچ دوره ای این اهتمام در همدلی و همراهی برای صیانت از قرآن به عنوان کتاب آسمانی وجود نداشته است.

به گفته ی معاون امور فرهنگی وزارت ارشاد، تداوم این مسیر منجر به منتشر نشدن قرآن های حاوی اشتباهات چاپی و جلوگیری از واردات قرآنهای چینی شد.

** تقویت ناشران قرآنی و خرید ۱۰ میلیارد ریال کتب دینی

معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کمک به ساخت و راه اندازی مجتمع ناشران دینی در قم را در راستای تقویت ناشران قرآنی دانست و گفت: خرید قرآن و کتاب های دینی در دو سال گذشته نوعی حمایت عملی از ناشران دینی و قرآنی بود.

دری اظهار داشت: در ماه های رجب، شعبان و رمضان معاونت امور فرهنگی، اعتباری بالغ بر ۱۰ میلیارد ریال را به خرید کتاب های قرآن، نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، نهج الفصاحه، مفاتیح الجنان، مفاتیح الحیات و ده ها کتب برجسته دیگر مانند تفاسیر قرآن از علمای بزرگوار اختصاص داده است.

** توضیحات دری درباره لغو مجوز نشر یکی از ناشران

دری گفت: تمامی ناشرانی که دارای پروانه نشر معتبر هستند، از نظر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صلاحیت دارند و اگر ناشری، برای موضوع دیگری و فعالیتی خارج از حوزه نشر صلاحیتش احراز نشده دلیل ندارد که پروانه نشر وی از درجه اعتبار ساقط شود.

معاون امور فرهنگی تاکید کرد: تا زمانی که ناشران به قوانین تمکین کنند و به ارزش های اخلاقی جامعه احترام بگذارند، هیچ مرجعی نمی تواند صلاحیت آنان را مورد تردید قرار دهد.

دری گفت: همه ناشران فعال و نیمه فعال و حتی غیر فعال دل در گرو میهن اسلامی دارند و بسیاری از آنها در خط مقدم مبارزه با تهاجم فرهنگی دشمنان مبارزه می کنند.

وی با یادآوری اینکه بیش از ۱۰ هزار ناشر دارای پروانه نشر در کشور وجود دارد که از این تعداد چهار هزار ناشر فعال هستند، گفت: ممکن است چند نفر این قشر در فعالیت خود در مسیر انحرافی و خلاف قانون قرار گرفته باشند که باید با تذکر و توصیه آنها را آگاه کرد.

دری تاکید کرد: شاید کمتر از تعداد انگشتان دست معدود ناشرانی هستند که به عمد خلاف قانون از اصلاح مسیر خود سرباز می زنند که باید با آنها حسب قانون برخورد شود که در این راستا می توان به یکی از ناشران اشاره کرد که به تازگی پروانه نشر آن به طور دایم لغو شد.

دری اظهار داشت: البته از میان خیل تخلفات ناشر مذکور می توان به ارایه اثری موهن درباره حضرت امام حسین (ع) و آثاری کاملا مغایر با ضوابط چاپ و نشر کتاب اشاره کرد.

وی افزود: برای نمونه این ناشر کتابی ارایه کرده است که مروج همجنس بازی بوده و یا اثر دیگری برای چاپ به اداره کتاب تحویل داد که سرشار از مراودات جنسی و ارتباط جنسی میان دختران و پسران است.

معاون امور فرهنگی ادامه داد: همین طور اثر دیگری از سوی این ناشر واصل شده که از حیث ابتذال به گونه ای بود که کارشناس کتاب مربوطه از بررسی آن سرباز زد و گفت که شرم دارد این کتاب را بررسی کند.

وی ادامه داد: برخی می گویند که این کتاب چاپ نشده است، حال سوال این است اگر به چنین آثاری اجازه چاپ داده می شد و مردم متدین به کتاب ها اعتراض می کردند ، چه کسی مسئولیت انتشار این کتاب ها را می پذیرفت؟ حال بگذریم که کتاب دیگری از این ناشر وجود دارد که مروج زنای با محارم است.

دری تاکید کرد: این چه ادعایی است که چون وزارت ارشاد کتاب را می خواند، ما به عنوان ناشر مسئولیتی نداریم؟

معاون امور فرهنگی افزود: به هرحال برخورد قانونی با این نوع ناشران که اندک شمارند به نوعی صیانت از حیثیت و شرف ناشران متعهد و حراست و نگاهبانی از تلاش های دلسوزانه قشر عظیم ناشران کشور است و معاونت امور فرهنگی نقش پدرانه خود را در حمایت از آنها با قاطعیت ایفا خواهد کرد و چتر حمایتی ارشاد همه ناشران را در بر می گیرد.

** ناشران قوانین نشر را مورد مطالعه دقیق قرار دهند

معاون امور فرهنگی با تاکید بر توجه جدی از ناشران کشور، تاکید کرد: ناشرانی که خود مبدع و تولید کننده آثار ارزشمند هستند و به تولید و باز تولید علم و دانش کمک می کنند، باید مورد حمایت قرار گیرند.

دری ناشران کشور را قشر متدین، دلسوز و معتقد به آرمان های نظام و انقلاب اسلامی دانست و گفت: حفظ شان آنها و رسیدگی به مشکلاتشان وظیفه همه مسئولان فرهنگی است.

وی با تاکید بر حمایت معاونت متبوعش از امنیت شغلی ناشران گفت: ما نیازی نمی بینیم صلاحیت ناشری را که دارای پروانه نشر است ، مجدد بررسی کنیم تا زمانی که خطایی از وی در حوزه نشر سر نزده است و در بررسی ها و خود اظهاری های به عمل آمده کارنامه قابل قبولی دارد.

دری به ناشران توصیه کرد که قوانین نشر را به دقت مورد مطالعه قرار دهند و در چارچوب آن به فعالیت خود ادامه دهند؛ به شکار موضوعات روز بپردازند و درباره کمبودهای جامعه و موضوعات مورد نیاز کتاب منتشر کنند.

فراهنگ** ۲۰۲۵**۱۵۶۱

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۹۴۳۳۹


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.