انتقاد ناوی پیلای از اعدام ۱۴ افغان

۰۳م آذر ،

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در مورد اعدام ناگهانی ۱۴ افغان طی روزهای اخیر به شدت ابراز نگرانی کرد و استفاده از اعدام را در موارد مهم و حساس خواستار شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ناوی پیلای، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل در یک گفت‌وگوی خبری تاکید کرد که مجازات اعدام بر اساس قوانین بین‌المللی و قوانین خود افغانستان باید برای جرایم بسیار جدی و خطرناک و پس از یک روند قضایی منسجم و شفاف صادر شود؛ در حالی که وجود نقص‌های فراوان در سیستم قضایی افغانستان سبب بروز شک و تردیدهای بسیاری در این گونه پرونده‌ها شده است.

بر اساس این گزارش طی روزهای ۲۰ و ۲۱ نوامبر، ۱۴ زندانی در کابل که به جرایمی چون قتل، تجاوز و جرایم امنیت ملی محکوم شده بودند در زندانی در حاشیه این شهر به مجازات اعدام رسیدند.

خانم پیلای در ادامه گفت “سیستم قضایی افغانستان اغلب بر پایه اعترافاتی که در نتیجه استفاده از شکنجه به دست می‌آیند استوار است که این مسئله حقانیت و عدالت دادگاه‌های این کشور را زیر سوال می‌برد.”

وی در سخنانش یکی از دلایل وجود نقصان در سیستم قضایی افغانستان را ناشی از تاثیرات چند دهه جنگ در این کشور دانست و اخطار داد که حق زندگی که از اصلی‌ترین حقوق یک فرد است باید در چنین کشوری که از قتل و خشونت رنج می‌برد نیازمند توجه و استحکام بیشتری است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری سازمان ملل، حامد کرزای رییس جمهور افغانستان پس از بررسی پرونده ۲۵۰ زندانی محکوم به اعدام در کمیته ریاست جمهوری، حکم این اعدام این ۱۴ زندانی را تایید کرده است، از این رو ناوی پیلای خطاب به کرزای یادآور شد که حاکمیت قانون می‌تواند بر اساس اعتدال و انسانیت پایه‌گذاری شود.

وی همچنین از کرزای خواست تا با دقت بیشتر و بر اساس حقوق بین‌الملل از اعدام برای مجازات مجرمان استفاده کند؛ این در حالی است که این کشور در طول یک سال قبل اعدامی انجام نداده بود.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.