اندروید و Jelly Bean

جام جم آنلاین: «لوبیای ژله‌ای» اندروید چند وقتی است که در حال به‌روز شدن است، که البته این به‌روزرسانی در نهایت از سوی Google I/O به شکل رسمی اعلام خواهد شد.

همانند دیگر سیستم‌ها شایعاتی در زمینه تغییرات احتمالی این نسخه از اندروید در همه جا پخش شد، به همین دلیل هم در این نوشته به بررسی تمام اطلاعات اعلام شده درباره این لوبیای ژله‌ای می‌پردازیم:

۱٫ تغییر UI طراحی شده برای این سیستم: Ice Cream Sandwich در حقیقت یکی از جدید‌ترین مدل‌های اندروید است، چرا که تغییرات بسیاری در این سیستم‌عامل اعمال شده و از لحاظ گرافیک جزو پیشرفته‌ترین سیستم‌های مطرح است. به همین مناسبت کمپانی گوگل برای افزایش قابلیت‌های سیستم‌عامل Jelly Bean به فکر افتاد تا تغییراتی در قسمت UI ایجاد کند که تغییراتی در قسمت نوار جستجو طراحی شده روی صفحه اصلی سیستم یکی از مهم‌ترین این ایده‌هاست.

۲٫ استفاده از جستجوگر Chrome: طی اعلام منابع خبری کمپانی به جای استفاده از نرم‌افزار جستجوگر اندروید که تمام سیستم‌های پیشین به همراه داشتند، این نسخه اندروید‌ از برنامه کروم برای اتصال به اینترنت استفاده می‌کند که این به نوبه خود هم می‌تواند خوب باشد و هم بد (یعنی کاملا بستگی به دیدگاه شما دارد). چرا که نکته مثبت استفاده از این برنامه سرعت بالای آن برای باز کردن صفحه‌های مختلف است، در حالی که نکته منفی آن ساپورت‌نشدن سایت‌هایی است که از طریق Flash Player طراحی شده‌اند، البته این نرم‌افزار در جستجوگر Stock پشتیبانی می‌شود.

۳٫ بدون فلش: همان‌طور که می‌دانید کمپانی گوگل اعلام کرده است سیستم‌های‌عامل‌ اندروید بعد از Ice Cream Sandwich از هیچ‌یک از برنامه‌های فلش پشتیبانی نخواهد کرد. به همین دلیل احتمال می‌رود سیستم‌های‌عامل Jelly Bean اندروید نیز توانایی نمایش برنامه‌های فلش را برای کاربرانشان نخواهد داشت.

۴٫ Built in file manager: بیشتر کاربران سیستم‌های اندروید می‌توانند تمام کارهای مورد نظر را با فایل‌های درون موبایل‌شان انجام دهند، ولی Stock اندروید دارای برنامه جداگانه مدیریت فایل یا همان File Manager نیست. تنها راه‌حل برای داشتن این برنامه دانلود آن از طریق Google Play است؛ زیرا کمپانی سازنده اندروید‌ها از قبل این نرم‌افزار را برای سیستم‌هایش نصب نکرده بود. با وجود این Jelly Bean برخلاف دیگر سیستم‌ها نرم‌افزار File Manager را به صورت کامل و بدون هیچ کاستی به همراه دارد.

۵٫ Tablet Centric: طبق آمار اعلام شده از سوی کمپانی سازنده سیستم‌عامل لوبیای ژله‌ای اندروید ـ که مخصوص تبلت‌ها طراحی شده ـ تغییرات بسیاری را همراه خواهد داشت بنابراین گوگل اولین تبلت نکسوسی را در I/O به نمایش خواهد گذاشت و با توجه به این موضوع سیستم‌های‌عامل جدید اندروید با Nexus‌های جدید در معرض دید همگان قرار خواهد گرفت. به هر صورت چنانچه این سیستم‌عامل مخصوص موبایل هم مانند تبلت‌ها به روز شود، باعث خوشحالی بیشتر کاربران خواهد شد.

۶٫ Voice assistant: همان‌طور که می‌دانید گوشی‌های اپل S4 دارای برنامه Siri برای انجام کارهای مربوط به صداست و کمپانی مایکروسافت هم برای سیستم‌عامل ویندوز ۸ خود برنامه جدید تشخیص صدا را راه‌اندازی کرده است؛ بنابراین کمپانی گوگل برای برتری یافتن در عرصه رقابت از هر دو رقیبش در تلاش است نرم‌افزار مخصوص صدای ژله را به صورت لمسی طراحی کند. ولی اسم نهایی این برنامه هنوز معلوم نیست و شایعات حاکی است که این برنامه Majel نامگذاری شود.

۷٫ به‌روزرسانی کیبورد مجازی: تغییرات نهایی کیبورد مجازی هنوز به طور کامل مشخص نشده است، ولی احتمال می‌رود که در این برنامه تغییراتی در زمینه عوض کردن زبان حروف ایجاد شود. مثلا شما تنها از طریق اعلام صوتی به موبایل زبان مورد نظرتان را انتخاب کنید.

iOS 6

اپل بتازگی سیستم‌عامل iOS 6 خود را که جدیدترین سیستم‌عامل موبایل این شرکت است، طراحی کرده و به همین منظور در اینجا به بررسی قابلیت‌های جدید این سیستم‌عامل خواهیم پرداخت.

اول از همه شما باید بدانید که iOS 6 دارای ۲۰۰ قابلیت جدید در مقایسه با سیستم‌های‌عامل پیشین است، که در راس تمام این تغییرات Apple’s own Map قرار دارد.

این قابلیت، برنامه‌ای سه‌بعدی برای نمایش تمام شهرهای دنیاست. در مرحله بعد نرم‌افزار سیری دچار تغییرات زیادی در زمینه نحوه کارکردش شد.

برای مثال تغییراتی در زمینه دانستن اطلاعات مربوط به ورزش، فیلم‌ها و رستوران‌ها و همراه داشتن نقشه‌هایی جدیدتر برای نمایش به تمام کاربران.

بنابراین شما می‌توانید از برنامه سیری هرآنچه را می‌خواهید بدانید سوال کنید، مثلا بپرسید بلندقد‌ترین فوتبالیست کیست؟ یا چه فیلم‌هایی در حال حاضر روی پرده سینما نمایش داده می‌شود؟ یا چه رستورانی غذای مورد علاقه شما را دارد؟ علاوه بر اینها برنامه سیری می‌تواند نرم‌افزار‌های دیگر موبایل‌تان را نیز برای شما باز کند تا در صورت علاقه، کارهای مورد نظر‌تان را انجام دهید.

نرم‌افزار Facebook این سیستم‌عامل تصاویر و نقشه‌های بسیار زیادتری را با خود به همراه خواهد داشت، پس شما می‌توانید به آسانی تصاویر و نقشه‌های مختلفی را که روی دیگر نرم‌افزار‌ها موجود است، در فیس‌‌بوک به اشتراک بگذارید.

علاوه بر این، شما می‌تواند با استفاده از Notification center موبایل‌تان status فیس‌بوک‌تان را تغییر داده و هر آنچه را که می‌خواهید روی صفحه‌تان بنویسید.

اپل از نقشه‌های موجود در Google برای نمایش مکان‌های مختلف به کاربرانش استفاده می‌کند. این نقشه‌ها شامل فهرستی بالغ بر صد اسم مختلف برای شرکت‌های متفاوت است، پس هر شرکتی را که در هر ناحیه باشد، می‌توانید به آسانی پیدا کنید.

در ضمن این نقشه‌ها با استفاده از نرم‌افزار سیری کارهای مورد نظرتان را برایتان انجام می‌دهد، فقط لازم است شما از طریق صدا ‌خواسته‌تان را به موبایل اعلام کنید، نشانی دقیق مکان مورد نظر در برابر‌تان قرار خواهد گرفت.

نقشه‌ها قابلیت نمایش شهر‌های مختلف را از طریق Flyover دارد، در حقیقت از این طریق شما می‌توانید نمای کلی شهر‌های بزرگ را به آسانی تماشا کنید.

علاوه بر این در این سیستم جدید شما می‌توانید از طریق ارسال sms به تماس‌هایتان پاسخ دهید؛ پس چنانچه در جلسه کاری قرار دارید، می‌توانید به تماس مورد نظر پاسخ نداده، ولی بلافاصله sms ارسال کنید تا دوست‌تان بفهمد مشغول به کار هستید و نمی‌توانید پاسخگو باشید.

طی طراحــــی‌های انجام شـــده برنامه Do not Disturb به شما کمک می‌کند در صورت تمایل نداشتن به پاسخ‌دادن تماس شخص خاصی، تلفن‌تان را در حالت Mute قرار دهید. (جام جم – ضمیمه کلیک)

الهام اندرابی

منبع:www.phonearena.com


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.