اولویتهای تازه وزارت بهداشت برای تدوین سبد غذای مطلوب ایرانیان اعلام شد

فروردین ۱۴۰۳
ممتاز نیوز : مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی سازمان غذا و دارو از تدوین سبد غذایی مطلوب ایرانیان بر اساس سیاستها و اولویتهای سال ۹۲ خبر داد و گفت: در این بسته،بر تولید،پایش و نظارت بر غذا تاکید شده است.

هدایت حسینی در گفت‌وگو با فارس، اولویت‌های سلامت را در بحث مواد غذایی و آشامیدنی وزارت بهداشت در سال ۹۲ اعلام کرد و گفت: برنامه‌های سلامت محور در حوزه غذا که بر اساس برنامه پنجم توسعه و چشم‌انداز کشور و نقشه‌های راه و سلامت مورد نظر ماست، تدوین شد.

پایش و نظارت بر تولید غذا

وی ادامه داد: در بحث غذا هر ۶ محور موضوعات اساسی را در دستور کار خود قرار داده‌ایم که مهمترین بحث آن پایش، نظارت و کنترل بر مواد غذایی است.

تدوین سبد مطلوب غذایی با توجه به اقلیم کشور

حسینی گفت: تعیین و ترویج سبد مطلوب غذایی ایرانیان از دیگر اولویت‌های این سازمان است به طوری که سبد مطلوب مردم با توجه به شرایط اقلیمی، فرهنگی و جغرافیایی تعریف می‌شود.

مدیرکل نظارت بر غذای وزارت بهداشت تصریح کرد: بنابراین در این سبد مطلوب غذایی، مواد غذایی که به عنوان سبد مطلوب تعریف شده است بر حسب اقلیم‌های مختلف کشور متفاوت تعریف شده و برای مردمی که در جنوب کشور و در دمای بالا با رطوبت زندگی می‌کنند، با مردمی که در شمال کشور زندگی می‌کنند، متفاوت است.

حسینی گفت: در حوزه تولید غذا باید سبد غذاهای مطلوب را در دسترس مردم قرار دهیم، چرا که این غذاها به سبب ایمنی بالا می‌توانند کمبودهای تغذیه مردم را برطرف کنند.

سیاستهای تازه در راه ارتقای فرهنگ تغذیه مردم

وی ارتقای فرهنگ غذا و تغذیه را اولویت بعدی سیاست‌های تغذیه‌ای وزارت بهداشت اعلام کرد و گفت: بحث فرهنگ تغذیه، بهداشت غذا و ارتقای آن بسیار مهم است و اگر مردم این موارد را مورد توجه قرار دهند، بسیاری از مخاطراتی که به سبب فرهنگ نامناسب ایجاد شده، بهبود می‌یابد.

مدیرکل نظارت بر غذای وزارت بهداشت گفت: طبق تحقیقات انجام شده بیش از ۹۵ درصد سموم کشاورزی با شست و شو و دقت در منزل از بین می‌رود و ماندگار نیستند، بنابراین با آموزش یک شست و شوی ساده به مردم، نگرانی ما تا ۹۵ درصد نسبت به سموم برطرف می‌شود.

تاکید بر فعالیت شورای عالی سلامت برای جزیره‌ای نشدن سازمانها

حسینی، تشکیل شورای عالی سلامت و امنیت غذایی را برای ایجاد هماهنگی و یکپارچگی برنامه‌ها و سیاست‌های تغذیه‌ای از دیگر اولویتهای این حوزه دانست و افزود: ایجاد هماهنگی با وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، صنعت، بهداشت و سازمان ملی استاندارد به عنوان یک زنجیره‌ غذایی در دستور کار این شورا باید قرار گیرد.

وی ادامه داد: آنچه که مورد تأکید ما است این است که سازمان‌های مرتبط با تغذیه نباید به صورت جزیره‌ای فعالیت کند، بلکه در قالب یک زنجیره مرتبط می‌توان به تکالیف قانونی در راستای ارتقای سلامت دست یافت.

تولید غذاهای فراسودمند در بسته تازه وزارت بهداشت

حسینی از توسعه تولید غذاهای فراسودمند در کشور در قالب بسته تغذیه وزارت بهداشت خبر داد و گفت: این غذاها که سبب ارتقای سلامت مردم می شوند حاوی ریز مغذی‌های مفید می باشند و سبب دفع سموم از بدن می شوند.

وی ادامه داد: این بسته غذایی فراسودمند از یک ماست پروبیوتیک گرفته تا نان فیبردار و بیسکویت‌های سبوس دار را شامل می‌شود.

مدیر کل نظارت بر غذای وزارت بهداشت گفت: بنابراین اولویت‌های سلامت محور در حوزه مواد خوراکی و آشامیدنی در وزارت بهداشت تدوین شده و هدف آن رفع نگرانی‌های مردم و ارتقای سلامت و فرهنگ تغذیه کشور است.

به گزارش فارس،در گزارش عملکرد ۱۰۰ روزه ای که وزیر بهداشت روز قبل منتشر کرد بر ارتقای کیفی و ایمنی مواد غذایی،به منظور کاهش موازی کاری در نظارت بر مواد بهداشتی و خوراکی تاکید شد و تفاهمنامه هایی با موسسه استاندارد،سازمان دامپزشکی و انجمن صنایع فرآورده های لبنی منعقد و دستورالعمل تازهی نیز در خصوص فرآورده های گوشتی به سازمان دامپزشکی ابلاغ شده است.

health Rss :salamatnews.com
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.