اولویت های کالایی بیشتری به اتاق مبادلات می آیند/ معامله واقعی در بازار ۱۰ درصد معاملات اتاق رسمی هم نیست/ افراد از ورود به بازار آزاد بپرهیزند

اولویت های کالایی بیشتری به اتاق مبادلات می آیند/ معامله واقعی در بازار ۱۰ درصد معاملات اتاق رسمی هم نیست/ افراد از ورود به بازار آزاد بپرهیزند

به گزارش خبرنگار شبکه ایران، شمس الدین حسینی در گفتگوی ویژه خبری درباره اینکه چه زمانی اتاق مبادلات ارزی اثرگذاری خود را ملموس خواهد کرد گفت: ابتدا در این بازار دغدغه این بود که حجم زیادی تقاضا به این بازار بیاید و به صورت ناگهانی این بازار متوقف شود اما اتفاقی که افتاد در واقع عکس این بود. یعنی ما مثلا می خواستیم از اولویت ۳ شروع کنیم به این جمع بندی رسیدیم که تا اولویت پنجم را هم اضافه کنیم.
وی افزود: این سیگنال بسیار خوبی برای ما بود. به مراتب که جلو تر می رویم اولویت های بعدی را هم به تدریج وارد این بازار می کنیم. در آنصورت از آن بازار تقاضا خارج می شود و قدرت و سلطه این بازار زیاد می شود.
وی با ذکر مثالی ادامه داد: وقتی برای شروع از چند بانک آغاز کردیم، برخی اظهار نظر کردند که به بانک های دیگر اعتماد ندارید؟. اعتماد داریم اما بازاری است که تاکنون تجربه نشده بود. وقتی می گوییم گسترش دهیم باید نیازها را پوشش داد. نهادها را اضافه کرد. امروز به سطحی رسیده که در روزهای آینده ۱۰ بانک به این بازار می آید. به مراتب که جلو می رویم این بازار را گسترش می دهیم.
وی تاکید کرد: تلاش می کنیم که نیاز برای مراجعه به بازار موازی را کاهش دهیم. اولویت ها درحال افزایش است. تصمیماتی گرفته شده در خصوص اینکه بانک های بیشتری ورود کنند.
سخنگوی اقتصادی دولت درباره ارز مسافران هم گفت: تصمیماتی گرفته شده که نیازهای مسافران را هم پوشش دهیم.
وی اظهار کرد: در این بازار مکاره ضمن اینکه سفته بازی نامطلوب رخ داده عملیات نرخ سازی هم شکل می گیرد و این کاری است که در مقابله با کار ما صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: چه کسی می تواند مطرح کند که در این بازار حجم قابل توجهی ارز معامله شده است؟ همکاران ما در بانک مرکزی اعلام کرده اند که در بهترین شرایط ۱۰ درصد حجم معامله در اتاق مبادله در آن بازار شکل نگرفته اما یک فرد به طرف مقابل می فروشد و با این نرخ سازی بازار را کاذب می کنند.
وی افزود: نکته ای که وجود دارد این است که امروز توجه کنیم معامله اصلی در کجا صورت می گیرد. اگر در جایی عده ای امدند ولو پرشمار. ببینید چقدر در این بازار معامله واقعی صورت گرفته است؟.
وی یکی از دلایل این ازدیاد جمعیت در بازار غیررسمی، ناخواسته برخی از آدم های عادی را به طمع می اندازد، هشدار داد: افراد غیرحرفه ای وقتی در این بازار مکاره شرکت می کنند، حتما ضرر می کنند. ممکن است در چند روز معامله به سود آن ها تمام شود، اما زمانی که دولت مسلط می شود، این افراد هیچ آهی ندارند که بکنند.
وی اظهار کرد: دولت برخلاف سفته بازان و دلالان بازار، خود را حامی مردم می داند به همین خاطر است می گوییم که رسانه ها به ما کمک کنند. البته ناگفته نماند امروز در مجموع در یک سال و نیم گذشته نرخ ارز کشور افزایش پیدا کرده است به دلایل مختلف بر می گردد.
وی با جنگ اقتصادی توصیف کردن بازار ارز گفت: یک طرف این بازار آن ها هستند بنابر این باید طرف خود را محکم کنیم و قطعا آن بازار را به حاشیه می رانیم.
 


شبکه ایران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.