اولین قدم در مبارزه با قاچاق کالا

جام جم آنلاین: رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا با اشاره به اینکه استحکامات مرزی اولین قدم در مبارزه با قاچاق کالاست، افزود:از راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی در ادارات گمرکی استان های جنوبی کشور که بیشترین محل ورود کالا است، خبر داد.

به گزارش روز یکشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، سرهنگ فتح الله زمانیان در خصوص اقدامات پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز در سال ۹۱،  گفت: موضوع مبارزه با قاچاق، موضوعی است که از سال های گذشته شروع شده و امسال نیز با اجرای طرح ها و برنامه های جدید، ادامه خواهد داشت.

وی افزود: در سال ۹۰ که سال جهاد اقتصادی نام گذاری شده بود، با شدت دادن به مبارزه، شاهد کاهش چشمگیر ورود کالای قاچاق نسب به سال گذشته به کشور بودیم که با تلاش مضاعف، میزان کشفیات نیز نسبت به سال گذشته افزایش یافت.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی اولین قدم در راستای مبارزه با قاچاق کالا را تلاش در جهت ادامه استحکامات مرزی دانست و افزود: اقدامات انسدادی و کنترلی که ناجا طی سال های گذشته، انجام داده که از جمله انسداد فیزیکی بخش هایی از مرز که بیشتر در معرض ورود قاچاق قرار دارد و کنترل از طریق سیستم های الکترونیکی است، تاثیر زیادی بر کاهش انواع قاچاق در کشور داشته است.

سرهنگ زمانیان با اعلام اینکه عمده قاچاق از استان های غربی و جنوبی وارد کشور می شود، تصریح کرد: در این استان ها، اقدامات خاصی در جهت مبارزه با قاچاق انجام دادیم همچنین در راستای خروج کالا از استان های عقبه و مرکزی نیز برنامه های خاصی پیش بینی کردیم چرا که کالاهایی که از مرز خارج شده و به استان های عقبه می رسند، کالاهایی هستند که هم از مبادی رسمی و هم از مبادی غیر رسمی، به این استان ها رسیده اند بنابراین تشخیص اینکه این کالاها قاچاق هستند یا خیر، مشکل است.

وی افزود: علاوه براین، رسیدگی به مستندات حمل کالا نیز یکی دیگر از معضلات ما در بحث مبارزه با قاچاق است، چرا که جعل اسناد گمرکی به سادگی انجام می شود بنابراین کنترل این اسناد، بیشترین حجم کاری ما را به خود اختصاص داده است.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا  یکی از اقدامات در جهت حل مشکل جعل اسناد گمرکی را راه اندازی سامانه جامع الکترونیکی در گمرک و ایجاد زمینه دسترسی در ایستگاه های ایست و بازرسی مهم از جمله استان های جنوبی کشور که بیشترین محل ورود کالا است، اعلام کرد و افزود: این اقدام با هماهنگی گمرک جمهوری اسلامی ایران انجام شده است.

به گفته سرهنگ زمانیان، براساس این سامانه، شماره اسناد گمرکی و خودرو، پیامک شده و بلافاصله جعلی بودن سند و حتی نوع بار خودرو نیز بلافاصله تایید و به ما ارسال می شود.

این مقام انتظامی تاکید کرد: به دنبال آن هستیم تا امسال تمامی ایستگاه های ایست و بازرسی سراسر کشور و محل های تردد کالا، به این سیستم مجهز شود تا بخش زیادی از مشکلات جعل اسناد گمرکی در کشور حل شود.

وی تصریح کرد: اعتقاد ما براین است که به منظور حمایت از تولید، باید از ورود کالاهای خارجی به کشور جلوگیری کنیم اما این بخشی از کار است که بر عهده نیروی انتظامی است و نباید نقش و تدابیر دولت در خصوص حمایت از تولید کنندگان و کنترل ورود کالاهای مجاز به صورت رسمی را نادیده گرفت و همچنین تلاش تولید کنندگان در جهت افزایش کیفیت و کاهش قیمت به جهت ایجاد رقابت با کالاهای خارجی یکی دیگر از اقدامات در جهت تحقق شعار امسال است.

سرهنگ زمانیان، اقدام دیگر در جهت مبارزه با قاچاق کالا و ارز را اجرای طرح های عملیاتی سراسری و منطقه ای در کشور در طول سال اعلام کرد و گفت: برای سال جاری نیز، دهها طرح منطقه ای و سراسری را در دست اجرا داریم که این طرح ها، حرکت ضربتی در بحث مبارزه است علاوه براین، سعی داریم با اقدامات انجام شده و تحلیل های بدست آمده در سال، اقدامات اجرایی خاصی را بکار بگیریم.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز، آموزش کارکنان را یکی دیگر از برنامه های در سال ۹۱ دانست و خاطرنشان کرد: شیوه و شگرد قاچاقچیان هر روز تغییر پیدا کرده و هر زمان که پلیس بر این شگردها، اشرافیت پیدا می کند، قاچاقچیان نیز شگرد مجرمانه خود را تغییر می دهند، بنابراین لازم است که کارکنان این پلیس نیز، آموزش ها و رفتارهای مقابله ای به روز را فراگیرند بنابراین امسال نیز همانند سال گذشته، برنامه های آموزشی را در مجتمع آموزشی آگاهی به صورت متمرکز در مرکز و به صورت منطقه ای در مناطق مختلف اجرا خواهیم کرد.

وی تعامل با دیگر سازمان ها را مکمل مبارزه با قاچاق دانست و افزود: بسیاری از سازمان ها در حوزه مبارزه با قاچاق، نقش عمده ای ایفا می کنند بنابراین به منظور مبارزه ای هدفمند و با برنامه، با این سازمان ها نیز جلساتی برگزار می کنیم.

سرهنگ زمانیان همچنین یادآور شد: امسال طی تعامل با اصناف مختلف، در صورت اطلاع از تجمیع کالاهای غیراستاندارد، با آنها برخورد می کنیم، چرا که باید با انهدام شبکه ها و محل های دپو کالاهای قاچاق و غیراستاندارد، ناامنی در عرضه را در شهرها و حاشیه شهرها ایجاد کنیم.

رییس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز پلیس آگاهی ناجا خاطرنشان کرد: البته بخشی از مسوولیت در حوزه عرضه کالا، برعهده سایر سازمان های متولی است مانند، اماکن و تعزیرات و سازمان حمایت از مصرف کنندگان که در سطح عرضه بازرسانی دارند تا ضمن کنترل، با فروشندگان کالاهایی که از استانداردهای لازم برخوردار نیستند، برخورد کنند، اما با تاکید فرمانده ناجا که باید به دنبال حذف عوامل اصلی و شناسایی محل های دپوی کالا در شهرها و حاشیه شهرها به خصوص در تهران باشیم، اقدامات اطلاعاتی خود را برای شناسایی این اماکن در سال گذشته افزایش دادیم که این اقدامات به صورت منسجم تر در سال جاری انجام خواهد شد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.