ایرانی‌های ربوده شده در سوریه همگی غیرنظامی بودند

مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه در مصاحبه با الجزیره؛

مشاور مرکز مطالعات خاورمیانه در تهران گفت: رسانه های عربی و غربی ادعاهای دروغینی درباره هویت ایرانی های ربوده شده در سوریه مطرح می کنند.

به گزارش سرویس بین الملل باشگاه خبرنگاران، “محمد علی مهتدی” در گفتگوی زنده با شبکه تلویزیونی الجزیره درباره ربوده شده زائران ایرانی در سوریه در پاسخ به این پرسش که آیا اتهامات وارده علیه این افراد درست است؟ گفت: تماسی با یکی از اعضای سازمان حج و زیارت ایران داشتم و وی تاکید کرد افراد ربوده شده شماری از دانشجویان ایرانی و برخی از کارمندان نهادهای دولتی بودند و کاروان گردشگری برای آنان جهت زیارت مراقد اهل بیت در سوریه تدارک دیده شد. این کاروان پس از سفر به سوریه قرار بود به لبنان بروند و دیداری از نقاط گردشگری این کشور داشتند. این افراد کاملا غیرنظامی هستند و در میان این افراد هیچ نظامی وجود ندارد. این اولین بار نیست که زائران ایرانی در سوریه ربوده می شوند. طرف هایی می خواهند به روابط ملت ایران و ملت سوریه و به صورت کلی به روابط ایران و اعراب با این اقدامات غیر اخلاقی آسیب بزنند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا عجیب نیست در این شرایط دشوار در سوریه چنین کاروانی به این کشور اعزام شود؟افزود: وزارت خارجه ایران به اتباع این کشور درباره سفر به سوریه به دلیل حساس بودن اوضاع این کشور هشدار داده است. سازمان حج و زیارت ایران نیز اعلام کرد همه سفرها به سوریه متوقف شده است ولی برخی از افراد کاروان هایی تشکیل دادند و از اتوبوس ها و هواپیما برای سفر به سوریه برای زیارت از مراقد اهل بیت استفاده می کنند. در سوریه مرقد حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س) و اصحاب امام حسین وجود دارد. ایرانی ها عاشق اهل بیت هستند.

مهتدی در پاسخ به این پرسش که معارضان نظام سوریه که از ایران نگرانی هایی دارند چگونه می توانند تاکیدات این کشور را درباره هویت ایرانی ها ربوده شده باور کنند؟بیان داشت: آیا منطقی است که چهل و هشت نظامی بدون هیچ حمایت و حفاظت مسلحانه به زیارت حضرت زینب(س) بروند. افرادی که ربوده شدند غیرنظامی بودند.

محمد علی مهتدی در پایان گفت: ایران از سوریه در برابر اسرائیل و سیاست های آمریکا حمایت می کند. همه اقوام ملت سوریه صلح دوست هستند و بعید است این اقدامات غیر اخلاقی از سوی این ملت صورت گرفته باشد. بر این باورم شماری از دستگاه های اطلاعاتی خارجی در این زمینه نقش دارند. ادعاهای دروغینی مطرح شده. این ادعاها را قبلا درباره مهندسان ایرانی که در یک نیروگاه سوری برای کمک به ملت این کشور فعالیت می کردند، مطرح کردند و حال درباره این مورد اخیر این ادعا مطرح شده است. به لحاظ دینی و اسلامی نیز نمی توان اقدام این گروه ها در ربودن افراد را توجیه کرد.


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.