این فهرست روی دست وزارت بهداشت می‌ماند؟

جام جم آنلاین: اسم قاتلان سلامتی را روی کاغذ نوشته‌اند. مشخصاتشان را هم پیدا کرده‌اند و اضافه کرده‌اند زیر اسم‌ها و بالای همه اسم‌ها هم نوشته‌اند «اینها کشنده است. زندگی مردم را پر از رنج بیماری می‌کند و عمرشان را کوتاه.»

فهرستشان که پر شده از اسم‌های غریب و آشنا، آن را برداشته‌اند و گذاشته‌اند روی میز دستگاه‌ها و سازمان‌های مربوط و مجری و صاحبان انواع رسانه‌ها و گفته‌اند «لطفا اسم متهم‌ها را به مردم اعلام کنید تا قاتلان‌شان را بشناسند» اما سازمان‌ها دست دست می‌کنند،‌ رسانه‌ها رو برمی‌گردانند، مسوولان خودشان را به فراموشکاری می‌زنند و در پاسخ به آنها می‌گویند «فعلا نه! به این راحتی‌ها نیست که خیال می‌کنید.»

اینها که خواندید، داستان وزارت بهداشت است و فهرستش از عوامل خطرساز سلامت که در آن اسم و مشخصات کالاهای مضر برای سلامت مردم قید شده است.

این فهرست شامل انواع پفک، اسنک و نوشابه‌های گازدار است. وزیر بهداشت هم می‌گوید آن را در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط و مجری قرار داده است تا از امسال ساماندهی تبلیغات سلامت را آغاز کنند.

مرضیه وحید دستجردی امیدوار است که با اجرایی شدن قانون برنامه پنجم توسعه تولیدکنندگان عوامل خطرساز سلامت، مالیات سلامت بپردازند و تبلیغاتشان نیز ممنوع شود، اما تجربه‌های پیشین نشان می‌دهد این هدف به این سادگی‌ها دست یافتنی نیست و همین حالا هم که وزارت بهداشت نام ده‌ماده غذایی پرخطر را اعلام کرده و خواستار ممنوعیت تبلیغ شان شده است، سازمان‌ها و رسانه‌ها خود را به  بی‌خیالی زده‌اند.

این واکنش سازمان‌های مختلف ثابت می‌کند گرچه تصمیم وزارت بهداشت سازنده و گامی برای تامین سلامت جامعه است تا زمانی که دستگاه‌های دیگر و رسانه‌ها عزمشان را برای همکاری با این وزارتخانه جزم نکنند، تلاش وزارت بهداشتی‌ها هم به جایی نمی‌رسد و فهرستشان دست نخورده روی میز دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلف باقی می‌ماند.

مریم یوشی‌زاده -‌ گروه جامعه


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.