اژدهای ۷۰۰ ساله در سرزمین خیالی

۱۲ام بهمن ،

جام جم آنلاین: تابالوگا یک اژدهای سبز کوچولوست که نزدیک به دو دهه است به صورت یک پدیده رسانه‌ای، فرهنگی و هنری درآمده است. مجموعه تلویزیونی انیمیشنی «تابالوگا» هم، همین شخصیت را در نقش محوری خود دارد. این انیمیشن در حال پخش از شبکه پویاست.

تابالوگا یک شخصیت خیالی است که ذهن خلاق پیتر مافای، به او هویت و زندگی داده است. مافای آلمانی‌تبار یک آهنگساز مدرن است که در تصنیف‌های خود، سبب معرفی و شهرت این موجود خیالی شد، اما دو نفر دیگر هم در خلق، معرفی و شهرت تابالوگا نقش بسیار مهمی دارند.

اولی رولف زوکوفسکی ترانه‌سرا و دیگری گروگر راتچالک نویسنده است. هلم هین آرتیست و طراح هنری، تصاویر مربوط به تابالوگا را طراحی کرد.

شخصیت تابالوگا اولین‌بار در یکی از تصنیف‌های کودکانه و افسانه‌ای پیتر مافای به نام «تابالوگا، سفری به داخل دلیل» معرفی شد. این تصنیف اولین بار در سال ۱۹۸۳ پخش و بلافاصله تبدیل به یکی از ترانه‌های ماندگار عالم موسیقی در آلمان شد.

موفقیت کلان تابالوگا در دنیای موسیقی، سبب توجه فراوان دیگر رشته‌های هنری به این شخصیت شد و طبیعی بود که رسانه تلویزیون هم سراغ وی برود و تولید مجموعه‌ای براساس این شخصیت را در دستور کار تولید قرار دهد.

رسانه تلویزیون نه فقط یک مجموعه که چند مجموعه مختلف بر مبنای ماجراجویی‌های جذاب و با نمک تابالوگا تهیه و تولید کرد و بیش از ۱۰۰ کشور جهان، این مجموعه‌ها را به نمایش گذاشتند.

به دنبال موفقیت بالای مجموعه انیمیشنی ـ تلویزیونی تابالوگا نوبت به بازی‌های کامپیوتری این شخصیت رسید. این بازی کودکانه ویدئویی هم طرفداران زیادی پیدا و این بحث را مطرح کرد که تولید سری‌های جدید مجموعه تلویزیونی آن، در دستور کار رسانه کوچک قرار گیرد. نکته جالب این که در کشور آلمان، تابالوگا نام بیش از هزار مهدکودک و مراکز نگهداری کودکان است.

تابالوگا در یک مکان خیالی به نام گرین‌لند زندگی می‌‌کند. او اژدهایی هفت ساله است. البته اگر هر صد سال عمر یک آدم را به یک سال تشبیه کنیم، تابالوگا هفت سال دارد، وگرنه او موجودی هفتصد ساله است! پدر تابالوگا زمانی که او فقط شش سال داشت، درگذشت. او و هیچ‌کس دیگر، چیزی دربارهٔ مادر وی نمی‌دانند.

تابالوگا پس از مرگ پدرش، تبدیل به آخرین اژدهای گرین‌لند می‌شود و لقب شاهزاده این محل را می‌گیرد. گرین‌لند یک مکان جادویی است که حیوانات ساکن آن سخنگو می باشند و انواع و اقسام حیوانات در آنجا زندگی می‌کنند. تابالوگا باید از محل زندگی و خانه خود در مقابل دو رقیب خود (که در نقطه‌ای دیگر از گرین‌لند زندگی می‌کنند) محافظت کند. این دو رقیب هم برای خودشان داعیه حکومت و سلطنت دارند.

اولین قلمرو حکومتی مربوط به آرکتوس (آدم برفی اهریمنی) و دومی هوسمین، موجودی است که از سنگ‌ها الهام گرفته و روحیه‌ای شیطانی دارد.

یکی از معروف‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی تابالوگا را شرکت انیمیشن‌سازی فلایینگ بانک (که قبل از آن با نام یورام گراس فیلمز شناخته می‌شد) تهیه و تولید کرده است. در این مجموعه پربیننده، تابالوگا آخرین اژدهای بازمانده در گرین‌لند است که تاج بر سر دارد.

در همین محل است که تابالوگا با رقبای خود به مبارزه برمی‌خیزد. این مجموعه چند شخصیت مهم دیگر هم دارد. هپی یک قطعه برفی است که از دوستان صمیمی و نزدیک تابالوگا به شمار می‌رود. دیگبی یک موش کور است که عینک می‌زند.

ساجا یک لاک‌پشت غول‌پیکر است که سمت راهنما و مشاور تابالوگا را دارد. بلینگوآ یک مار است که در قصه مجموعه، یکی از شخصیت‌های منفی کم‌اهمیت است. وی توانایی هیپنوتیزم کردن موجودات دور و بر خود را دارد.

تایریون حاکم قبلی گرین‌لند و پدر تابالوگاست. او پس از مرگ (مثل همه اژدهاها) تبدیل به یک ستاره می‌شود. در کنار این موجودات گرین‌لند، دو منطقه دیگر مهم قصه مجموعه هم‌ یک‌سری شخصیت دارند که در کنار دو شخصیت اصلی منفی قصه قرار دارند و در مبارزه علیه تابالوگا به کمک این شخصیت‌ها می‌آیند.

تهیه‌کنندگان مجموعه تلویزیونی تابالوگا سه فصل آن را تولید و روی آنتن فرستادند. در سال ۲۰۰۴ و پس از پایان فصل سوم، یک فیلم سینمایی تلویزیونی از این مجموعه برای نمایش در ایام کریسمس ساخته شد.

این فیلم سینمایی انیمیشن «تابالوگا و لیو» نام داشت و بسیاری از آن به عنوان دنباله‌ای بر مجموعه تلویزیونی آن اسم بردند.

در سال‌های اخیر در کنار بحث تولید فصل جدیدی از مجموعه تلویزیونی تابالوگا، خبرهایی هم پیرامون تولید فیلم سینمایی براساس آن شنیده می‌شود. اما بحث ساخت این فیلم سینمایی تا امروز روی کاغذ و صفحات هنری رسانه‌های گروهی باقیمانده و به صورت جدی، در دستور کار صنعت سینما قرار نگرفته است.

یک بار اعلام شد، این فیلم سینمایی انیمیشنی به صورت محصول مشترک آلمان با یکی دو کشور اروپایی (و از جمله فرانسه که دارای یک صنعت قوی انیمیشن‌سازی است) تهیه و تولید خواهد شد.

منتقدان و رسانه‌های گروهی فرانسه از این خبر استقبال کردند و گمانه‌زنی‌های زیادی در این باره صورت گرفت. که چه هنرمندان و کسانی در داخل فرانسه با این پروژه همکاری خواهند کرد اما این موضوع هم فقط در حد یک خبر رسانه‌ای باقی ماند و به مرحله عمل نرسید.

تابالوگا اگرچه در بسیاری از کشورهای جهان به نمایش درآمده و دوستداران زیادی پیدا کرده است. اما هم چنان بیشترین شهرت خود را در آلمان دارد و با وجود گذشت چند سال از زمان تولید و پخش، هنوز هم لقب یکی از محبوب‌ترین و پربیننده‌ترین مجموعه‌های تلویزیونی این کشور اروپایی را برای خود حفظ کرده است.

IMDB – مترجم: کیکاووس زیاری


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.