ایجاد بازار مشترک محصولات سلامت محور ایران و عراق

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در دیدار وزیر صنایع عراق ضمن پیشنهاد ایجاد بازار مشترک محصولات سلامت محور، بر ایجاد نمایشگاه مشترک تولیدات مختلف دو کشور تاکید کرد.

ایجاد بازار مشترک محصولات سلامت محور ایران و عراق

به گزارش ممتاز نیوز، دکتر بهرام عین‌اللهی گفت: دو کشور باید با ایجاد بازار مشترک، اجناس یکدیگر را خریداری کنند و این اقدام  به یک تعهد اخلاقی بدل شود. 

وی افزود: هر دو کشور به محصولات مشترک نیازمندیم. بنابراین می توان با تبادل دارو و تجهیزات پزشکی از آنها در زمینه های مورد نیاز استفاده کنیم.

وزیر بهداشت اظهار داشت: باید ضوابط نامناسب را اصلاح و موانع توسعه همکاری‌ها را برداریم و روند کارها را در گمرک و صدور مجوزها تسریع کنیم.

عین اللهی افزود: استفاده از تولیدات یکدیگر موجب ایجاد اشتغال و همین طور افزایش تولید و رونق کسب و کار شده و بازار مشترک بین دو کشور را فعال می‌کند.

وی با اشاره به آمادگی مردم و مسئولان دوکشور برای تبدیل مذاکرات به اقدامات اجرایی، گفت: برای تبادل تجارب، فناوری ها و توانمندی ها کارگروهی لازم است که برنامه اجرایی مشخصی را تدوین و اجرا کند. 

 وی دوستی و برادری دو کشور ایران و عراق را دیرینه دانست و بیان کرد: هر دو کشور باید تلاش کنیم روی پای خود بایستیم.  ایران سالها دچار تحریم است و در همه گیری کرونا  فشار تحریم بیشتر شد. 

وزیر بهداشت کشورمان ضمن اعلام آمادگی وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران برای گسترش تبادلات اقتصادی مشترک با عراق، گفت: وزارت بهداشت ایران نسبت به کیفیت محصولات بسیار سختگیر است زیرا در علوم پزشکی عدم تاثیر محصول و فقدان کیفیت به سرعت خود را نشان داده و قابل مشاهده است. بنابراین از کیفیت خدمات و محصولات پزشکی به لحاظ شرعی و قانونی نباید کوتاه بیایم.

عین اللهی افزود: عراق در اولویت همکاری های اقتصادی  ماست و همان طور که پروژه تولید واکسن پاستوکوواک را با کوبایی ها انجام دادیم، امکان سرمایه گذاری مشترک عراق و ایران نیز در عرصه سلامت وجود دارد. 

تلاش می‌کنیم همکاری صنعتی ممتازی را با ایران رقم زنیم 

وزیر صنایع عراق نیز در این دیدار، با بیان این‌که سفرهای متقابل مسئولان بلندپایه دو کشور نشانه تمایل به توسعه همکاری هاست، گفت: از فهرست نیازهای پزشکی خود را برای سفیر ایران می‌فرستیم و این شروع کار خواهد بود.

وی افزود: درهای وزارت صنایع عراق بر روی کارشناسان باز است و تلاش می‌کنیم یک همکاری صنعتی ممتاز را با ایران رقم بزنیم. حکومت عراق برای یافتن شرکای خوب و با ثبات عزم جدی دارد. کووید ۱۹ به ما یاد داد باید مشکلات یکدیگر را درک کرده و آن‌ها را پوشش دهیم.

وی افزود: حجم مبادلات دو کشور بالاست و ایران گاز نیروگاه‌های عراق را تامین می‌کند. مشکل مشترک تامین آب هم هست که باید به آن توجه کرد.  

وی با اشاره به همکاری‌های ایران و عراق در صنایع خودروسازی، مواد غذایی و سیمان، گفت: شرکت های عراقی ۱۰ درصد داروی کشور را تولید می‌کنند و بقیه داروها وارداتی است، ولی از نظر ما کیفیت و قیمت دارو عامل مهمی است. 

وزیر صنایع عراق ضمن اشاره به توریسم درمانی، اظهار داشت: همکاری مشترک دو کشور برای تولید دارو و تجهیزات پزشکی می‌تواند نیازهای  منطقه را  پوشش دهد. از توانایی های ایران در حوزه علوم پزشکی و جراحی مطلعیم و بسیاری از بیماران ما برای درمان به ایران سفر می کنند.

انتهای پیام/

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.