ایران و تونس ۸ سند همکاری امضا کردند

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری تونس به منظور تقویت روابط دوستانه و برادرانه خود و با توجه به تمایل هر دو کشور به توسعه و ارتقای همکاری های دو جانبه در زمینه های گوناگون ۸ سند همکاری امضا کردند.

به گزارش ایرنا ، این اسناد را ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلی و در پایان اجلاس نهایی یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس، ‘مهدی غضنفری’ وزیر صنعت، معدن و تجارت و ‘ بشیر زعفوری’ وزیر بازرگانی و صنایع دستی تونس که ریاست هیات های ایرانی و تونسی را در این کمیسیون برعهده داشتند، امضا کردند.

اسناد امضا شده ، شامل یک یادداشت تفاهم و ۷ سند دیگر در زمینه های انرژی و نیرو، بهداشت، آموزش و تربیتی ، فرهنگی ، امور زنان و خانواده، استاندارد و همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و خبرگزاری تونس( وات) است.

در یادداشت تفاهم یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس با اشاره به دیدارهای جداگانه غضنفری با ‘حمادی الجبالی’ نخست وزیر، ‘ ریاض بالطیب’ وزیر سرمایه گذاری و همکاری بین المللی ، ‘ محمد الامین الشخاری’ وزیر صنایع تونس آمده است که در این دیدارها همکاری های گوناگون دو کشور و راه های ارتقای آنها تا رسیدن به سطح روابط برجسته سیاسی بررسی شد.

غضنفری و زعفوری نیز در گفت وگوی خصوصی با یکدیگر روند همکاری های ایران و تونس و دورنمای توسعه آن را بررسی کردند.

در این یادداشت تفاهم آمده است: یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از تاریخ ۲۷ لغایت ۲۹ تیرماه برابر با ۱۷ لغایت ۱۹ ژوئیه ۲۰۱۲ در تونس و در فضای دوستانه ، تفاهم و علاقه مندی برای تحقق منافع مشترک دو کشور برادر در زمینه های مختلف همکاری ها برگزار شد.

دو طرف در این یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘ زمینه های همکاری اقتصادی ، مالی و بازرگانی ‘ ، در خصوص روابط بازرگانی ، همکاری در زمینه های صنایع دستی ، گردشگری، مالی ، بانکی و بیمه ای ، صنعتی ، انرژِی ، برق، معادن، آب ، مواد اولیه و کود، سرمایه گذاری ، گمرکی ، کشاورزی و شیلات، حمل ونقل دریایی ، هوایی و راه آهن، پست ، ارتباطات و فناوری اطلاعات به توافقاتی دست یافته و همچنین پیشنهادها و توصیه هایی را برای گسترش روابط و همکاری ها در این عرصه ها مطرح کرده اند.

در بخش انرژِی ، کمیسیون از امضای پروتکل همکاری در زمینه انرژی ستایش کرده و خواستار تقویت همکاری ها در زمینه های توسعه فعالیت های اکتشافی میان سازمان عملیات نفت تونس وهمتای ایرانی آن، توسعه مشارکت و سرمایه گذاری در عرصه پالایش نفت و ذخیره سازی فرآورده های نفتی ، مبادله اطلاعات در زمینه های حمل ونقل، ذخیره و توزیع نفت و فرآورده های آن، مبادله اطلاعات در زمینه های تولید و انتقال و توزیع برق و مبادله تجربیات در عرصه کنترل انرژی و توسعه کاربردهای انرژی های نو و تجدیدپذیر شده است.

طرفین در یادداشت تفاهم در فصل مربوط به ‘ امور آموزشی و تربیتی، فرهنگی ، رسانه ای ، بهداشتی ، زنان و خانواده و ورزش و جوانان’ نیز در خصوص همکاری در بخش های آموزش و پرورش، آموزش عالی ، تحقیقات علمی وفناوری، بهداشت ، امور قضایی ، امور امنیتی و داخلی، زنان و خانواده ، ورزش و جوانان، فرهنگی و رسانه ای به توافقات مهمی دست یافته اند و در این زمینه ها نیز به همتایان ایرانی و تونسی آنها توصیه ها و پیشنهاداتی ارائه شده و از امضای سندهای همکاری ابراز خرسندی شده است.

کمیسیون ضمن ابراز خشنودی از امضای یادداشت تفاهم همکاری آموزشی بین ایران و تونس بر ضرورت اجرایی شدن آن تاکید کرده و خواستار فعال شدن همکاری در زمینه آموزش عالی وتحقیقات علمی و تدوین برنامه های دو جانبه و راه کارهای اجرایی آن شده است.

کمیسیون خرسندی خود را از همکاری های ایران و تونس در زمینه های ورزش و جوانان، زنان و خانواده ، مبادلات فرهنگی و تشکیل کمیته فرهنگی مشترک، استرداد مجرمین، برپایی روابط خواهرخواندگی میان شهرهای در برگیرنده آثار باستانی و میراث فرهنگی واسلامی دو کشور، تعامل و تبادل تجربیات نهادهای مسئول و متولی دولتی امور زنان و خانواده دو کشور در خصوص توانمندی های زنان، مبادله دانشجویان و اساتید بویژه در زمینه های علمی و فناوری اعلام کرد.

در بخش همکاری رسانه ای نیز کمیسیون ضمن ابراز خرسندی از امضای یادداشت تفاهم میان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) و خبرگزاری تونس (وات) خواستار اجرایی شدن مفاد این یادداشت تفاهم شده است.

در این یادداشت تفاهم تاکید شده است که زمان دقیق برگزاری اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های ایران و تونس از طریق مجاری دیپلماتیک تعیین خواهد شد.

اجلاس نهایی یازدهمین کمیسیون مشترک همکاری های ایران تونس با هدف تقویت روابط دوستانه و برادرانه بین دو کشور امروز( پنجشنبه) در مرکز توسعه صادرات تونس برگزار شد.

نشست های کمیته های کاری کمیسیون مشترک یازدهم روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته در دو نوبت صبح و بعدازظهر برگزار شد.

دو هیات از بخش دولتی و بخش خصوصی ایران به ترتیب به ریاست ˈ حمیدل صافدلˈ معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت و رییس مرکز توسعه تجارت ایران و ˈ سید مهدی میرابوطالبیˈ معاون امور بین الملل اتاق صنعت و بازرگانی ایران عصر روز یکشنبه وارد تونس شده بود.

در حاشیه کمیسیون مشترک، گروه ۲۰ نفری بخش خصوصی ایران با گروه های مختلف خصوصی تونسی دیدار کردند و با سفر به چند شهر تونس از نزدیک با نیازمندی های این کشور در زمینه های صنعتی و بازرگانی آشنا شدند.

غضنفری که در راس یک هیات سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی عصر روز سه شنبه گذشته وارد تونس شد قرار است عصر امروز به وقت محلی تونس را به مقصد تهران ترک کند.


بولتن نیوز | bultannews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.