بال های شاپرک را چیدند!

۱۵م آذر ،

بینا- به این ترتیب شاپرکی که قرار است بانکداری الکترونیک و کاهش حمل پول نقد و شفاف‌سازی نقل و انتقال وجوه در سیستم بانکی را تسهیل کند، به خاطر سوء مدیریت در حال تبدیل به ضد خود است.
با این‌که بانک مرکزی وعده داده است ورود شاپرک (شبکه الکترونیک پرداخت کارتی) تاثیری در روند دریافت پول حاصل از فروش اصناف از طریق دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی ندارد و وجوه مغازه‌داران صرفا با اندکی تاخیر به حسابشان واریز خواهد شد، تماس‌ها و گلایه‌های اصناف در چند روز اخیر چیز دیگری را حکایت می‌کند.
جام جم می نویسد: در چهار روز قبل بسیاری از صاحبان واحدهای صنفی از نقاط مختلف کشور از تاخیرهای طولانی ـ که گاه تا ۴۸ ساعت طول کشیده ـ در واریز وجوه حاصل از فروش به حساب بانکی خود گلایه کرده‌اند.
به گفته آنان این تاخیرها در روند کسب و کار آنان اخلال ایجاد کرده حتی درمواردی آنان را متضرر کرده است؛ چراکه در بسیاری مشاغل از جمله سوپرمارکت‌ها، خرید جنس به صورت نقدی انجام می‌شود و بروز تاخیر در وجوه حاصل از فروش، پرداخت پول اجناس جدید را دچار مشکل می‌کند.
در نمونه‌ای دیگر برخی اصناف از برگشت خوردن چک‌های خود به خاطر تاخیر در واریز وجوه خرید کارتی خبر می‌دادند؛ چراکه آنان به امید فروش مقدار مشخصی کالا، برای روزهای آینده چک کشیده بودند، اما ورود بی‌خبر شاپرک به ماجرا و تاخیرهای ناشی از آن، حساب و کتاب‌های این‌چنینی برخی اصناف را بر هم زده است.
این گلایه‌ها در حالی ابراز می‌شود که بانک مرکزی با اعلام جدولی، زمان دقیق واریز وجوه خرید کارتی به حساب‌ها را در ساعات روز حداکثر دو ساعت و در ساعات پایانی شب و حداکثر هشت ساعت اعلام کرده بود، اما ظاهرا این جدول زمانی رعایت نمی‌شود و اصناف باید ساعت‌ها در انتظار واریز وجوه به حساب خود بمانند.
تماس با تلفن‌های اعلام شده توسط بانک مرکزی نیز چندان فایده‌ای ندارد، چراکه صرفا به آنان اعلام می‌شود مشکل در حال حل است و چند ساعت دیگر موجودی حساب خود را کنترل کنند.
تمام این قضایا درنهایت منجر به این می‌شود که برخی اصناف، عطای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی را به لقایش ببخشند و باقطع کردن آن، از مشتریان پول نقد طلب کنند.
به این ترتیب شاپرکی که قرار است بانکداری الکترونیک و کاهش حمل پول نقد و شفاف‌سازی نقل و انتقال وجوه در سیستم بانکی را تسهیل کند، به خاطر سوء مدیریت در حال تبدیل به ضد خود است.
البته این اولین بار نیست که ضعف بانک مرکزی در اطلاع‌رسانی و پیش‌بینی تبعاتی که ورود هر سیستم جدید می‌تواند برای کسب و کار و امورات روزانه مردم داشته باشد، مشکل‌ساز شده است.
اما حداقل انتظار پس از این همه تجربه، اصلاح رویه‌ به گونه‌ای است که ثواب تبدیل به کباب آن هم از نوع «کباب ‌شاپرک» نشود…

RSS
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.