بانک جهانی: پیامد کاهش کمک بین‌المللی به افغانستان بعد از ۲۰۲۴ قابل توجه نخواهد بود

تهران / واحد مرکزی خبر / سیاسی /۰۲/۲۱
بانک جهانی روز پنجشنبه با انتشار گزارشی اعلام کرد تبعات کاهش کمک بین المللی به افغانستان بعد از سال دو هزار و چهارده در پی خروج نیروهای ناتو از این کشور کمتر از میزان مورد پیش بینی خواهد بود.
بانک جهانی در این گزارش با عنوان « افغانستان در دوره انتقال: نگاهی به دوره بعد از سال دو هزار و چهارده »، اعلام کرد در صورتی که شرایط امنیتی زیاد وخیم نشود، تبعات کاهش اعتبارات کمتر از میزان پیش بینی خواهد بود چون « بخش عمده هزینه های افغانستان در داخل این کشور صورت نمی گیرد ».
بانک جهانی در این گزارش فاش کرد حدود هشتاد و هشت درصد کمک پانزده میلیارد و هفتصد میلیون دلاری ( دوازده میلیارد و یکصد میلیون یورویی ) حامیان مالی در سال دو هزار و ده که معادل سیزده میلیارد و هشتصد میلیون دلار ( ده میلیارد و ششصد میلیون یورو ) بود، هرگز به خزانه دولت افغانستان نرسید.
از این مبلغ که از آن به « بودجه خارجی » تعبیر می شود، حدود « ده تا بیست و پنج درصد » در افغانستان باقی ماند.
بر اساس متن گزارش، بقیه این مبلغ به ویژه از طریق واردات و پرداخت های خارجی از این کشور خارج شد.
این نهاد مالی جهانی تصریح کرد: « این مبلغ هنگفت خارج از بودجه افغانستان به قدری زیاد است که ولخرجی ها، فساد، وابستگی به این کمک و ( ایجاد ) نظام های موازی برای دور زدن ظرفیت محدود دولت جهت جذب سرمایه ها، از انتقال کمک و تشکیل دولتی کارآمد جلوگیری می کند ».
بانک جهانی با اشاره به این موضوع که کمک های بین المللی بویژه کمک های اختصاص یافته برای تثبیت اوضاع در استان های نا امن برخی مواقع مناقشه و انتقادات را تشدید می کند، تصریح کرد « کمک کمتر اما توزیع مناسب در نهایت می تواند نتایج مثبتی داشته باشد ».
به گزارش خبرگزاری فرانسه از کابل، کنفرانس ناتو بیستم و بیست و یکم مه در شیکاگو برگزار می شود.
آینده افغانستان و کمک به این کشور در دوره بعد از دو هزار و چهارده از محورهای اصلی این نشست به حساب
می آید.
۱۰۴/۱۵۱

IRIBNews RSS PoliticNews

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.