با این سه راهکار از “ژباردیا” پیش گیری کنید

اردیبهشت ۱۴۰۳

“ژباردیا” یکی از شایع ترین عفونت های مزمن گوارشی است که در اکثر انسان ها دیده شده، ژباردیا در واقع یک تک سلولی است که در روده ی باریک انسان جایگزین شده و سبب بروز عوارض متعددی می گردد.

دکتر آگاه رئیس مرکز تحقیقات کلسرکتال در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: باید دانست در بیمارانی که مبتلا به ژباردیا می باشند ممکن است هیچ علامت بالینی خاصی دیده نشود و فقط در آزمایش مدفوع این انگل تشخصی داده شود.

وی در رابطه با راه های انتقال این انگل تصریح کرد: این انگل معمولا از طریق دهان وارد بدن فرد می گردد یعنی با خوردن آب یا غذای آلوده فرد به این بیماری مبتلا خواهد شد.

وی افزود: این بیماری در فاز حاد ممکن است هیچ علائمی از خود بروز ندهد اما ممکن است با دل درد، تهوع، اسهال و نفخ شکم همراه باشند .

دکتر آگاه همچنین افزود: در بسیاری از بیماران پس از اینکه انگل وارد بدن آنها شده و در روده ی باریک جایگزین شده روده ی باریک دچار التهاب شده و سبب کمبود آنزیم لاکتاز روده ای آنزیم هضم کننده ی قند شیر، شده و فرد دچار حساسیت به مصرف شیر می گردد و به دنبال مصرف شیر علائمی مانند: اسهال، درد شکم یا نفخ در وی ایجاد خواهد شد.

دکتر آگاه گفت: به بیمارانی که به این بیماری مبتلا می باشند پیشنهاد می‌شود به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک معالج داروهایی مانند متدونیدازون مصرف کنند.

وی همچنین در رابطه با جلوگیری از ابتلا به این بیماری تصریح کرد:

۱- دست های خود را قبل از مصرف غدا بشویید

۲- از مصرف آب مشکوک از جمله آب چشمه خود داری کنید

۳- میوه و سبزی را قبل از مصرف با دقت بشویید.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.