با Jelly Bean بیشتر آشنا شوید

سیستم عاملی جدید از گوگل که قرار است به آرامی جای ساندویچ بستنی را بگیرد. البته همه می دانیم اگر شما آنقدر خوش شانس نباشید که بتوانید یک نکسوس ۷ بخرید باید مدتها منتظر این آبنبات پاستیلی بمانید.

با این حال می خواهیم آب نبات پاستیلی را که بالاخره یک روزی قرار است روی گوشی آندرویدتان قرار بگیرد؛ با تمام جزئیاتش به شما معرفی کنیم.

پروژه کره Project Butter
آب نبات پاستیلی، سهم به سزایی از ویژگی‌های درخشان سیستم عامل های امروزی دارد اما مشخص است که ارتقا تدریجی سیستم، تمرکز اصلی و هدف اولیه گوگل بوده است. پروژه کره ، بسیاری از مشکلات خسته کننده اما مهم سیستم عامل های اندرویید را از بین برده و یا خفیف کرده است که نتیجه آن برخورداری از سیستم عاملی  بسیار سریعتر، روان تر و پاسخگو تر است. پروژه کره با اعمال ۶۰ فریم در ثانیه، چندین میلی ثانیه تاخیر را از تجربه کاربر حذف کرده است. شاید این مقدار بسیار ناچیز باشد اما اگر آب نبات پاستیلی را کنار ساندویچ بستنی قرار دهید به راحتی  در عملکرد آنها متوجه این تغییر خواهید شد. علاوه براین آب نبات پاستیلی قابلیتی به نام Sys Trace ( ردیابی سیستم ) دارد که به توسعه دهندگان و تولید کنندگان این امکان را می دهد که به راحتی  بفهمند چه چیزی در سیستم اختلال ایجاد کرده یا باعث عملکرد کند آن شده است.

ترفندهای کوچک
ویژگی های دیگری هم هست که شاید آنقدرها جالب نباشد که بتواند شما را از جا بکند اما با این حال قابل توجه هستند. از جمله تغییرات صفحه خانه و ارتقا دوربین. مثلا ویجت های روی صفحه بنا به اینکه در حال نشان دادن چه تصویری هستند به صورت خودکار تغیر سایز می دهند و شما می توانید به راحتی و تنها با کشیدن انگشت خود روی صفحه آنها را جا به جا کنید. اپلیکیشن دوربین هم عکس های گرفته شده را سریعتر برای شما به نمایش می گذارند و یک حالت دیگر هم به آن اضافه شده است که می توانید تمام عکس ها را مثل یک نوار فیلم پایین صفحه ببینید و با کشیدن انگشت آن را تکان دهید که به این ترتیب اگر بخواهید می توانید در یک لحظه بیشتر از یک عکس را مشاهده کنید. آب نبات پاستیلی علاوه بر این ها از تایپ صوتی به صورت آفلاین هم پشتیبانی می‌کند بنابراین حتی اگر اتصال شما به شبکه قطع شده باشد باز هم می توانید به دیکته کردن لغات ادامه بدهید. تایپ کردن متن هم به طور کلی بهبود یافته و پیش بینی لغات دیکشنری بسیار مرتبط تر و دقیق تر شده است.

تنظیمات بیشتر
نوارهای اطلاع رسانی هم از این تغیرات بی بهره نمانده اند و به طور خلاصه می توان گفت : قابلیت تنظیم بیشتر، عملگرایی بهتر و انعطاف پذیری بالاتر از جمله تغییرات در نظر گرفته شده برای نوارهای اطلاع رسانی است. اندرویید همواره سیستم اطلاع رسانی موثر و تحسین برانگیزی داشته است اما آب نبات پاستیلی از نسخه های قبلی اندرویید هم در این زمینه بهتر است. شما می‌توانید در هر نوار اطلاع رسانی اقدامات لازم و همه نوع به روز رسانی انجام دهید و حتی می توانید آنها را پیکربندی کنید مثلا اضافه کردن قابلیت هایی مثل ، “در حال حاضر مشغولم”، “در اولین فرصت با شما تماس می گیریم” و” یا چه خبر “به تماسهای از دست رفته و یا گزینه ای برای کامنت گذاشتن. نوار های اطلاع رسانی زین پس حتی می توانند محتواهای چندرسانه نیز داشته باشند و شما می توانید آنها را گسترش داده یا از بین ببرید. و البته تنها با یک ضربه می توانید  آنها را فورا پاک کنید.

در قسمت جست و جو هم گوگل یک سری گراف‎های آگاهی Knowledge Graph به نتایج جست و جو اضافه کرده تا تجربه همه جانبه تری برای هر جست و جویی ارائه شود. جست و جوی صوتی هم سریعتر و با هوش تر شده است.

اما مهمترین تغیر سیستم جست و جو گوگل که درواقع پاسخ گوگل به سیری اپل است و S-Voice را هم خجالت زده کرده است،Google Now نام دارد.

Google Now یک قابلیت انتخابی است که باعث می شود آب نبات پاستیلی تلفن شما را برای خواندن تقویم ، تارخچه جست و جو ها و موقعیت های مکانی تان فعال نگه داشته و بر ان اساس کشف کند که شما در چه وقتی به چه چیزی نیاز دارید.

بهتر است مثالی در این زمینه بزنیم تا بهتر متوجه شوید که Google Now چگونه کار می کند.

اگر شما Google Now را فعال کرده باشید و یک وقت دکتر هم داشته باشید، Google Now تقویم شما را می خواند و به شما می گوید که چه وقت بهتر است خانه را به قصد مطب ترک کنید. حتی اگر در ترافیک مانده و یا در یک وسیله حمل و نقل عمومی باشید Google Now بر اساس همه این داده ها به شما لحظه دقیق حرکت را خواهد گفت.

البته چنین سیستمی نمی تواند عاری از خطا و اشتباه باشد. به گفته گوگل Google Now می تواند اخبار و اطلاعات تیم محبوبتان را هم مرتب به شما بدهد و برای اینکار نیازی نیست به او بگویید تیم محبوبتان کدام است بلکه Google Now تمام اینها را از روی تارخچه جست و جو های شما به راحتی جمع آوری می کند. البته ممکن است نتایج جست و جو های شما ربطی به تیم محبوبتان نداشته باشد ، مثلا درباره تیم حریف در مسابقات نهایی باشد ولی احتمالا در طول یک هفته گذشته و در طول دوره مسابقات جست و جوهایی درباره تیم مورد علاقه خود انجام داده اید. گوگل می تواند نتایج تکرار شده در جست و جوهایتان را هم ببیند و بر این اساس حدس بزند اخبار اطلاعات چه تیمی برای شما مهم تر است. البته این توانایی می تواند برای موارد دیگر هم به کار رود. به نظر می رسد که قابلیت های Google Now از سیری بیشتر و ادراک پذیر تر باشد.

نسخه SDKآب نبات پاستیلی در دسترس توسعه دهندگان قرار گرفته است و از اواسط جولای هم روی نکسوس ۷ ، نکسوس و Xoom قرار خواهد گرفت. شما همچنین می توانید برای آشنایی بهتر با تمام ویژگی های جدید آب نبات پاستیلی به صفحه توسعه دهندگان گوگل مراجه کنید.

Digitaltrends/ماندانا سجادی

۴۰۱۲۱

دانلود   دانلود


خبرآنلاین

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.