برخی از داروهای خارجی آسم، اثر بهتری دارند/ درمان آسم و آلرژی تحت پوشش بیمه نیست

یک متخصص ایمونولوژی با اشاره به فقدان پوشش بیمه ای آسم و آلرژی، از تاثیر بهتر برخی داروهای خارجی این ۲ بیماری خبر داد.

برخی از داروهای خارجی آسم، اثر بهتری دارند/ درمان آسم و آلرژی تحت پوشش بیمه نیستگروه سلامت ممتازنیوز به نقل از خبرگزاری دانا (داناخبر) – ۱۳ اردیبهشت، روز جهانی آلرژی و آسم نامگذاری شده بود. ۲ بیماری مزمن که شیوع زیادی در کشور دارند. در این رابطه با دکتر مریم محلوجی راد (فوق تخصص ایمونولوژی، آسم و آلرژی) به گفت و گو نشستیم که در زیر می آید:

آیا آماری از میزان ابتلا به آسم وجود دارد؟

به طور کلی در دنیا حدود ۳۰۰ میلیون نفر مبتلا به آسم هستند. و در جوامع مختلف از ۴-۳ درصد تا ۳۵- ۳۰ درصد میزان ابتلا وجود دارد. در کشورما، در سنین زیر۱۸ سال، حدود ۱۳ درصد ابتلا به آسم وجود دارد و در افراد بالای ۱۸ سال، حدود ۷ درصد ابتلا دیده می شود.

در سنین کودکی، آسم در پسرها شایع تر است ولی در دوره بلوغ، میزان شیوع در پسر و دختر یکسان می شود اما در سنین بزرگسالی، آسم در میان زنان بیشتر دیده می شود.

در مطالعه ای که درباره میزان شیوع آسم توسط «مرکز تحقیقات ایمونولوژی، آسم و آلرژی» درباره شهر تهران صورت گرفت، ۳۵ درصد به نوعی علایم آسم را گزارش می کردند؛ نمی گوییم تشخیص آسم داده شد بلکه علایم آن را بروز می دادند که رقم بالایی است. احتمالا در کلانشهرهای دیگر که آلودگی هوا وجود دارد مثل اهواز و اراک و… هم آماری مشابه وجود دارد.

علل ابتلا به آسم چیست؟

آسم یک بیماری التهابی مزمن ریه است که دو عامل مهم در بروز آن نقش دارد: عامل ژنتیکی و عوامل محیطی. که هر کدام ۵۰ درصد در ایجاد آسم سهم دارند. یعنی فرد مبتلا به آسم، حتما استعداد ژنتیکی ابتلا را دارد که از پدر یا مادر به فرزند منتقل می شود. وقتی این فرد در محیط مساعد (از لحاظ بروز بیماری) قرار بگیرد، دچار علایم بیماری می شود. مثلا مواجه مکرر با آلرژن ها یا عوامل محرک یا آلاینده ها.

توجه داشته باشید عوامل محیطی موثر در بروز آسم ۲ دسته هستند: عوامل آلرژی زا (مانند گرده گیاهان، حیوانات، حشرات، قارچ ها، کپک ها و…) و عوامل محرک (مانند آلاینده ها، دود اتومبیل، دود سیگار و مواد شوینده غلیظ)

آیا آسم درمان دارد؟

اولین گام برای مبارزه با آسم، پرهیز از عامل ایجادکننده است. در مرحله بعد درمان دارویی وجود دارد. آسم یک بیماری قابل کنترل است. شاید به صورت کامل نتوان آن را درمان کرد ولی می توان با دارو آن را کنترل کرد.

بهترین داروها برای درمان هم داروهای استنشاقی هستند. داروهایی که مستقیما وارد ریه می شوند با بیشترین اثر و کمترین عوارض. بنابراین بیماران نباید از مصرف اسپری پرهیز کنند. برخی مایل به استفاده از قرص و آمپول و شربت به جای اسپری هستند که عوارض زیادی دارد.

داروهای استنشاقی هم خود به ۲ گروه تقسیم می شوند: داروهای سریع الاثر که در مواقع حمله استفاده می شوند و یک سری هم درمان نگهدارنده نامیده می شوند که در طولانی مدت استفاده می شوند.

آیا درمان آسم در مراکز دولتی رایگان است؟

خیر! آسم جز بیماری های خاص محسوب نمی شود و لذا تعرفه های دولتی شامل حال آن می شود. برخی از داروهای استنشاقی در داخل ایران تولید می شوند. بیمه ها هم داروهای خارجی درمان آسم را پوشش نمی دهند البته باید توجه داشت حتی همه داروهای ایرانی هم تحت پوشش بیمه نیست مثلا داروی مونته لوکاست که خوراکی است و به عنوان درمان کمکی مصرف می شود، علی رغم تولید در داخل، شامل بیمه نیست. البته باید پذیرفت تجویز برخی از داروهای خارجی، نتیجه بهتری نسبت به داروهای مشابه داخلی دارند.

سطح علمی کشور ما در زمینه مبارزه با آسم در چه حدی است؟

ما مثل بسیاری از شاخه های علم پزشکی، از جنبه نظری وضعیت خوبی داریم اما در حوزه تهیه و تامین دارو، مشکلات زیادی وجود دارد.

برخی از داروهای خارجی آسم، اثر بهتری دارند/ درمان آسم و آلرژی تحت پوشش بیمه نیست

آلرژی؛ مزمن اما فاقد بیمه

۱۳ اردیبهشت روز آلرژی هم بود. دکتر محلوجی با اشاره به عدم وجود آماری مشخص از میزان ابتلا به آلرژی در کشور، آلرژی را دارای انواع مختلفی چون آلرژی بینی (رینیت آلرژیک)، آلرژی های پوستی ( که شامل اگزمای آتوپیک و کهیرها هستند)، آلرژی دستگاه گوارشی یا غذایی، آلرژی دارویی و درنهایت آنافیلاکسی که شدیدترین نوع است و می تواند کشنده هم باشد، می داند.

این متخصص ایمونولوژی معتقد است برای درمان این بیماری، اولین قدم شناسایی آلرژین و پرهیز از آن (در صورت امکان) است.

البته درباره آلرژی های غذایی این کار راحت صورت می گیرد ولی درمورد آلرژن های استنشاقی (که در هوا هستند) پرهیز امکانپذیر نیست!

در قدم دوم درمان دارویی است که البته در برخی موارد آلرژی موثر است. واکسن درمانی هم برای انواع خاصی از آلرژی ها (مثل رینیت آلرژیک و…) توصیه می شود.

درمان آلرژی هم مورد پوشش بیمه ها نیست. بیمه ها درمانی حتی تست های تشخیص آلرژی و آسم را هم مورد پوشش قرار دهند.

برحسب نوع آلرژی هم جنسیت مبتلایان متفاوت است مثلا در آلرژی کهیرعموما در خانم ها شایع تر، اگزمای آتوپیک در کودکان و رینیت در هر دو جنس دیده می شود.


خبرگزاری دانا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.