بررسی ۲ الگوی صکوک استصناع و منفعت

۱۴ام بهمن ،

بینا- کارشناس مالی اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: کمیته فقهی سازمان تا پایان سال دو الگوی تازه صکوک استصناع و منفعت را بررسی می کند.
به گزارش بینا، مجید پیره افزود: در جلسات آتی کمیته فقهی این سازمان الگوهای تازه صکوک استصناع و منفعت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
وی دربارهٔ آخرین مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس در خصوص خرید اعتباری سهام گفت: این کمیته پس از بررسی های متعدد به این نتیجه رسید که باید تغییراتی در سازوکار معامله به این شیوه انجام بگیرد.
کارشناس سازمان بورس ادامه داد: در شرایط کنونی سهامداران از کارگزار می خواهند یک خط اعتباری برای آنها باز کند تا اقدام به خرید سهم معینی کنند ، کارگزار هم بنابر اعتبار قبلی مشتری این خرید را انجام می دهد و از بانک در قالب قرارداد جعاله مبالغی را دریافت می کند.
به گفته  پیره‌، از نظر کمیته فقهی معاملاتی که به این شیوه یعنی برپایه قرارداد جعاله انجام می گیرد، مورد تأیید نیست و برای رفع این اشکال باید از طریق قرارداد مشارکت و مرابحه ساختار تازهی برای خرید اعتباری سهام تعریف شود.
پیره دربارهٔ اهمیت خرید اعتباری سهام در بازار سرمایه گفت: یکی از راهکارهای مهم و مطرح برای افزایش نقدینگی و ورود سرمایه های تازه به بازار سرمایه در تمام کشورها، معاملات اعتباری سهام است که منجر به افزایش نقدینگی در بازار سرمایه می گردد، بدین ترتیب سرمایه ها به سمت بازار سرمایه سوق می یابند.

RSS
باز بازنشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.