برطرف شدن نواقص محور ریلی زاهدان – بم

مدیر کل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: با تلاش شبانه روزی کارگران زحمتکش مستقر در مناطق ماسه گیر خط آهن زاهدان– کرمان از ابتدای سال ۹۰ بیش ۱۵۰۰ رام قطار در محور ریلی زاهدان – کرمان در ایمنی کامل به سلامت و بطور منظم سیر کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سیستان و بلوچستان، سیدمصطفی داودی با اشاره به سیر منظم قطار در خط آهن زاهدان – کرمان اظهار کرد: عملیات اجرایی این راه‌آهن‌ ‌از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و تا سال ۱۳۸۴ پیشرفت چندانی نداشت.

وی ادامه داد: تا دور اول سفرهای ریاست جمهوری به استان سیستان و بلوچستان در سال ۸۴ این پروژه تنها ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۸۴ مصوبه‌ای مبنی بر تسریع در عملیات اجرایی این پروژه ‌در هیات دولت مطرح شد و به تصویب رسید.

مدیرکل راه آهن جنوب شرق کشور گفت: از ابتدای سال ۹۰ تاکنون بیش از ۱۵۰۰ رام قطار باری و مسافری در این مسیر ریلی با سلامت و ایمنی کامل سیر کرده اند که حاصل آن جابه‌جایی بیش از ۱۵۰ هزار نفر مسافر و ۱۳۱٫۸۸۷ تناژ بار خالص حمل شده، راه اندازی و بهره برداری از قطارهای حامل مواد سوختی (با احداث و بهره برداری از ایستگاه راه آهن تخلیه فرآورده‌های نفتی زاهدان)، سیمان، گاز مایع و حمل خودرو (با ساخت خط و سکوی بارگیری و تخلیه خودرو) و اختصاص واگن ۲ طبقه با ظرفیت حمل ۵۰ دستگاه خودروی همراه مسافر در هفته به این اداره کل بوده است.

داودی با تأکید بر اینکه این کاهش سرعت سیر قطار در راستای ایمنی بیشتر سیر است، اضافه کرد: در این راستا پیش‌بینی می‌شود مهمترین معضل پیش‌روی این خط ریلی، بحث مقابله با شن‌های روان از طریق نصب گالری‌ها است که قطعاً پرهزینه نیز خواهد بود.

داودی اظهار کرد: مهم‌ترین پروژه‌ای که در این خصوص لازم است اجرا شود نصب گالری‌های سبک‌ در منطقه شوره‌گز است که ۷۰ تا ۱۰۰ کیلومتر از این مسیر ریلی در این منطقه در معرض شن‌های روان است که طوفان‌های شن و حرکت ماسه‌های بادی آن معروف بوده بگونه‌ای که سبب کاهش سرعت سیر قطارها حتی در برخی موارد کمتر از۵۰ کیلومتر بر ساعت هم می‌شود و سیر قطارها را در زمان‌هایی نیز با مشکل مواجه می‌کند.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق تصریح کرد: در کل برای این خط ‌آهن مشکل حادی وجود ندارد و بروز این طوفان‌های شن تنها موجب کاهش سرعت از متوسط ۱۲۰ کیلومتر به حدود ۵۰ الی ۶۰ کیلومتر در منطقه شورگز می‌شود، کل مسیر زاهدان به تهران ‌حدود یک هزار و ۶۰۰ کیلومتر است و تنها در ۶۰ کیلومتر از این مسیر ‌با چنین مشکلی مواجه هستیم که نصب گالری‌ها مشکلات موجود را از بین می‌برد.

مدیرکل راه‌آهن جنوب شرق در پایان خاطرنشان کرد: با تصویب هیئت دولت کار تکمیل و رفع نواقص محور ریلی زاهدان – بم از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار گردید و در این راستا ساخت پاسگاه‌های پلیس بین ‌راهی، علائمی کردن و ارتباط بین ایستگاه‌ها در این خط‌آهن در دستور کار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.

انتهای پیام


ایسنا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.