بروز سندرم گریوز در خانم‌ها ۷ برابر آقایان است

نوشته شده در تاریخ ۲۳/آذر/ – ۰۹:۲۲ و در سرویس اخبار پزشکی ممتاز نیوز

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم:

خبرگزاری : یک فوق تخصص غدد و متابولیسم، سندرم گریوز را یکی از شایع‌ترین مشکلات پرکاری تیروئید دانست و گفت: بروز این بیماری در زنان ۵ الی ۷ برابر بیش از آقایان است و احتمال دارد غده تیروئید، چشم، پوست و یا مفاصل انگشت را درگیر کند.

دکتر حمیدرضا ذاکری درباره سندرم گریوز گفت: سندرم گریوز یک بیماری خود ایمنی است که در افراد ۲۰ الی ۴۰ سال بیشتر دیده می‌شود و در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان است.

وی با بیان اینکه سندرم گریوز یکی از شایع‌ترین مشکلات پرکاری تیروئید است عنوان کرد: این بیماری موجب پرکاری تیروئید و بزرگی این غده می‌شود و ممکن است سایر ارگان‌های بدن از قبیل چشم، پوست و مفاصل انگشت را درگیر کند.

به گفته این فوق تخصص غدد و متابولیسم؛ شیوع این بیماری خود ایمنی در زنان ۵ الی ۷ برابر بیش از آقایان است.

ذاکری درباره روش‌های درمان گریوز گفت: درمان این بیماری به سه دسته از قبیل دارو‌ درمانی(درمان‌های خوراکی)، استفاده از ید رادیواکتیو و جراحی تقسیم می‌شود.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران با توجه به علائم بروز این بیماری گفت: اگر این بیماری، غده تیروئید را درگیر کند با علائمی نظیر تپش قلب، لرزش دست، کاهش وزن، افزایش اجابت مزاج، تغییر خلق و خو، بیقراری، خستگی و افزایش تعریق همراه است اما اگر چشم با این بیماری درگیر شود علائمی مانند خیرگی و بیرون زدگی چشم بروز می‌یابد.

وی با بیان اینکه این دسته از بیماران باید به مدت طولانی تحت دارو درمانی قرار بگیرند عنوان کرد: نیمی از بیماران پس از ۲ سال دارو درمانی بهبود می‌یابند اما بیماری در نیمی دیگر از بیماران مجدد عود می‌کند که نیاز به ید رادیواکتیو و یا جراحی دارند.

ذاکری با توجه به زنانی که در دوران بارداری به این بیماری مبتلا می‌شوند گفت: این افراد باید تحت درمان‌های خوراکی قرار بگیرند و تابش ید رادیواکتیو در آنها ممنوع است و این افراد باید در ۳ ماهه دوم مورد جراحی قرار بگیرند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اما اگر زنان در دوران شیردهی به این بیماری مبتلا شدند شیردهی در آنها منعی ندارد.

انتهای پیام/

خبرگزاری آنا – پزشکی
باز نشر: سایت خبری تحلیلی ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.