برگزاری اولین نشست تخصصی تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ در این نشست که بعدازظهر امروز (دوشنبه) در مرکز پژوهش‌های نهاد ریاست جمهوری و با حضور جمعی از مسئولین، کارشناسان و دانشجویان برگزار شد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور صنایع و اقتصاد، فرهنگسازی در بخش اقتصاد کشور را از مهمترین مولفه ها در تحقق شعار ‘تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ عنوان کرد.

محسن صالحی‌نیا تصریح کرد: سیاست‌ها و روش‌ها باید طوری باشد که مردم حدالامکان از محصولات داخلی استفاده کنند تا شاهد تحقق هدفگذاری های این سال باشیم.

وی به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای کیفی و کمی صنایع خودروسازی کشور اشاره کرد و گفت: صنعت خودرو از جمله صنایع مهم و محرک دیگر عرصه های صنعت بشمار می‌رود و در صورت ارتقای مدیریت زنجیره‌ای در صنعت کشور، صنعت خودروسازی می تواند باعث ایجاد تحرک در سایر صنایع شود.

قائم مقام گروه صنعتی ایران‌خودرو نیز در این نشست، صنعت خودرو سازی را دومین صنعت مهم جهان برشمرد و اظهار داشت:‌ خودروسازی بعد از صنعت نفت بزرگترین صنعت جهان محسوب می‌شود به طوری که گردش مالی این صنعت طبق آمار اعلام شده ۲۵۰۰ میلیارد دلار در سال می باشد و شاغلین در این عرصه حدود ۵ درصد از مشاغل جهان را شامل می شوند.

وی با بیان اینکه اکثر کشورها به منظور رشد تکنولوژی نیازمند برخورداری از صنعت خودروسازی هستند، خاطرنشان کرد: این صنعت همچون لوکوموتیوی است که سایر صنایع را به حرکت در می‌آورد به طوری که در ایران ۳٫۵ درصد تولید ناخالص ملی به صنعت خودروسازی اختصاص دارد و بالغ بر ۸۰۰ هزار شغل به طور مستقیم و غیرمستقیم در کشور ایجاد کرده است.

قائم مقام گروه صنعتی ایران‌خودرو افزود: صنعت خودرو سالانه سود بالایی را به بانک‌ها می‌دهد و بیش از هزار میلیارد تومان نیز به عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌کند، از این‌رو به جرات می‌توان گفت اگر این صنعت رونق نداشته باشد، دیگر صنایع نیز از حرکت باز خواهند ماند.

وی در ادامه بازیگران اصلی در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی را تولیدکنندگان عنوان کرد و اظهار داشت: کلیدی‌ترین مولفه ای که باعث ارتقاء تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی می‌شود، تقویت روحیه خودباوری است و افزایش کیفیت تولیدات داخلی نقش بسزایی در تحقق این هدف دارد.

وی تصریح کرد: اگر خودمان را به طور کامل باور کنیم، قطعاً می‌توانیم هر آنچه را که نیاز داریم در داخل کشور تولید کنیم.

دکتر علی اکبر رضایی رییس مرکز پژوهش، سنجش و اسناد ریاست جمهوری نیز در ابتدای این جلسه به ماهیت فرهنگی شعار ‘تولید ملی؛ حمایت از کار و سرمایه ایرانی’ اشاره کرد و گفت: اگر ماهیت فرهنگی این موضوع درست تبیین شود، حاصل کار افزایش بهره‌وری، حمایت از تولید و ایجاد قدرت اقتصادی خواهد شد.

وی همچنین اعتماد متقابل، تعامل اجتماعی، مشارکت و انسجام را حلقه‌های مفقوده در تولید ملی برشمرد و گفت: اگر این موضوعات درست مدیریت شود، می‌توان به سمت تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی حرکت کرد و شاهد پیشرفت های چشمگیری در بخش تولید کشور بود.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر ۸۰۱۵۷۲۷۰


ایرنا: خبرگزاری جمهوری اسلامی

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.