بستنی سنتی نخورید !

فارس: رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: مردم برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت بستنی سنتی نخورند.

الهام پورمحسنی‌نسب اظهار داشت: از مردم درخواست می‌کنم که فقط شیر و محصولات لبنی پاستوریزه مصرف کنند.

وی افزود: مردم باید از مصرف بستنی‌های غیر پاستوریزه و سنتی بپرهیزند تا از ابتلا به بیماری تب‌مالت جلوگیری شود.

پورمحسنی‌نسب ابراز داشت: با تلاش بخش خصوصی و دولتی دامپزشکی استان کرمان واکسیناسیون بیش از یک میلیون راس دام سبک علیه بیماری بروسلوز تب مالت در این خطه انجام شد.

وی تصریح کرد: تب مالت به دلیل آثار اقتصادی در دامداری‌ها و آثار اقتصادی و روانی طولانی مدت در جامعه انسانی مهم‌ترین بیماری مشترک بین انسانی و دام است.

پورمحسنی‌نسب با اشاره به اهمیت رونق صنعت دامپروری در ایجاد اشتغال و تامین امنیت غذایی عنوان کرد: یکی از عوارض اقتصادی بیماری بروسلوز سقط جنین در دام است که می‌تواند موجب کاهش توجیه اقتصادی دامپروری شود.

وی در مورد درمان این بیماری در انسان بیان داشت: بیماری تب مالت از جمله بیماری‌های مقاوم به درمان است به گونه‌ای که درمان این بیماری بسیار طولانی مدت و دارای هزینه‌های درمانی و روانی برای جامعه و فرد است.

پورمحسنی‌نسب افزود: هزینه‌های از کار افتادگی یک فرد به مدت طولانی و هزینه‌های ناشی از پرستاری سایر اعضای خانوده از فرد بیمار جزو مهم‌ترین دلایل اهمیت این بیماری است.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمان با اشاره به اهمیت دام‌های سبک در انتقال بیماری تب مالت به دلیل تماس بیشتر این دام‌ها با دامدار و اعضای خانواده آن‌ها ابراز داشت: طرح واکسیناسیون دام‌های سبک علیه بیماری برسلوز از ۱۵ شهریور ماه سال جاری آغاز شد و با واکسینه شدن یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۸۱۷ راس گوسفند و بز به پایان رسید.

پورمحسنی‌نسب با اشاره به اجرای این طرح توسط بخش خصوصی گفت: اجرای این طرح با هزینه‌ای افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال و به صورت رایگان برای دامداران صورت گرفت.

وی ابراز داشت: در تمام مراحل اجرای این طرح نظارت لازم از سوی بخش دولتی دامپزشکی بر اکیپ‌های واکسیناتور بخش خصوصی برای اجرای بهینه و مطلوب طرح انجام شد.

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.