بسته تازه پیشنهادی به ایران چیست؟ / علایمی از انعطاف از طرف ایران

۲۸م آذر ،

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک روزنامه انگلیسی، اطلاعات کلی مهمی در مورد «بسته پیشنهادی تازه ۵ + ۱ به ایران» منتشر کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل انتخاب ؛ پیش از این روزنامه واشنگتن پست، با اشاره به اطلاعات منتشره در مورد «بسته پیشنهادی تازه ۵ + ۱ به ایران»، این بسته را کم اهمیت، تزئینی و سطحی خواند بر اساس گزارش واشنگتن پست (آن چه قرار است روی میزقرار گیرد) بسیار شبیه به چیزی است که در گفت وگوهای ناکام تابستان روی میز قرار گرفت: تحریمی تازه اعمال نمی شود، لغو ممنوعیت فروش قطعات هواپیما به ایران و کمک به تولید انرژی هسته یی صلح آمیز در ازای توقف تولید اورانیوم بیست درصدی یا ” اورانیوم با غنای متوسط”، انتقال ذخایر موجود بیست درصدی و تعطیلی تاسیات فردو.

گاردین می نویسد: از محتوای مقاله واشنگتن پست می توان فهمید که در این پیشنهاد به روز شده برای ایران قرار است مشوق ها در ازای اقدامات ایران در آینده تقویت شوند. انگیزه های بسیار بزرگ تر نظیر لغو تحریم و پذیرش نهایی حق ایران برای تولید اورانیوم با غنای پایین در انتهای مسیر در ازای مصالحه های بیش تر ایران در دسترس خواهند بود.

در هر حال در کوتاه مدت به ایران چیز کم تری پیشنهاد می گردد.

این نقل قول مهم یکی از مقامات عالی رتبه دولتی در مقاله واشنگتن پست است: این بسته همان استخوان بندی را خواهد داشت اما بعضی خالکوبی های اندکی متفاوت را نیز همراه خواهد داشت.

گاردین افزود: اگر این درست باشد این رویکرد سخت تری در مقایسه با چیزی است که در ماه اکتبر انتظارش وجو داشت. در آن زمان به نظر می رسید که لغو تحریم ها مهم ترین پیشنهاد می گردد.

به نظر می رسد واشنگتن معتقد است که تحریم های فشرده و رو به تعمیق علیه ایران برای واداشتن ایران به توقف غنی سازی بیست درصدی و متوقف کردن اقدام نظام اسراییل کافی است. این چیزی است که یک مقام عالی رتبه آمریکایی به واشنگتن پست گفت: ارزیابی ما این است که امکان دارد آن ها آماده معامله باشند. مطمئنا فشار ادامه دارد.

گاردین ادامه داد : اگر معامله ای بر این مبنا انجام شود، دولت های غربی آن را تایید کننده سیاست تحریم های شدید سال قبل در نظر خواهند گرفت اما این رویکرد از ریسک بالایی برخوردار است و در صورتی که ایران احساس کند تحقیر شده است نتیجه معکوس خواهد داد. در ماه اکتبر مقامات غربی گفتند که تصدیق می کنند برای کارایی معامله، ایران باید قادر باشد به خانه برود و به صورتی حق به جانب مدعی پیروزی شود.

این روزنامه در عین حال می نویسد: علایمی از انعطاف از طرف ایران دیده می گردد. مقامات ایران همکاری کافی با آژانس بین المللی انرژی اتمی داشته اند تا سبب شود آژانس باور کند که به تحقیقات دربارهٔ ی فعالیت احتمالی قبل ایران ادامه خواهد داد.


خبرگزاری انتخاب |
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.