بفرمایید یک گرم سرب

جام جم آنلاین: گران بودن لوازم آرایشی اصل و دارای استاندارد مراکز بهداشتی اغلب خانم‌ها و آقایان را به سمت استفاده از لوازم آرایشی ارزان‌قیمت که غالبا تقلبی است سوق می‌دهد.

یکی از دلایل تولید لوازم آرایشی تقلبی نیز گران بودن مواد اولیه اصلی است که افراد سودجو را به مسیری می‌‌کشاند که با تولید لوازم آرایشی غیراصلی و تقلبی، سلامت مردم را به خطر بیندازد.

براساس گزارش‌های وزارت بهداشت، حساسیت به عنوان شایع‌ترین عارضه، کچلی، آکنه و جوش سرسیاه و صدمات کبدی ناشی از سم آفلاتوکسین موجود در مواد آرایشی غیرمجاز عوارض عمده استفاده از این لوازم تقلبی است.

رنگ مو یکی از بحث‌ برانگیزترین اقلام آرایشی است که توصیه می‌شود افراد قبل از استفاده حتما تست پوستی از آن انجام دهند.

ریزش مو بر اثر رنگ‌های غیرمجاز تقریبا به پدیده‌‌ای رایج تبدیل شده و مشاهده شده است که پیاز موی فرد استفاده‌کننده مواد رنگ موی غیرمجاز سوخته و باعث طاسی غیرقابل بازگشت و همچنین تاول‌هایی روی پوست سر ایجاد شده است.

متاسفانه گاهی مشاهده شده است به علت مصرف مواد آرایشی غیراستاندارد مانند رژلب‌ها، واکنش‌های حساسیتی به‌وجود می‌آید که می‌تواند باعث بروز اگزما شود.

براساس گفته پزشکان التهاب لب‌ها که بر اثر استفاده از رژلب به وجود می‌آید معمولا به لب‌ها محدود نمی‌شود و گاهی نیز فراتر می‌رود و اطراف لب را نیز می‌گیرد.

درمان این التهاب در درجه اول پرهیز از موادی است که لب را دچار حساسیت کرده است.مدتی است که بحث وجود سرب در رژلب‌ها به چالشی میان تولیدکنندگان لوازم آرایشی و مراکز بهداشت تبدیل شده است.

حتی این هشدار در مورد مارک‌های معروف هم داده شده است، ولی شرکت‌های بزرگ و قدرتمند زیر بار این موضوع نرفتند و مدعی شدند که سرب‌های موجود در رژلب‌ها مشکلی با سلامتی مصرف‌کنندگان ندارد ولی محققان مدعی هستند که سرب به کار برده شده در انواع رژ لب بیش از میزان مورد نیاز است و چون این رژها توسط خانم‌ها خورده می‌شود، در نتیجه سرب موجود در رژ به دستگاه گوارش و سیستم بدن آسیب می‌رساند. گفته می‌شود سرب در رژ لب‌های قرمزرنگ و غلیظ بیشتر وجود دارد.

نکات ایمنی برای مواد آرایشی

برای جلوگیری از مشکلات استفاده از مواد آرایشی به این نکات توجه داشته باشید:

ـ هرگز وسایل آرایشی خود را به دیگران قرض ندهید، زیرا ممکن است باعث انتقال باکتری‌ها و سایر میکروب‌ها شود.

ـ هنگامی که در فروشگاه، مواد آرایشی را امتحان می‌کنید، همیشه از یک اپلیکاتور نو استفاده کنید، یا از فروشنده بخواهید قبل از استفاده آن را با الکل تمیز کند.

ـ برای پیشگیری از رشد باکتری‌ها، در قوطی مواد آرایشی‌تان را محکم ببندید و آنها را در محل خشک و خنک نگه دارید.

ـ از قرار دادن مواد آرایشی در معرض آفتاب و سایر اشکال نور مستقیم و حرارت خودداری کنید.

ـ اگر دچار عفونت چشمی هستید، آرایش نکنید تا زمانی که چشم‌تان بهبود پیدا کند. هر ماده آرایشی را که زمان عفونت چشم‌تان مصرف کرده‌اید، دور بیندازید.

ـ مواد آرایشی قدیمی و هر ماده‌ای را که تغییر رنگ یا بو داده است، دور بریزید.

ـ سعی کنید هنگام استفاده از پودرها یا اسپری‌ها، آن را استنشاق نکنید، چراکه ممکن است باعث تحریک ریه‌ها یا آسیب دیدن آن شود.

علیرضا خانی – جام‌جم


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.