بلاتکلیفی ۴۰ طرح کلان مصوب شورای عالی عتف به سبب اختصاص نیافتن بودجه

۱۴اردیبهشت، فاوا نیوز :با رای منفی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی به اختصاص ردیف بودجه، ۴۰ طرح کلان ملی مصوب شورای عالی عتف، بلاتکلیف ماند.

به گزارش ایسنا ،‌ دکتر محمد مهدی‌نژاد – معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم- با اعلام این خبر دربارهٔ ردیف پیش بینی شده برای طرح های کلان ملی توضیح داد: طبق تصمیم دولت، ۴۰ طرح کلان ملی که قرار بود به ۱۰۰ طرح برسد در لایحه بودجه، ردیف اختصاصی داشتند اما کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی با این ردیف موافقت نکرده است.

وی که در نشست خبری جشنواره فن‌آفرینی شیخ بهایی سخن می‌گفت، خاطرنشان کرد: طرح‌های کلان ملی با درگیر کردن ۶۵ پژوهشگاه و دانشگاه و با فعالیت ۴۰ مجموعه دولتی، ظرفیت خوبی برای برطرف کردن نیازهای کشور ایجاد کرده و می‌تواند محل تحقق نظر مقام معظم رهبری دربارهٔ بی‌نیاز شدن از فناوری‌های خارجی باشد.

به گفته دبیر شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری، ردیف بودجه این طرح‌ها از محل منابع درآمدی دولت پیش‌بینی شده بود که با این تصمیم کمیسیون تلفیق، کشور از فرصت‌های ارزشمندی که این طرح‌ها ایجاد کرده‌اند محروم می‌شود.

مهدی‌نژاد در عین حال ابراز امیدواری کرد که این تصمیم کمیسیون تلفیق مجلس در اصلاحیه بودجه و در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با وضعیت دیگری روبه‌رو شود؛ چنانکه رییس مجلس شورای اسلامی نیز پیش از این بر توجه به بودجه حوزه پژوهش و فناوری تأکید کرده بود.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم در توضیح وضعیت طرح‌های کلان در صورت ثابت بودن تصمیم مجلس و کمیسیون تلفیق گفت: این طرح‌ها قطعا متوقف نخواهند شد اما با نبود بودجه کافی با سرعت بسیار پایینی پیش خواهند رفت هر چند که شورای عالی عتف نیز با دستگاه‌های مختلف برای کمک به پیشبرد طرح‌های کلان رایزنی خواهد کرد.
فاوا نیوز
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.