بهانه‌جویی‌ها کنار گذاشته شود مذاکرات هسته‌ای به نتایجی سازنده می‌رسد/تصور مردم ایران نسبت به اروپا نسبتا مثبت است

فروردین ۱۴۰۳

به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ علی لاریجانی رییس‌ مجلس شورای اسلامی در دیدار با رییس سوسیالیست‌های پارلمان اروپایی که به همراه هیاتی از این پارلمان به تهران سفر کرده است، با اشاره به تاریخچه روابط ایران با مجموعه کشورهای اروپایی گفت: ایران و اروپا از قدیم‌الایام روابط تجاری و اقتصادی خوبی با یکدیگر داشته‌اند و تصور مردم ایران نسبت به اروپا نسبتا مثبت است.

وی از اروپا به عنوان یک شریک تجاری مستمر برای ایران نام برد و یادآور شد: روابط و مناسبات تجاری و اقتصادی بین‌ ایران و اروپا دارای منافع مشترکی برای مردم در هر دو سوی معادله است.

رییس مجلس در ادامه با اشاره به موضوعات مورد علاقه طرفین اعم از تروریزم، قاچاق مواد مخدر و موضوع هسته‌ای گفت: جمهوری اسلامی ایران در تمامی این موضوعات که در حوزه منافع و دغدغه‌های مشترک طرفین می‌گنجد همکاری مناسبی با غرب و اروپا داشته است.

وی همچنین گفت: ایران در راه مبارزه با قاچاق مواد مخدر از افغانستان به اروپا هزینه‌های معنوی و مادی بسیاری متحمل شده و در راه مبارزه با تروریزم، بهای سنگینی پرداخته است.
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ارتباط با بحران سوریه نیز گفت: به رغم آن که معتقدیم در سوریه باید یک دموکراسی ریشه دار استقرار یابد این باور قطعی و منطقی نیز در ما وجود دارد که با صدور تروریزم و ارسال سلاح و مداخله خارجی نمی‌توان آرامش و دموکراسی را در آن مستقر نمود.

وی افزود: تروریزم در هر جای دنیا و به هر شکل و مظهری مذموم و مردود است و سبب شکست در مبارزه با تروریزم در بعضی مناطق همچون افغانستان برخورد تاکتیکی و نه ریشه‌ای با این معضل فراگیر است.

در ادامه این دیدار هنص اسوبادا رئیس سوسیالیست‌های پارلمان اروپا از ایران به عنوان کشوری مهم و تاثیرگذار در منطقه نام برد و گفت: حصول به توافق با ایران و بازگشت به روابط سازنده قبل برای اتحادیه اروپا از اهمیت بسیاری برخودار است و در سایه این امر می‌توان امیدوار بود جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکای موثر اروپا و غرب در موضوعات مهم و حساس همچون مبارزه با مواد مخدر، مقابله با تروریزم و مبادلات اقتصادی و تجاری در آینده باشد.

وی گفت: اروپا و ایران در مسائل بسیاری با هم اشتراک نظر دارند و با تبیین مسائل اختلافی با نظر داشت به منافع و دغدغه‌های مشترک روابط پایداری را می‌توان متصور بود.

وی در مورد موضوع هسته‌ای کشورمان اظهار کرد: در قبل فرصت‌های متعددی برای حل و فصل مسئله هسته‌ای وجود داشت که طرفین با اغتنام از فرصت موجود و نیل به توافق نهایی بار دیگر می‌توانند به شرکای قابل اعتماد یکدیگر مبدل شوند.

وی در ارتباط با موضوع سوریه نیز با مهم خواندن نقش کشورمان در حل و فصل مشکلات این کشور خاطرنشان کرد: ایران یک بازیگر موثر و قدرتمند منطقه‌ای است که باید در مذاکرات ژنو ۲ حضور فعال و تاثیرگذار در حل بحران سوریه داشته باشد.

اسوبادا در این زمینه همچنین گفت: پارلمان اروپا مخالف جدی مداخله خارجی و نظامی در حل مشکل سوریه است و با ایران هم نظر است که تنها راه حل بحران سوریه، اتخاذ گزینه‌های سیاسی با مشارکت تمام اقشار مردمی این کشور در فرایند سیاسی‌شان است.

وی در پایان خواستار مشارکت هر چه بیشتر کشورمان در فعالیت‌های مورد علاقه مشترک در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.