بهره برداری از مجهزترین استودیوی ضبط موسیقی

جام جم آنلاین: مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با بیان اینکه هم اکنون پیشرفت ابنیه استودیوی موزه موسیقی ۹۸ درصد و نصب تجهیزات و سیستم های آن در حدود ۷۵درصد است، گفت: این استودیو مجهزترین استودیوی صدابرداری و ضبط موسیقی در ایران است.

به گزارش روز شنبه جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران، علی اصغر مونسان در خصوص وضعیت موزه موسیقی و احداث مجهزترین استودیوی صدابرداری و ضبط موسیقی ایران گفت: در راستای رسالت شرکت توسعه فضاهای فرهنگی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، احداث استودیو صدابرداری و ضبط موسیقی در موزه موسیقی ایران در مرداد ماه ۸۹ آغاز شد و هم اکنون استودیو صدای موزه موسیقی در زمینی به مساحت ۷۶۰ مترمربع و زیر بنای ۹۰۰ مترمربع در میدان تجریش، خیابان مقصود بیک در دست ساخت و تجهیز است.

وی افزود: طرح تاسیس موزه موسیقی ایران با هدف گرد آوری، حفظ و مطالعه کلیه آثار و آلات موسیقی ایرانی و همچنین حفظ روش های ساخت و انتقال آن به نسل های آینده، در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به منظور تکمیل پروژه در صدد طراحی و اجرای استودیو صدا و موسیقی و آمفی تئاتر برآمد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران به فواید این مرکز اشاره کرد و افزود: وجود چنین استودیو و تجهیزاتی این امکان را برای موزه موسیقی فراهم می سازد تا آثاری گرانبها به گنجینه خود بی افزاید که شاید از طرق دیگر میسر نباشد. مثلا استادانی هستند که حاضر به اجرای برنامه به صورت اجرا یا پخش عمومی نخواهند شد ولی حاضرند محفوظات ارزشمند خود را برای چنین مرکزی به یادگار بگذارند.

مونسان تاکید کرد: این طرح به منظور ضبط آثار ارزشمند موسیقی اصیل ایرانی که در حافظه استادان این فن محفوظ مانده و انتقال آنها به نسل جدید ارائه شده که در عین حال قابلیت استفاده از آن به عنوان تالار کنسرت کوچک (برای اجرا و ضبط همزمان این آثار) لحاظ شده است.

وی پیرامون کارکردهای موزه موسیقی اظهارداشت: وجود استودیویی که صدای مطلوبی را بتوان در آن ضبط کرد حق طبیعی جامعه موسیقی تلقی می شود و ساخت «استودیو موزه موسیقی» نیز در همین راستا صورت می گیرد. علاوه بر امکانات و فضای گسترده که امکان ضبط ارکسترال را فراهم می کند فضایی نیز برای کسانی در نظر گرفته شده که دوست دارند از نزدیک شاهد ضبط این آثارباشند. ظرفیتی بین ۷۰ تا ۱۰۰ نفر به همین منظور تدارک دیده شده تا در فعالیت های علمی و پژوهشی نیز امکان استفاده از این استودیو وجود داشته باشد.

مونسان افزود: این استودیو که بی شک به لحاظ ساختاری و تکنولوژی استفاده شده در تجهیزات و سیستم های دیجیتال صدا و خصوصاً پانل های آکوستیک مجهزترین استودیو ضبط موسیقی و صدابرداری است در حال حاظر با پیشرفت ابنیه معادل ۹۸درصد و نصب تجهیزات و سیستم های آن در حدود ۷۵درصد تا پایان تابستان امسال به بهره برداری کامل می رسد.

مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران با اشاره به اینکه این استودیو در ضلع شرقی موزه موسیقی ایران در دو طبقه با زیربنایی در حدود ۹۰۰ مترمربع قرار گرفته است، گفت: مجموعه استودیوهای موزه موسیقی در سه بخش استودیوی اصلی، استودیو شماره دو و نیز استودیو شماره سه با کاربری های متفاوت احداث شده است.

وی خاطرنشان کرد: در مجموعه فوق از آخرین متد آکوستیکی با در نظر گرفتن شرایط آکوستیکی برای هر نوع موسیقی با زمان پساوآیی مختلف در نظر گرفته شده و برای محقق شدن این متد از پنل های قابل تغییر دادن زوایای آن، جهت کنترل صدا در محیط، برای کاربری های مختلف در زمینه انواع ضبط موسیقی کلاسیک، پاپ، سنتی، راک با مشخصات خاص آن نوع موسیقی ها طراحی شده است. در استودیوی اصلی نیز برای ضبط انواع سازهای کوبه ای اتاق جداگانه ای با شرایط آکوستیکی مناسب جهت آن نوع برداشت صدا از انواع سازه های مرتبط درفضای ۲۰ متری احداث شده است.

مونسان اظهارداشت: در زمینه تجهیزات فنی در استودیوی شماره یک (اصلی) از پیشرفته ترین تجهیزات ساخته شده در زمینه صدا برداری موسیقی و نیز صداگذاری بر روی فیلم استفاده شده و در زمینه بخش رکوردینگ از سیستم «APPEL MAC PRO‌» استفاده شده که این سیستم هم اکنون از استاندارد ترین سیستم های رکوردینگ در دنیا است.

وی تاکید کرد: در بخش تجهیزات ضبط از تخصصی ترین میکروفن های موجود و ساخته شده در دنیا استفاده شده و طراحی و تجمیل دستگاه های فوق در یک استودیو با چنین مشخصات نه در ایران بلکه در دنیا کم نظیر است.

مدیر عامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهر تهران تصریح کرد: هم اکنون این استودیو از لحاظ طراحی آکوستیکی ومتغیر بودن شرایط آکوستیکی فوق و دارا بودن صندلی های آمفی تئاتر و نیز استیجی با مساحت زیاد و ارتفاع بلند سقف در دو زمینه گرفتن برداشت صدا برای رکورد انواع موسیقی های کلاسیک، سمفونیک به صورت همزمان و نیز شنیدن صدای میکس شده بر روی فیلم به وسیله بلند گو های استاندارد سینمایی و مانیتور کردن صدای میکس شده در شرایط واقعی یک سالن سینمایی همچنین شنیدن میکس موسیقی در فضای مناسب با بلندگو هایی به غیر ازمانیتورهای استودیویی محیا شده است.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.