به سه وعده‌ی غذایی احترام بگذارید

گردآوری شده در گروه مجله خانواده ممتاز


سفارش بزرگان را آویزه‌ی گوشتان کنید: صبحانه را کامل میل کنید، ناهار را خوب و شام را سبک تر.


سه وعده‌

خیلی از مردم می باشند که به بهانه‌های مختلف مثل گرفتاری و مشغله‌ی بسیار و یا بی‌اشتهایی و غیره از یک یا دو وعده‌ی غذایی صرف‌نظر می‌کنند. اصلاً بعضی‌ها یادشان می‌رود که به طور مثالً ناهار بخورند. یا اینکه کلاً لب به صبحانه نمی‌زنند. اما بی‌دلیل نیست که از همان بچگی عادت می‌کنیم سه وعده غذا بخوریم. به خاطر اینکه بدن در طول روز نیاز دارد چند وعده غذا دریافت کند. یعنی همان صبحانه، ناهار و شام. بدن لازم دارد که در این وعده‌ها مواد غذایی متنوعی نیز دریافت کند. به خصوص اگر باردار باشید و یا رژیم گرفته‌اید که نیازتان به وعده‌ها بیشتر هم می‌شود.

پس سفارش بزرگان را آویزه‌ی گوشتان کنید: صبحانه را کامل میل کنید، ناهار را خوب و شام را سبک تر. ادامه‌ی مطلب را از دست ندهید.

بفرمایید صبحانه‌ی کاملِ کامل

صبحانه یعنی افطار روزه‌هایی که شب گرفته‌اید! یعنی اولین وعده‌ی غذایی برای پر کردن باک انرژی روزانه. اگر عادت دارید که با نوشیدنی یک فنجان چای یا قهوه سر و ته این وعده‌ی غذایی را هم بیاورید سخت در اشتباهید. حتماً نان، پنیر، گردو، کره، مربا، نوشیدنی‌های مختلف، شیر یا ماست، یک واحد میوه یا آب میوه را به طور متنوع در برنامه‌ی صبحانه‌تان بگنجانید. می‌توانید تخم‌مرغ یا مواد غذایی حاوی پروتئین دیگر نیز به صبحانه‌تان اضافه کنید.

سفارش بزرگان را آویزه‌ی گوشتان کنید: صبحانه را کامل میل کنید، ناهار را خوب

و شام را سبک تر

ناهار و شام: مسئله این است

در شرایط عادی نه از ناهار صرف‌نظر کنید نه از شام. اگر ناهار کم خورده‌اید می‌توانید شام را کمی بیشتر میل کنید. اگر ناهار پرخوری کرده‌اید شام را کمتر صرف کنید. اما بهترین حالت این است که ناهار را بیشتر و شام را کمتر و سبک‌تر میل کنید. اما در هر صورت هر دو وعده را در برنامه‌ی غذایی‌تان بگنجانید. بهتر است برنامه‌های غذایی‌تان را این‌گونه تنظیم کنید:

* یک بشقاب سالاد، سبزیجات خام یا سوپ و آش

* گوشت، ماهی یا تخم‌مرغ

* سبزیجات پخته شده به همراه غذای اصلی

* مواد غذایی نشاسته‌ای مانند پاستاها، برنج، سیب‌زمینی، حبوبات

* لبنیات مانند پنیر یا ماست

* یک واحد میوه

* نان

* آب

ترجمه: فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: canalevie

مطالب مرتبط:

شام سبک؛ آرامش شبانه

بالاخره شام بخوریم یا نخوریم؟

توصیه‌هایی برای سالم زیستن

صبحانه را فراموش نکنید

… درحال بارگذاری


سایت موسسه فرهنگی تبیان > بخش تغذیه و آشپزی
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.