بومی سازی ماشین ۵۶ تنی حمل کک در داخل با یک چهارم هزینه نمونه خارجی

به گزارش ممتازنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،

ماشین جدید حمل کک در کارخانه کک سازی زرند با یک چهارم هزینه نمونه خارجی توسط متخصصان داخلی بومی سازی و ساخته شد.

به گزارش سرویس اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران،‌ این ماشین (کوئینچینگ) که به عنوان یکی از چهار ماشین اصلی در آن کارخانه به شمار می آْید از وزن ۵۶تنی برخوردار است که با طراحی و اجرای متخصصان آن کارخانه در مدت کمتر از چهار ماه ساخته شد و برای بهره برداری در اختیار خط تولید کک قرار گرفت.

کارشناسان و مهندسان این کارخانه علاوه بر طراحی مجدد و اصلاح نقایص موجود، ‌تنها ‌۱۸مرحله را در بخش «ساخت» پشت سرگذاشتند.

دمای بالای کک تولید شده در کنار سیستم خنک کننده برای این ماده،‌ همواره پس از ۵ ماه سبب خوردگی و پوسیدگی واگن ها می شد که این امر اتلاف زمان و تحمیل هزینه های مالی را در پی داشت اما واگن جدید ساخته شده بدست مهندسان داخلی از آلیاژ ویژه فولادهای ضد زنگ (استیل ۳۲۱) بهره می برد به طوری که متوسط عمر این ماشین ها را به ۵برابر مدل خارجی ارتقاء داده است.

همزمان با بالابردن مقاومت این ماشین در برابر خوردگی،‌ بسیاری از اتصالات که پیشتر از استحکام مناسبی برخوردار نبودند نیز مقاوم سازی شدند.

از سوی دیگر با توجه به آنکه شرکت های سازنده خارجی رقمی در حدود ۲ میلیارد تومان را پیشنهاد کرده بودند هزینه صرف شده برای مدل بومی سازی این ماشین در کشور به یک چهارم رقم فوق رسید.

کارخانه ۴۰۰هزار تنی کک سازی زرند هم اکنون بزرگ ترین تولید کننده این ماده در کشور محسوب می شود. کک متالورژی ماده ای است که در فرایند تولید چدن مذاب در سیستم کوره بلند (تولید فولاد خام) مورد استفاده قرار می گیرد./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.