بومی‌سازی قطعات بالگرد صبا-۲۴۸ از سوی دانش‌بنیان‌ها/تاکسی هوایی توسعه می‎‌یابد

بالگرد صبا-۲۴۸ از جمله دستاوردهای هوایی کشور است که محققان یکی از شرکت‌های دانش بنیان موفق به طراحی، ساخت و تحویل ۳ بخش از این بالگرد شده‌اند و به گفته آنها قطعات ساخته شده برای سایر بالگردها نیز قابل استفاده است.

محمدمهدی ایزد پناه، مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان فعال در حوزه هوایی در گفت‌وگو با ایسنا، حوزه فعالیت این شرکت را هوایی دانست و گفت: ساخت متعلقات موتورهای جت از دستاوردهای این شرکت است که  عمده آنها شامل موتورهای جت هوایی می‌شود، ولی موتورهای زمینی و نیروگاهی نیز در دستور کار ما قرار دارد.

وی ادامه داد: یکی از پروژه‌هایی که در دستور کار ما در این زمینه قرار دارد، ساخت یکی از متعلقات برای پروژه ساخت بالگرد “صبا” است.

ایزدپناه قطعه ساخته شده را مربوط به فیلتراسیون هیدرولیک هلی‌کوپتر، کنترل فشار و یکسری از ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده در سیستم هیدرولیک هلی‌کوپتر دانست و خاطر نشان کرد: تاکنون  ۵۰ مجموعه از این قطعات ساخته شده تحویل متقاضیان هوایی داده شده است.

این محقق با تاکید بر اینکه قطعات ساخته شده تنها برای بالگرد صبا طراحی نشده است، ادامه داد: بالگرد صبا مشابهت‌هایی با بالگردهای غربی دارد و قطعات ساخته شده هم برای بالگردهای قدیمی موجود در کشور و هم برای بالگرد صبا قابل استفاده است؛ چرا که پایه طراحی آنها قابل ارتقا است.

به گزارش ممتازنیوز به نقل از ایسنا، تاکنون ۵ بالگرد به نام‌های “شاهد-۲۷۸”، ” شاهد-۲۸۵”، ” شاهد-۲۱۶”، سورنا”و ” بالگرد ملی هما” با تلاش محققان کشور طراحی و ساخته شده و ششمین بالگرد با عنوان “صبا-۲۴۸” در اسفندماه سال گذشته با حضور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

برخی از قطعات این بالگرد با همکاری محققان شرکت‌های دانش‌بنیان طراحی و ساخته شده است.

صبا-۲۴۸ از رده بالگردهای سبک چندمنظوره دو موتوره است که چهار ملخه و با ظرفیت ۸ سرنشین قادر است ماموریت‌های حمل‌ونقل بار و مسافر و عملیات امداد و نجات، عکسبرداری و شناسایی، آمبولانس هوایی، عملیات فرا ساحلی، جابجایی بار بصورت داخلی و خارجی و تاکسی هوایی را انجام دهد.

سقف ارتفاع پروازی “صبا” ۶ هزار متر و دارای مداومت پروازی ۴ ساعت و ۵۰ دقیقه است. سیستم فرود اضطراری بر روی آب، مخازن سوخت کمکی، بالابر نجات، قلاب بار و سیستم حفاظت از سیم کشی از دیگر قابلیت‌های این بالگرد به شمار می‌رود.

انتهای پیام

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.