بیماری دهانی که درد ندارد

فروردین ۱۴۰۳

جرم‌گیری و تغییر رنگ دندان ۲ فاکتور جدا از هم می باشند و اشخاصی که تنها صرفاً برای سفید کردن رنگ دندان‌ها جرم‌گیری می‌کنند، در رنگ دندان‌ها تفاوتی ایجاد نمی‌شود.

اصغر میرعمادی، داندانپزشک و متخصص بیماری‌های لثه و رئیس گروه علمی آموزش بین‌المللی ایمپلنتولوژی ایران، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: جرم روی دندان زمانی ایجاد می‌شود که به درستی مسواک زده نشود، در نتیجه پلاک میکروبی روی سطح دندان تشکیل شده، که این پلاک‌های میکروبی تدریجاً املاح بزاقی را به خود جذب کرده و بعد از سفت شدن تبدیل به جرم می‌شود.

میرعمادی در پاسخ به اینکه آیا مینای دندان با جرم‌گیری از بین می‌رود، اظهار داشت: اگر که جرم‌گیری صحیح انجام نشود و کسی که این کار را انجام می‌دهد از مهارت کافی برخوردار نباشد، امکان صدمه رساندن به مینای دندان وجود دارد ولی در غیر این صورت جرم‌گیری به طور طبیعی به دندان صدمه نمی‌زند.

این متخصص لثه تصریح کرد: معمولاً همه‌ی اشخاص باید هر ۶ ماه یکبار به دندان پزشک مراجعه کنند و سپس بعد از بررسی اگر الزام باشد، جرم‌گیری شود، الزامی نیست که هر شش ماه یکبار جرم‌گیری شود ولی لازم است که هر شش ماه یکبار جهت معاینه به پزشک مراجعه شود.

وی، با اشاره به اینکه جرم‌گیری و تغییر رنگ دندان، دو فاکتور جدا از هم می باشند، افزود: بین تغییر رنگ دندان و جرم‌گیری ارتباطی وجود ندارد و اشخاصی که تنها برای سفید کردن رنگ دندان‌ها جرم‌گیری می‌کنند، رنگ دندان‌ها چندان تفاوتی نمی‌کند.

رئیس گروه علمی آموزش بین‌المللی ایمپلنتولوژی ایران تشریح کرد: معمولاً جرم‌گیری از سنین بلوغ به بعد لازم است و توصیه می‌کند که به بهداشت دهان و دندان توجه داشته باشیم و در شبانه روز ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مسواک زده شود و تأکید می‌کند که حتماً در هنگام خواب انجام شود.

وی در پایان یاد‌آور شد: خود جرمی که در اطراف دندان تشکیل می‌شود سبب صدمه به لثه شده و متأسفانه به دلیل دردناک نبودن بیماری‌های لثه فرد تنها با مراجعه به پزشک متوجه بیماری خواهد شد.

انتهای پیام/


باشگاه خبرنگاران
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.