بی انگیزگی دولت و پروژه های نیمه همه ؛ ارمغان مسافرتهای استانی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ سهشنبه ۹ آبان ۹۱،

دولت نهم و پس از آن دولت دهم iبه برگزاری مسافرتهای استانی شهرت دارد. در واقع می توان گفت، مسافرتهای استانی و دوره ای هیات دولت شناخته ترین و مهمترین وجه تمایز دولت نهم و دهم با سایر دولت ها بعد از پیروزی انقلاب iبه شمار می رود اما iبه نظر می رسد با گذشت ۷سال این مسافرتها ، اهمیت و کارایی آن در حال گمرنگ شدن است …

به گزارش تفسیری گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران ؛ دولت نهم و پس از آن دولت دهم iبه برگزاری مسافرتهای استانی شهرت دارد. در واقع می توان گفت، مسافرتهای استانی و دوره ای هیات دولت شناخته ترین و مهمترین وجه تمایز دولت نهم و دهم با سایر دولت ها بعد از پیروزی انقلاب iبه شمار می رود اما iبه نظر می رسد با گذشت ۷سال این مسافرتها ، اهمیت و کارایی آن در حال گمرنگ شدن است که مشخصه بارز آن تعویق مکرر و چندبار برنامه مسافرت دولت iبه چند استان و اجرا نشدن بسیاری از مصوبات و عدم حضور بعضا بیش از ۱۰ نفر از وزرا در مسافرتها است.

اجرا نشدن پروژه های عمرانی وعده داده شده در این مسافرتها نیز یکی از دلایل است که نشان می دهد این مسافرتها چندان موفقیت آمیز نبوده است.

در هر حال مسافرتهای استانی دولت لغو می گردد و iبه نظر می رسد دولتی ها در ماه های پایانی حیات خود تمایلی iبه ادامه مسافرتهای استانی ندارند.

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن در مجلس عدم تحقق وعده های دولت در مسافرتهای استانی را سبب بی انگیزگی دولت در ادامه روند مسافرتهای استانی می داند.

سید هادی حسینی با بیان اینکه دولت نتوانست وعده های خود را در مسافرتهای استانی محقق کند، تاکید نمود: دولت در مسافرت های استانی اجرای پروژه های عمرانی مطالعه نشده ای را iبه تصویب رساند که گرچه ناشی از نیاز جامعه بود اما مطابق با توانمندی های دولت نبود.

وی ادامه داد: بنابراین حجم بسیاری از نیازهای مردم در مسافرتهای استانی تبدیل iبه مصوبه شد که بسیاری از این پروژه ها عملیاتی نشد.

وی با بیان اینکه دولت انگیزه خود را برای مسافرتهای استانی از دست داده است تاکید نمود: در دولت دهم ادامه مسافرتهای استانی فایده ای نداشت چون پروژه های بسیاری از دولت نهم باقی مانده که iبه سبب کمبود اعتبارات هنوز اجرایی نشده است.

حسینی افزود: دولت دهم در ماه های پایانی پروژه های مهر ماندگار را برای iبه اتمام رساندن پروژه های نیمه همه آغاز نموده است.

گفتنی است، در ماه های پایانی دولت دهم حجم پروژه های نیمه همه عمرانی کارنامه مسافرتهای استانی را با چالش اساسی مواجه نموده است.

بر اساس وعده های دولت نهم و دهم باید iبه طور متوسط ۴۷۳ طرح در هر سال همه می شد، اما فقط ۲۸ درصد از آنها محقق شده که iبها‌ای حدود ۶۰۰ هزار میلیارد ریال مازاد بر پیش بینی های پیشی بر بودجه کشور تحمیل نموده اند.

 

حالا کمتر از ۹ ماه تا پایان دولت دهم باقی مانده که فرصت کوتاهی برای iبه پایان رساندن حجم انبوه وعده های عمرانی نیمه همه دولت است. نگاهی iبه درصد پیشرفت پروژه‌ها، نشان می‌دهد دولت دهم با انبوهی از کارهای نیمه کاره مواجه است که باید برای اتمام آن حجم عظیمی از منابع مالی کشور را صرف کند.

حال در کنار این وضع با افزایش نرخ ارز، قیمت همه شده پروژه‌های عمرانی رو iبه افزایش گذاشته است. طرح‌های نیمه همه موضوعی است که سرنوشت آنها این روزها iبه گرانی ارز گره خورده است، همچنین کمبود اعتبارات عمرانی دولت iبه سبب کاهش در آمدهای نفتی ناشی از تحریمات نیز بر این مشکل افزوده است.

بر اساس آمارهای یک نهاد نظارتی در سال های ۸۱ تا ۹۰ iبه طور متوسط ۴۷۳ طرح باید در هر سال همه می شد، اما فقط ۲۸ درصد از آن ها یعنی ۱۳۴ طرح خاتمه یافته و ۷۲ درصد آن نیمه همه باقی مانده است.

این آمارها حکایت از این دارد که طرح های خاتمه نیافته تا سال ۹۰ مجموعا iبها ای معادل ۵۹۷۴۵۵ میلیارد ریال مازاد بر پیش بینی های پیشی بر بودجه کشور تحمیل نموده اندو با توجه iبه افزایش نرخ ارز و تورم در ماه های اخیر انتظار می رود این رقم تا کنون iبه میزان قابل توجهی افزایش یافته باشد.

به این ترتیب چندان هم عجیب نمی باش که بنا بر گفته مجلسی ها، دولتی ها انگیزه خود را برای مسافرتهای استانی از دست داده باشند چرا که با توجه iبه حجم مصوبات اجرا نشده، مردم در انتظار پاسخگویی دولت می باشند.

منبع: شفاف


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.