تاثیر چند برابری تشویق کودکان بیش فعال در مقایسه با تنبیه

۵شنبه ۱۱م آبان ۹۱ iبه نقل از باشگاه خبر نگاران جوان در پورتال خبری ممتاز نیوز انتشار یافته است،

والدین کودکان بیش فعال باید بدانند که تشویق در کودکان بیش فعال چند برابر تنبیه تاثیر دارد.

به گزارش تفسیری گروه علمی،‌پزشکی باشگاه خبرنگاران iبه نقل از وب دا، دکتر فاطمه محرری، عضو مرکز تحقیقات روانپزشکی و علوم رفتاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره iبه اینکه این بیماری یک نوع معلولیت است، اظهار داشت: کلیه رفتارهایی که از این کودکان سر می زند کاملا غیر اردای بوده و iبه هیچ عنوان عمدی در کار نیست و این بیماری مانند بیماری های دیگر در کودکان باید درمان شود و نباید کودک در آن مورد سرزنش و تنبیه قرار داد.

دکتر فاطمه محرری در ارتباط با درمان های این بیماری خاطرنشان کرد: برای درمان این بیماری می توان از روش های دارو درمانی و یا رفتار درمانی استفاده کرد.

این متخصص روانپزشکی کودکان ژنتیک را یکی از عوامل اصلی ابتلا iبه این بیماری عنوان کرد و خاطر نشان نمود: بیش از ۸۰ درصد از اشخاصی که iبه این بیماری مبتلا می باشند ریشه های ژنتیکی دارند ولی عوامل محیطی مانند کم خونی، مسمومیت با سرب، مشکلات دوران بارداری و زایمان و مشکلات خانوادگی از جمله عواملی است که می تواند احتمال ابتلا iبه این اختلال را افزایش دهد.

مدیر گروه روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با اشاره iبه اینکه در حدود یک سوم از کودکانی که iبه این اختلال دچار می باشند بین ۱۲ تا ۱۸ سالگی خود iبه خود درمان می شوند ادامه داد: یک سوم نیز iبهبودی نسبی پیدا می کنند ولی در یک سوم مبتلایان این بیماری تا سن بزرگسالی iبهبود پیدا نمی کند .

دکتر محرری در ارتباط با علائم ابتلا iبه این بیماری در کودکان بیان کرد: علائم این بیماری شامل ۳ دسته علائم کم توجهی، پرفعالیتی و تکانشگری می باشد.

وی در این جهت افزود: از جمله رفتارهایی که نشانه وجود علائم کم توجهی است می توان iبه درماندن از توجه iبه جزئیات ، وجود اشتباهات ناشی از کمبود دقت در کارهای مربوط iبه تحصیل، فراموشکاری در انجام کارهای روزمره، ناتوانی در سازماندهی تکالیف و بروز حواس پرتی در کودک اشاره کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارتباط با علائم رفتارهای پرفعالیتی و تکانشگری تاکید کرد: برخی از نشانه های این دسته از رفتارها بی قرار بودن دست ها و پاها ، ایستادن در جاهایی که انتظار می رود فرد بنشیند، دویدن بیش از حد، حرف زدن زیاد، مشکل برای انتظار کشیدن و انجام بازی های پر سر و صدا است.

دکتر محرری با اشاره iبه اینکه این اختلال دلیل ۵۰ درصد از مراجعات اشخاص iبه کلینیک های روانپزشکی کودک است، افزود: میزان شیوع این بیماری که بعد از ۳ سالگی آغاز می شود در کودکان بین ۵ تا ۱۲ درصد تخمین زده شده است که در کودکان پسر بین ۲ تا ۹ برابر شایع تر است./ح


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.