تامین ارز مورد نیاز سرمایه گذاران خارجی

به گزارش تفسیری ممتازنیوز iبه نقل از باشگاه خبرنگاران جوان در تاریخ ۴شنبه ۱۰م آبان ۹۱،

سرمایه گذاران خارجی که فعالیت کاری آنها جزو گروه های کالایی ۳ تا ۸ می باشد از این پس می توانند براساس توافق انجام شده توسط سازمان سرمایه گذاری خارجی با بانک مرکزی ارز خود را از مرکز مبادلات ارزی دریافت نمایند.

به گزارش تفسیری خبرنگار اقتصادیممتازنیوز، iبهروز علیشیری رئیس سازمان سرمایه گذاری خارجی در جمع خبرنگاران با بیان این مطلب گفت: طبق توافق انجام شده با بانک مرکزی سرمایه گذاران خارجی که نوع فعالیت کالایی آنها جزو گروه های ۳ تا ۸ کالایی محسوب می شود در صورت نیاز iبه ارز می توانند با مراجعه iبه مرکز مبادلات ارزی ارز مورد نیاز خود را  تامین نمایند.

وی تصریح نمود: برخی از شرکت های سرمایه گذاری خارجی می باشند که براساس قانون سرمایه گذاری خارجی ما متعهدیم که هیچ رفتار جدیدی را در خصوص روند فعالیت آنها iبه مرحله اجرا نگذاریم تا فشاری iبه آ‌نها وارد نشود مثل شرکت های تولید سیگار که در حال حاضر همکاری خوبی برای تولید سیگارهای خارجی در داخل کشور دارند که این کار سبب کاهش قاچاق سیگار در کشور شده است. باید برای آنها در رابطه با تامین ارز مورد نیازشان تعیین تکلیف شود زیرا این گروه  از کالاها مانند سیگار جزو گروه های کالایی نیستند.

وی در خصوص روند جذب سرمایه گذاری خارجی افزود: در ۵ سال قبل براساس آمارهای موجود سرمایه گذاری خارجی رشد ۱۴۵ درصدی داشته که این موضوع نشان دهنده روند مثبت جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور است iبه طوری که براساس گزارش تفسیری های بین المللی کشور ما در این ۵ سال رتبه اول جذب سرمایه گذاری خارجی را iبه خود اختصاص داده است.

علیشیری تصریح نمود: در ۶ ماهه اول امسال نسبت iبه مدت مشابه سال قبل نرخ  جذب سرمایه گذاری خارجی در پروژه های مصوب بیش از ۸۶ درصد رشد داشته که این رقم نسبت iبه کل سال قبل نزدیک iبه ۳۰ درصد رشد را نشان می دهد.

معاون وزیر اقتصاد در ادامه در خصوص آخرین میزان ورودی جذب سرمایه گذاری خارجی در سالجاری اظهار داشت: آخرین آمار ورودی جذب سرمایه گذاری خارجی رقمی نزدیک iبه ۱٫۵ میلیارد دلار است که  این رقم هنوز قطعی نشده است.

وی تصریح نمود: مجموع سرمایه گذاری خارجی جذب شده در سال قبل رقمی حدود ۵ میلیارد دلار است که پیش بینی می شود در سالجاری این رقم افزایش چشمگیری یابد.

وی در خصوص موضوع پروژه های مصوب گفت: در حال حاضر آمار پروژه های مصوب برای سرمایه گذاری خارجی از ۷ میلیارد دلار در سالجاری فراتر رفته که در سال قبل رقمی حدود ۵ میلیارد دلار بوده است./س


باشگاه خبرنگاران

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.