تامین ۱۰میلیارد دلار خط اعتباری پروژه‌های نفتی توسط بانک مرکزی

۲۹ آبان ،

145-9.jpg

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری از ارائه فهرست پروژه های بخش بالادستی صنعت نفت برای استفاده از خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری بانک مرکزی خبرداد.

به گزارش تفسیری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محسن خجسته مهر تصریح کرد: بر اساس بودجه امسال، بانک مرکزی موظف شد خط اعتباری ۱۰ میلیارد دلاری را برای شتاب دهی به پروژه های بالادستی صنعت نفت اختصاص دهد، بر این اساس تسهیلاتی از منابع بانک مرکزی به صورت خط اعتباری و سپرده گذاری در اختیار وزارت نفت قرار می گیرد.

وی با بیان این که روند استفاده از منابع بانک مرکزی نسبت به صندوق توسعه ملی شتاب بیشتری دارد، گفت: بر اساس برنامه موفق شدیم از منابع بانک مرکزی برای اجرای پروژه‌های اولویت دار استفاده کنیم.

معاون وزیر نفت با بیان این که پیمانکاران صنعت نفت می‌توانند بر اساس قانون بودجه سال ۹۱، در مقابل صورت وضعیت کاری خود از وزارت نفت، اوراق مشارکت دریافت و سود این اوراق را برداشت کنند، افزود: فروش اوراق در مقابل صورت وضعیت پیمانکاران، علاوه بر شتاب بخشی به روند فروش اوراق، به عنوان اعتباری برای پیمانکاران در بانک ها محسوب می گردد.

خجسته مهر در باره فعالیت کمیته صیانت از منابع نفت و گاز گفت: بسته جامع صیانت برداشت منابع نفت و گاز هم اکنون آماده شده است و جلسه این کمیته نیز تشکیل می‌شود.

معاون وزیر نفت در برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری با بیان این که بر اساس ماده ۱۳۰ قانون برنامه، ضریب بازیافت منابع نفت و گاز باید یک درصد افزایش یابد، افزود: راهکارهای اجرای این بند از قانون آماده شده و قرار است در قالب بسته جامع در نشست های این کمیته بررسی و فرآیند تصویب آن طی شود.

خجسته مهر افزود: پس از بررسی ماده ۱۳۰قانون بودجه، ماده ۲۲۹ این قانون نیز که بخشی از بسته جامع صیانت از منابع نفت و گاز را تشکیل می دهد، بررسی و در جلسه مطرح می گردد.

به گزارش تفسیری شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی، وی یادآور شد: امسال برای اولین بار در قانون بودجه، اجازه استفاده از وام های بانکی به شرکت های زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران برای توسعه بخش بالادستی صنعت نفت داده شد.

خجسته مهر استفاده ۱۸ درصدی از منابع صندوق توسعه ملی با هدف حمایت از بخش خصوصی، مجوز انتشار یافتن ۱۰ میلیارد دلار اوراق مشارکت ارزی و ارائه مجوز به پنج وزارتخانه برای انتشار یافتن ۱۵ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت ریالی، اجازه به وزارت نفت برای فروش ۱۰ میلیارد دلار سهام و اموال را از دیگر منابع تامین مالی پروژه های وزارت نفت به ویژه در بخش بالادستی اعلام کرد.

معاون وزیر نفت در امور برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری پیش تر از تامین هفت میلیارد دلار از اعتبار مورد نیاز از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای ۲۶ طرح و تامین دکل های دریایی مورد نیاز صنعت نفت در سال جاری خبر داد.


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.