تامین تنها ۵ درصد ارز مورد نیاز بازار

بینا- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی روزانه تنها ۱۰ میلیون دلار در بازار ارز تزریق می کند، گفت: با اینکه ارز نقد به میزان کافی وجود دارد اما بانک مرکزی تنها ۵ درصد ارز مورد نیاز بازار را تامین می کند.

به گزارش بینا، محمد حسن نژاد با انتقاد شدید از سیاستهای بانک مرکزی در خصوص نحوه مدیریت بازار ارز به پانااظهار داشت: پیگیری های ما نشان داد که ثبت سفارش در اتاق ارزی پذیرفته نمی شود و تقاضاهای بسیاری در این بازار به بن بست می رسد.

وی ادامه داد: این اقدام بانک مرکزی مردم را از آینده بازار ناامید می کند و حجم تقاضا در بازار آزاد را افزایش می دهد.

به گفته این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ، بانک مرکزی تحت فشار ایجاد شده از سوی مجلس ،افکار عمومی و دولت مجبور شد اقدام به راه اندازی اتاق ارزی کند اما با نحوه توزیع ارز نشان داد که این روش را نیز نمی خواهد به خوبی اجرا کند.

حسن نژاد در پاسخ به این سوال که آیا تزریق ۱۰ میلیون دلار در بازار توسط اتاق ارزی کافی است، گفت: این خنده آور است که بانک مرکزی از نیاز ۱۸۰ میلیون دلاری بازار در روز تنها ۱۰ میلیون دلار آن را تامین می کند.

وی افزود: سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار واردات داریم که حداقل نیمی از آن باید از طریق بانک مرکزی تامین شود یعنی حدود ۲٫۵ میلیارد دلار؛ در حالی که بانک مرکزی با این روش تنها ۳۰۰ میلیون دلار در بازار تزریق می کند، این به معنای عدم تمایل برای فعالیت قدرتمند اتاق ارزی است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: برخی این حرکت بانک مرکزی را برای فروش دلار با قیمت بالا و تامین منابع باری هدفمندی عنوان می کنند؛ و رفتار غیر حرفه ای مدیران بانک مرکزی نیز به این مساله دامن می زند.

گفتنی است: اتاق ارزی از ۲ شنبه (سوم مهرماه) آغاز به کار کرد و به طور میانگین روزانه ۱۰ تا ۱۲ میلیون دلار ارز در این بازار مبادله شد.

RSS

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.