تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

 خبرگزاری آریا-باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا با این ادعا که ایران با استفاده از تجهیزات ارتباطی وارداتی مانع از آزادی فعالیت منتقدان می شود، تحریم های تازه ای را بر ضد ایران اعلام کرد.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، اوباما در مورد سوریه نیز اظهارات مشابهی بیان و ادعا کرده است که این دو کشور برای مقابله با مردم کشورهایشان به “استفاده خطرناک از تکنولوژی” روی آورده اند.
براساس این تحریم ها، اموال و دارایی افراد، موسسات و شرکت هایی که تجهیزات ماهواره ای، تلفنی و اینترنتی را در اختیار ایران و سوریه می گذارند ،در آمریکا مسدود خواهد شد.
اوباما در توجیه این اقدام گفته است تکنولوژی‌های پیشرفته باید در خدمت شهروندان باشد نه آنکه برای سرکوب آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

تحلیل آریا؛
 اظهارات اوباما در حالی بهانه توجیه رفتار غیر متعارف دولتمردان امریکا قرار گرفته است که چندی پیش روزنامه یو اس ای تودی ، اسامی ۷ شرکت مخابراتی آمریکا را که در طرح شنود غیر قانونی مکالمات شهروندان امریکا با دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا همکاری دارند ، منتشر کرد. روزنامه نیویورک تایمز نیز مدتی قبل تر از یو اس ای تودی نوشته بود : استراق سمع تنها محدود به دوران زمامداری بوش نمی شده و هم اکنون نیز ادامه دارد و علاوه بر مکالمات تلفنی در داخل آمریکا برخی مکالمات خارجی را هم شامل می شده است.
اما نکته جالب توجه گزارش اخیر روزنامه یو اس ای تودی را می توان در تحلیل رفتار شناسی این شرکتها ملاحظه کرد. چراکه سه شرکت AT&T, MCI و Sprint علیرغم انتشار اسناد همکاریشان با مقامات دولتی در کنترل مکالمات تلفنی شهروندان و نقض حریم خصوصی آنان، هیچ گونه توضیحی را به مردم و رسانه ها نمی دهند. به نوشته این روزنامه شرکتهای مذکور« احساس می کنند از مصونیتی آهنین در مقابل قانون و شهروندان برخوردارند».
البته مسئله فقط به شنودها ختم نمی شود . زیرا پیشتر نیز کمیته قضایی سنا امریکا رسیدگی به پرونده کنترل مکالمات و ایمیل های(email) مردم عادی آنهم بدون داشتن حکم قانونی را مورد بررسی قرار داده بود که البته نتیجه مشخصی در اختیار مردم و رسانه ها قرار نگرفت .
دولتمردان آمریکایی مدتهاست که صراحتا بر نقض حریم خصوصی افراد بعنوان یک حق قانونی تاکید دارند و اقدامات جاسوسی نهادهای امنیتی این کشور را بدون در نظر داشتن موافقت مقامات قضایی ، رسمی و قانونی می دانند . یک مقام ارشد اطلاعاتی چندی پیش در این خصوص اعلام کرد که جرج بوش رئیس جمهوری سابق آمریکا از اکتبر سال ۲۰۰۱ میلادی تا ۲۰۰۸، ۳۶ بار از برنامه استراق سمع به صورت شخصی استفاده کرده است.
این در حالیست که موضوع استراق سمع در آمریکا افکار عمومی جهانیان را نیز به خود جلب کرده و دولت روسیه را واداشته تا در گزارش سالانه خود به صراحت به انتقاد از وضعیت حقوق بشر در آمریکا بپردازد. واقعیت این است که اوباما در بحبوحه فعالیت های انتخاباتی سعی دارد تصویری به اصطلاح مدافع حقوق ملتها و مدافع حقوق بشر از خود ارائه کند، اما این فریبکاری از دید افکار عمومی مردم امریکا و سایر ملتها پنهان نیست . زیرا امریکا مسوول جنایات ضد بشری ناشی از اشغالگری در افغانستان و عراق است و سرکوب معترضان جنبش ضد وال استریت و نظام سرمایه داری غرب نیز لحظه ای متوقف نشده است .
یک گروه مستقل انگلیسی موسوم به `دیده بان بین المللی حریم خصوصی( Privacy International) که بر کاربردهای فناوری جاسوسی نظارت می کند، اخیرا” اعلام کرد که انگلیس و آمریکا تجهیزات پیشرفته شنود و جاسوسی در اختیار رژیم های سرکوبگری همچون یمن و بحرین قرار می دهند.
مسئله این است که امریکا از همه ابزارها برای پیشبرد مقاصد سیطره جویانه خود استفاده می کند و در خصومت ورزی با ایران نیز برای منزوی کردن و تشدید فشارها برایران بی وقفه به تلاشهایش ادامه می دهد. اقداماتی همچون تحریم نفت و بانک مرکزی ایران ، محروم کردن ایران از فناوری های پیشرفته ، تروردانشمندان هسته ای و اخلال ویروسی در تاسیسات هسته ای ایران ، مجموعه ای از تحرکات ایذایی و کارشکنانه ای است که بخشی از ان در یک تقسیم کار توسط شبکه های جاسوسی سیا و موساد هدایت می شود و بخشی دیگر آن در پوشش تحریم های به اصطلاح هوشمند پیگیری شده اند .
در هر حال ؛این اقدامات درماهیت تفاوتی با یکدیگر ندارند . زیرا مقصد مشترک همه این تحرکات و ژست های بشر دوستانه کاخ سفید ، تحت فشار گذاشتن جمهوری اسلامی ایران برای عقب نشینی از مواضع خود در دفاع از حقوق ملت ایران در عرصه های مختلف از جمله در بحث داشتن حق بهره مندی کامل از انرژی هسته ای صلح امیز است.
 با این حال ، آگاهان سیاسی اظهارات اوباما را جریانی تبلیغاتی از سوی کاخ سفید در رقابت های انتخاباتی می دانند؛ بویژه آنکه تمرکز نامزدها ی انتخاباتی امریکا از هر دو جناح بر تشدید تحریم های ایران قرار گرفته و این موضوع به یکی از شاخص های رقابت های انتخاباتی در امریکا تبدیل شده است.
جنبه دیگر در نگاه به اظهارات اوباما ، رویکرد کاخ سفید به موفق نشان دادن استراتژی تحریم نفت و بانک مرکزی ایران است . در حالیکه آگاهان سیاسی تاکید دارند با توجه به وضعیت کنونی انرژی در جهان و چالش های عمیق ناشی از بحران اقتصادی در امریکا و اروپا ، ارزیابی اوباما در باره تاثیرات تحریم نفت ایران با واقعیتهای موجود فاصله زیادی دارد .


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.