تحقق ذخیره سازی ۱۴ میلیارد مترمکعب گاز تا پایان برنامه پنجم توسعه

شنبه ۹ اردیبهشت – ۰۹:۳۷:۲۱ ق.ظ

نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس
نظرات شما ارسال به دیگران چاپ بدون عکس چاپ با عکس

مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران خبر داد:

بزرگنمایی:  

خبرگزاری آریا- مسعود سامی وند با تاکید بر اهمیت ذخیره سازی گاز در کشور، از ذخیره سازی ۱۴ میلیارد متر مکعب گاز در مخازن زیر زمینی تا پایان برنامه پنجم توسعه کشور خبر داد.
به گزارش سرویس اقتصادی آریا،  مسعود سامی وند با تاکید بر تکلیف تعیین شده برای این شرکت به منظور ذخیره سازی گاز در مخازن زیر زمینی، افزود: بنابراین تکلیف، می بایست تا پایان برنامه پنجم توسعه، روزانه ۱۳۰ میلیون مترمکعب گاز (معادل پنج تا ۶ فاز پارس جنوبی) برداشت و به شبکه سراسری تزریق شود.
وی با بیان این که به طورکلی در دنیا سه نوع مخزن برای ذخیره سازی مناسب تشخیص داده شده است، اظهار کرد: هیدرو کربوری تخلیه شده از گاز یا نفت، آب های زیرزمینی (آکروفر) و گنبدهای نمکی، مخازنی هستند که ایران هر سه آنها در اختیار دارد.
به گفته سامی وند، سراجه و شوریجه، مخازن هیدرو کربوری هستند که از قابلیت مناسبی برای ذخیره سازی گاز برخوردارند و تاکنون فعالیت های چشمگیری در مورد آنها انجام شده است.
مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران گفت: این مخازن قابلیت ذخیره سازی نزدیک به هشت میلیارد مترمکعب گاز را دارا هستند و در زمان اوج مصرف می توانند به بخش مهمی از نیازهای کشور پاسخ دهند
وی درباره روند اجرای طرح ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم گفت: تزریق گاز به این مخزن از سال گذشته آغاز شده است و در اوایل خرداد امسال، بهره برداری رسمی از آن آغاز خواهد شد.
سامی وند همچنین از پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی مخزن شوریجه دی، در شرق کشور خبر داد و گفت: با توجه به پایان مرحله فنی این طرح در تابستان و و مرحله فرآورشی آن تا آخر امسال، انتظار می رود مخزن شوریجه دی، پایان سال جاری آماده تزریق گاز شود.
مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران بهره گیری از دانش فنی متخصصان ایرانی در اجرای این دو طرح (سراجه و شوریجه) را جمله برجستگی های مهم این طرح برشمرد و گفت: در طرح مخزن سراجه قم ۲۲۰ میلیارد ریال هزینه شده که ۶۸ درصد تجهیزات مورد نیاز آن با تکیه بر توانمندی های داخلی تامین شده است.
وی صرفه جویی انجام شده در اجرای طرح ذخیره سازی گاز در مخزن سراجه قم را (نسبت به بودجه ۳۸۰۰ میلیارد ریالی مصوب در سال ۱۳۸۵) ۱۶۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد.
به گفته سامی وند، دانش فنی مخازن هیدروکربوری با خودباوری ایجاد شده در متخصصان داخلی، بومی سازی شده است.
مدیر عامل شرکت ذخیره سازی گازطبیعی ایران با بیان این که اجرای طرح های ذخیره سازی گاز در دنیا سه تا پنج سال زمان
طول می کشد، تصریح کرد: توان، تعهد و تخصص متخصصان ایرانی این امکان را فراهم کرده است تا اجرای آن در کمتر از سه سال انجام شود.

کد خبر: ۲۰۱۲۰۴۲۸۰۹۳۷۲۱۵۹۳


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.