تحول بنیادین در صدور گواهینامه

جام جم آنلاین: رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: تحول بنیادین در نظام صدور گواهینامه و نیز آموزش متقاضیان گواهینامه، نهادینه کردن قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی از برنامه های پلیس راهور در سال ۹۱ می باشد.

به گزارش روز دوشنبه جام جم آنلاین به نقل از پایگاه پلیس، سردار اسکندر مومنی صبح امروز در اولین نشست مطبوعاتی سال ۹۱ در جمع خبرنگاران با اشاره به کاهش تخلفات حادثه ساز و سرعت غیرمجاز در سال ۹۰، گفت: متوسط میانگین سرعت خودرو، حدود ۱۰ کیلومتر کاهش پیدا کرد.

وی افزود: در سال گذشته، خودروهای پراید، وانت پیکان و وانت نیسان بیشترین تصادفات را به خود اختصاص داده است.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی اضافه کرد: در سال گذشته، شاهد پیشرفت های خوبی در تمام مولفه های مربوط به حوزه ترافیک بودیم اما در ایمنی خودرو حرکت رو به جلویی نداشتیم.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: اگر در سال های گذشته عنوان می شد که ایران از نظر تلفات و تصادفات جزو چند کشور اول دنیاست اما اکنون می توانیم بگوییم که تلفات و تصادفات جاده ای ایران به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه برابر با متوسط دنیاست و ایران اکنون در رتبه های میانی قرار دارد.

شماره گذاری یک میلیون و ۶۶۸ هزار خودرو

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به شماره گذاری یک میلیون و ۶۶۸ هزار خودرو و همچنین ۸۱۳ هزار موتورسیکلت در سال گذشته، گفت: طی این مدت یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر گواهینامه جدید دریافت کردند.

وی  با اشاره به کاهش ۱۵ هزار نفری مصدومان تصادفات رانندگی در سال گذشته، گفت: طی این مدت، سه هزار و ۱۸۱ نفر برابر با ۱۳٫۷ درصد شاهد کاهش تلفات رانندگی در جاده های کشور بودیم.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: تعداد کشته ها به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه در سال ۸۹، ۱۰٫۵ نفر بود که در سال ۹۰ این تعداد به ۸٫۱ درصد به ازای هر ۱۰هزار وسیله نقلیه رسید.

استان های البرز، تهران و خراسان رضوی در صدر کاهش تلفات رانندگی

وی به کاهش تلفات رانندگی در تمام استان های کشور به جزء استان بوشهر در سال گذشته اشاره کرد و افزود: استان های البرز، تهران و خراسان رضوی در صدر کاهش تلفات رانندگی قرار دارند.

سردار مومنی با اشاره به کاهش تلفات در دو ماهه اول سال جاری، گفت: در صورتی که روند افزایش سفر و تقاضای خودرو با توسعه زیر ساخت ها به ویژه در حوزه ایمنی خودرو  همراه نباشد حتماً در اواسط همین دهه با بحران جدی مواجه می شویم زیرا تقاضای سفر و داشتن خودرو روز افزون است به گونه ای که کلانشهرها به پارکینگ و جاده های کشور به جاده های مرگ تبدیل می شود.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا درباره تکالیف دستگاه ها، اظهارداشت: استنکاف دستگاه ها از وظایف قانونی موجب شده تا قوانین بازدارندگی لازم را نداشته باشد و امیدوارم در این جهت تلاش جدی صورت بگیرد تا قوانین بازدارندگی لازم در تمام مولفه ها ترافیک را داشته باشد.

برنامه های پلیس راهور در سال ۹۱

سردار مومنی، نهادینه کردن قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی خصوصاً در حوزه تخلفات حادثه ساز، گسترش سیستم های هوشمند و استفاده از فناوری های نوین را از برنامه های پلیس راهور در سال ۹۱ عنوان کرد و افزود: تجهیز بیش از دو هزار کیلومتر از جاده های کشور به سیستم های کنترل هوشمند با اولویت جاده های پر تردد، تصادف و پرترافیک از دیگر برنامه های پلیس راهور در سال جاری به شمار می آید.

وی تصریح کرد: تحول بنیادین در نظام صدور گواهینامه و نیز آموزش متقاضیان گواهینامه، مهمترین برنامه پلیس راهور در سال جاری به شمار می آید که در مهرماه امسال به اجرا در می آید.

سردار مومنی از اجرای طرح تابستانی ۹۱ خبر داد و افزود: این طرح طی دو مرحله به اجرا در می آید که مرحله اول از ۳۱ خرداد تا ۳۰ تیرماه و مرحله دوم این طرح از ۲۹ مرداد تا اول مهرماه به اجرا در می آید.

سردار مومنی اضافه کرد: در طرح تابستانی امسال براساس قانون جدید، پلیس راهنمایی و رانندگی با هشت تخلف حادثه ساز اعم از سبقت عیرمجاز، انحراف به چپ، عدم استفاده از کلاه و کمر بند ایمنی، صحبت با تلفن همراه، حرکت با دنده عقب در بزرگراه، توقف دوبله برخورد می کند.

این مقام انتظامی با اشاره به ساماندهی موتورسیکلت سواران، گفت: عدم استفاده از کلاه ایمنی از سوی راکبان موتورسیکلت، عدم حرکت در پیاده رو، حرکت خلاف جهت و عبور از چراغ قرمز را از تخلفات حادثه ساز موتورسواران به شمار می آید که پلیس راهنمایی و رانندگی در صورت مشاهده این تخلفات با راکبان موتور برخورد می کند.

مرگ ۷۰ درصد راکبان موتورسیکلت به علت ضربه به سر

سردار مومنی با بیان اینکه سالانه حدود پنج هزار نفر راکبان موتورسیکلت و سرنشینان آنان در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند، تصریح کرد: حدود ۷۰ درصد از راکبان موتورسیکلت به علت ضربه به سر جان خود را از دست می دهند.

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: موتورسیکلت وسیله نقلیه نیست که به هر شکلی که بخواهیم از آن استفاده کنیم بلکه تمام مقررات خودرو بر آن جاری می باشد.

این مقام انتظامی از تجمیع تخلفات موتورسیکلت همزمان با اجرای طرح تابستانی خبر داد و گفت: در این طرح، تمام تخلفات و نمرات منفی موتورسیکلت و خودرو در شماره گذاری ها یکپارچه می شود.

سردار مومنی با بیان اینکه چهار هزار و ۵۳۱ نفر به علت حد نصاب رسیدن نمره منفی آنها به ۳۰ در آستانه محرومیت قرار دارند، افزود: در صورتی که رانندگان مزبور شش ماه تخلف نکنند، تمام نمرات منفی آنها حذف می شود.

وی اظهارداشت: در دو ماهه امسال، وقوع ۳۲۷ فقره انحراف به چپ و  سرعت غیرمجاز به مرگ ۵۱۴ نفر در سر صحنه تصادف منجر شد.

به گفته رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی، همچنین ۴۲۷ فقره عدم توجه به جلو از سوی رانندگان به مرگ ۴۷۸ نفر از هموطنان منجر شده است.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: برای کاهش تلفات جاده ای علیرغم افزایش ورودی خودرو، راننده و موتورسیکلت باید تلاش کنیم که این مستلزم برنامه ریزی و پای کار آمدن تمام دستگاه ها می باشد.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر شماره گذاری خودرو خارجی «مازاراتی»، اظهارداشت: محوز ورود و شماره گذاری خودروی اخذ شده اما هنوز خودرو شماره گذاری نشده است.

سردار مومنی درباره بسته شدن جاده هزار با بیان اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی با سازمان راهداری برای بسته و باز شدن راهها و جاده های مواصلاتی کشور کاملاً با یکدیگر هماهنگ هستند، گفت: جاده هزار، از جاده های پرتردد کشور به شمار می اید و بستن آن نیازمند کارشناسی می باشد.


jamejamonline.ir – 22 – RSS Version

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.