تراژدی خونین، جذاب و پُرکشش در هم‌آوایی ارکستر مردگان

۰۹اردیبهشت،

نگاهی بر نمایش ˝مرکب‌خوانی ارکستر مردگان˝؛

گوسان شیوه خوانش زرتشتیان در قرائت اوستای زرتشت بوده است، شیوه‌ای هم‌آوایی که کلامی موزون و آهنگین داشت و اوج و فرودهای موسیقایی آن که در شرح وقایع و اتفاقهای دینی است ذهن و روح مخاطب را بیش از حد انتظار با خود همراه می‌کرد.

گروه نمایش هنرآنلاین، ” مرکب خوانی ارکستر مردگان” همه روزه ساعت ۳۰/۱۹ در تالار قشقایی تئا‌تر شهر به مدت ۷۵ دقیقه روی صحنه می‌رود.

سبک روایی نمایش “مرکب‌خوانی ارکستر مردگان” به تقلید از گوسان زرتشتی است که در چهار اپیزود، داستان‌هایی با ریشه تاریخی را که تمی مشترک دارند و در همه آنها واژه مرگ جاری است روایت می‌کند.

گوسان شیوه خوانش زرتشتیان در قرائت اوستای زرتشت بوده است، شیوه‌ای هم‌آوایی که کلامی موزون و آهنگین داشت و اوج و فرودهای موسیقایی آن که در شرح وقایع و اتفاقهای دینی است ذهن و روح مخاطب را بیش از حد انتظار با خود همراه می‌کرد.

نویسنده این نمایش با بهره‌گیری از چهار سند اساطیری و حقیقی تاریخی گرایش ناگزیر انسانی به مرگ را که روایت می‌کند، مرگی که بالاخره به سراغ هر انسانی دیر یا زود می‌آید اما جاه‌طلبی و بسیاره‌خواهی بشر فرار رسیدن آن را به گونه دیگری رقم می‌زند که منجر به مرگی نه طبیعی که به قتل رسیدن آن می‌شود.

به هر حال “مرکب‌خوانی ارکستر مردگان” در ساختار روایی خود گونه‌ای نو که به نظر می‌رسد ریشه‌های بدوی سبک نمایشی که اکنون نقالی خوانده می‌شود را برای روایت قصه خود برگزیده است، سبکی که شاید برای بیننده عام نامتعارف باشد اما مخاطبی که با این شیوه نقالی آشنایی دارند جذاب و پرکشش است.

این اثر در عین حال که کاملا مخاطب را به یک نمایش ایرانی دعوت می‌کند اما شیوه روایی آن نمایش را در قیاس با دیگر آثار ایرانی متمایز می‌کند و به حق بازی درخور بازیگران هم بر جذابیت نمایش افزوده است.

“مرکب خوانی ارکستر مردگان” تازه‌ترین همکاری مشترک محمودرضا رحیمی (کارگردان) و حمیدرضا نعیمی (نویسنده نمایش) بوده و شامل پنج اپیزود به اسامی: سوگ چامهٔ ایرج (نسخه‌ای برای گوسانی) که روایت فریدون و پسرانش بر اساس شاهنامهٔ فردوسی است به همراه مجلس وزیرکشی (مکاشفه در چگونگی بر دار شدن امیر حسنک وزیر)، تیغ ماهی (روایت یکی از وزرای قجر و پسرش)، آوار پریشانی (روایت شاعری به همراه همسرش در محضر برای طلاق) و اپیزود (نزاع ( روایت واگویه‌های انسان‌ها هنگام ماهیگیری) است که هریک به شیوه‌ای خاص با داستان دیگر ارتباط پیدا می‌کند.

مجید جعفری (راوی/ پیشکار/ خواجه بوسهل)، حمیدرضا نعیمی (راوی/ فریدون/ منزوی)، گیلدا حمیدی (راوی /همخوان/ زن منزوی)، علی لیاقی (راوی/ سلم / وزیر قاجار/ عاقد)، مهران گلمحمدی (حسنک وزیر)، بهمن عباسپور (پسر وزیر قاجار)، رضا شیبانی (ایرج/راوی / ماهیگیر)، پروین حسنخانی (مادر حسنک/ خدمتکار)، مهرگان زالی (راوی/ مادر حسنک/ نوازندهٔ ویولون)، سجاد زارع (آرایشگر/ دلاک)، علی جنابان (راوی /تور /کاتب)، امیر رجبی (راوی /حرکت)، آرزو صید افکن (راوی/ خدمتکار/مادر حسنک) بازیگران و بازی سازان مرکب خوانی ارکستر مردگان می باشند.

عطیه پژم

انتهای پیام/۵۲/۵۳
 


آخرین خبرها
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.