تزریق نقدینگی بدترین راه مبارزه با تورم است

۱۰اردیبهشت،

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت برای جوابگویی به مطالبات مردم در قالب یارانه پول به جامعه تزریق می‌کند. این درحالی است که تزریق پول تورم‌زا است و در نهایت سبب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در اقتصاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ابراهیم بهادران امروز سه‌شنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق تهران دربارهٔ‌ی تورم و چالش‌های آن در اقتصاد ایران افزود: تورم بیش از ۱۲ درصد اگر از سوی دولت‌ها حل نشود کشور را از داخل نابود می‌کند.

وی ادامه داد: تورم قیمت‌ها را افزایش می‌دهد و رکود رشد اقتصادی را کاهش می‌دهد و کشور ما با هر دو پدیده و به عبارتی رکود تورمی همراه است.

بهادران با بیان این‌که زمانی که تورم در کشوری اتفاق می‌افتد مطالبات مردم از دولت بسیار می‌شود، تصریح کرد: دولتی برای جوابگویی به مطالبات مردم پول به جامعه تزریق می‌کند. نظیر آنچه که در کشور ما از آن به پرداخت یارانه نقدی تعبیر می‌شود. تزریق پول تورم ایجاد می‌کند و در همین چرخه تورم سبب کاهش قدرت خرید مردم و رکود در اقتصاد می‌شود.

به گفته معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران اثر رکود در اقتصاد بسیار بدتر از تورم است.

تزریق نقدینگی بدترین راه مبارزه با تورم است

او با بیان این‌که مبارزه با رکود تورمی بسیار سخت است خاطر نشان کرد: با افزایش قیمت‌ها تمایل به خرید در مردم کاهش می‌یابد و همین امر سبب رکود است. از سوی دیگر مواد اولیه چون تامین نقدینگی نمی‌شود تولید را دچار نقصان می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر نفس تولید در کشور قطع شده است. از آنجایی که دولت نگران افزایش قیمت‌ها است تعرفه‌ها را افزایش نمی‌دهد و واردات بی‌رویه به کشور انجام می‌شود و همین واردات بی‌رویه تبعات بسیاری را به همراه دارد.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران ادامه داد: سبب اصلی افزایش قیمت‌ها مازاد تقاضا در شرایط عرضه‌ی محدود است زیرا هر جا عرضه افزایش یابد قیمت‌ها کاهش و هر جا تقاضا بسیار شود قیمت‌ها رشد می‌یابد.

بهادران با تاکید بر این‌که از زمانی که قیمت نفت در کشور افزایش یافت تورم بالا رفت گفت: استفاده از درآمد‌های ارزی در بودجه لحاظ می‌شود و همین امر سبب شده بودجه کشور اکثرا انبساطی شده و کسری آن تا ۸۰ درصد رسیده است.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران دربارهٔ‌ رشد نقدینگی در کشور تصریح کرد: سالانه ۳۴٫۹ درصد رشد نقدینگی داشتیم و این درحالی است که استفاده از تلفن در ایران ۱۰ برابر میانگین جهانی، نوشابه چهار برابر، برق و گاز نیز سه برابر مصرف در دنیا است.

بهادران با تاکید بر این‌که بازار در اختیار قاچاقچیان است، گفت: همین امر سبب شده تا تولید‌کنندگان انگیزه کافی برای تولید نداشته باشند.

وی ادامه داد: در همه جای دنیا سالانه کارایی پرسنل افزایش یافته همین امر سبب رشد تولید و افزایش دستمزد آنها می‌شود، ولی در کشور ما حقوق به میزان تورم افزایش می‌یابد.

معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق تهران دربارهٔ شاخص کسب و کار گفت: ایران در سال ۲۰۰۵ از میان ۱۸۳ کشور رتبه ۱۱۳ در شاخص کسب و کار داشت ولی این شاخص در سال ۲۰۱۲ به ۱۴۴ رسید.

وی در پایان با بیان این‌که ایران در خاورمیانه از ۱۵ کشور رتبه‌ ۱۳ در شاخص کسب و کار را دارد، تصریح کرد: این در حالی است که براساس سند چشم‌انداز باید ایران به رتبه اول دست یابد.

انتهای پیام


ایسنا
باز نشر: پورتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.