تشدید تحریم ها علیه دمشق/بازدید ناظران سازمان ملل از سه شهر سوریه

خبرگزاری آریا-اتحادیه اروپا در راستای افزایش فشارها بر دمشق، دور جدیدی از تحریم ها را ضد سوریه تصویب کرد.

بازدید ناظران سازمان ملل از سه شهر سوریه
گروهی از ناظران اعزامی سازمان ملل به منظور نظارت بر اجرای آتش‌بس در سوریه، از ۳ شهر این کشور بازدید کرده‌اند.
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری آریا، ناظران سازمان ملل دیروز یک‌شنبه (۳ اردیبهشت، ۲۲ آوریل) از شهر “رستن” در استان حمص در مرکز سوریه، شهر حمص، مرکز این استان و شهر حما، مرکز استان حما در غرب این کشور بازدید کردند.
این نخستین بار نیست که گروهی از ناظران سازمان ملل از حمص بازدید می‌کنند. ناظران سازمان ملل روز شنبه (۲ اردیبهشت، ۲۱ آوریل) نیز از مناطق مختلفی از این شهر از جمله محله “بابا عمرو” بازدید کرده بودند.
شهر حمص، مرکز استان حمص در ماه‌های اخیر صحنه درگیری شدید میان نیروهای دولتی و گروه‌های مسلح بوده است. سوریه از اواسط مارس ۲۰۱۱ شاهد وقوع ناآرامی‌هایی‌بوده است.
اجرای آتش بس در سوریه بخشی از طرح صلح ۶ ماده ای کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب است که ماه مارس به دمشق پیشنهاد شد.
از ۱۲ آوریل و هم‎زمان با اجرای آتش بس در سوریه، آرامش به بسیاری از نقاط این کشور بازگشته است، گرچه گزارش‌ها از وقوع درگیری‌های پراکنده در برخی از نقاط حکایت می‌کند.
به گفته احمد فوزی، سخنگوی عنان، در حال حاضر ۷ ناظر سازمان ملل در سوریه به سر می‌برند و این تعداد با ورود ۲ ناظر دیگر در روز دوشنبه (۴ اردیبهشت، ۲۳ آوریل) به ۹ نفر افزایش می‌یابد.
نخستین گروه از ناظران سازمان ملل ۱۶ آوریل به دمشق وارد شدند. ماموریت این ناظران بر اساس قطعنامه ۲۰۴۲ شورای امنیت سازمان ملل که ۱۴ آوریل تصویب شد، مورد تایید قرار گرفته بود.
اعضای شورای امنیت سازمان ملل ۲۱ آوریل به اتفاق آرا، قطعنامه‎ای را تصویب و با اعزام ۳۰۰ ناظر به سوریه موافقت کردند.
کوفی عنان تصویب این قطعنامه برای اعزام ۳۰۰ ناظر به سوریه را “لحظه ای سرنوشت ساز برای ایجاد ثبات در این کشور” دانست.

تسلیم بیش از ۳۰۰ فرد مسلح در مرکز سوریه
بیش از ۳۰۰ فرد از مخالفان مسلح در مرکز سوریه خود را تسلیم نیروهای امنیتی این کشور کردند.
 خبرگزاری سوریه(سانا)، دیروز (یکشنبه) ۳۲۲ فرد از مخالفان مسلح در شهر حماه و اطراف آن در مرکز سوریه خود را همراه با سلاح به نیروهای امنیتی این کشور تسلیم کردند.
جمعه گذشته نیز ۲۴۸ فرد مسلح در شهر حماه خود را تسلیم نیروهای امنیتی این کشور کردند.
بر اساس فرمان “بشار اسد” رییس جمهوری این کشور برای عفو عمومی،افراد مسلح در صورت تسلیم خود و مشارکت نداشتن در قتل و جنایت ضد شهروندان، به سرعت پس از سپردن تعهد آزاد می شوند.
اقدام عناصر مسلح به تسلیم خود به نیروهای دولتی در روزهای اخیر با توجه به برقراری آتش بس شدت بیشتری گرفته است.
 
اردوغان:ترکیه،مرکزی را برای مخالفان سوریه ایجاد نخواهد کرد
نخست وزیر ترکیه از تاسیس مرکزی برای کمک به مخالفان مسلح سوری در خاک ترکیه اظهار بی اطلاعی کرد.
به گزارش زمان ترکیه،”رجب طیب اردوغان” در واکنش به اظهارات “هیلاری کلینتون” وزیر امور خارجه آمریکا در مورد ایجاد مرکزی در خاک ترکیه برای انجام هماهنگی کمک به مخالفان مسلح سوری،از این موضوع اظهار بی اطلاعی کرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر ناظران سازمان ملل به سوریه اعزام شده اند و بحث اعزام ۳۰۰ ناظر دیگر نیز مطرح است، ولی بهر حال ترکیه طرفدار همکاری در این زمینه با اتحادیه عرب، اتحادیه اروپا، سازمان ملل و سایرین است.
 
عملیات تروریستی در سوریه همسو با طرح اسراییلی -آمریکایی است
 مفتی سوریه عملیات تروریستی در این کشور را همسو با طرح صهیونیستی -آمریکایی در منطقه دانست.
به گزارششبکه تلویزیونی سوریه، شیخ”احمد بدرالدین حسون” مفتی سوریه در دیدار اعضای شورای جهانی صلح از بیست کشور گفت، عملیات مسلحانه گروه های تروریستی در سوریه در جهت طرح صهیونیستی و آمریکایی در منطقه خاورمیانه است.
شیخ “احمد بدارالدین حسون ” تاکید کرد،سوریه همواره سرزمین محبت، دوستی و صلح است و در برابر چالشها ، از اصول و ارزش های خود چشم پوشی نخواهد کرد.
“ایراکلیس تراوداریدس” دبیر شورای جهانی صلح نیز در این دیدار گفت،سفر این شورا به سوریه با هدف اعلام همبستگی با ملت سوریه و مخالفت با هر نوع دخالت خارجی در امور داخلی این کشور است.
“نبیل بوکیلی” عضو حزب کارگر بلژیک هم در این دیدار گفت،واقعیت اوضاع در سوریه به طور کامل با آنچه از رسانه ها منتشر می شود تفاوت دارد و ملت سوریه با تقویت وجدت برابر توطئه های خارجی مقاومت می کنند.

 استقبال دبیر کل سازمان ملل از قطعنامه شورای امنیت در باره سوریه
 دبیر کل سازمان ملل متحد از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه استقبال کرد .
به گزارش خبر گزاری قطر “قنا” ، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر اعزام حدود ۳۰۰ ناظر به سوریه برای نظارت بر اجرای طرح صلح کوفی عنان در زمینه برقراری آتش بس در سوریه استقبال کرد .
بر اساس این گزارش دبیر کل سازمان ملل از طرف های درگیر در سوریه خواست شرایط لازم برای حظور ناظران غیر مسلح در سوریه را فراهم کرده و برای برقراری صلح و اجرای آتش بس با نظاران همکاری کنند .
دبیر کل سازمان ملل همچنین با تاکید بر لزوم پایان دادن به خشونت ها در سوریه خروج یگان های نظامی ارتش سوریه از مناطق مسکونی این کشور را خواستار شد .
دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین ابراز امیدواری کرد حضور ناظران در سوریه به موفقیت طرح صلح کوفی عنان کمک کند .
اعضای دائم و غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد عصر روز شنبه با اجماع، قطعنامه ای به تصویب رساندند که بر اساس آن ۳۰۰ ناظر بین المللی برای نظارت بر آتش بس به سوریه اعزام می شوند.
این قطعنامه در پی درخواست کوفی عنان، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه تصویب شد.

 تشدید تحریم های ضد سوریه
 اتحادیه اروپا در راستای افزایش فشارها بر دمشق، دور جدیدی از تحریم ها را ضد سوریه تصویب کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، به نقل از یک دیپلمات اتحادیه اروپا، اعضای این اتحادیه روز دوشنبه با اعمال دور جدیدی از تحریم های ضد سوریه موافقت کردند. این تحریم ها شامل ممنوعیت فروش کالاهای تجملی و آندسته از کالاها که گفته می شود می توان آنها را در سرکوب مخالفان سوریه به کار برد، می شود.
چهاردهمین دور تحریم ها ضد سوریه در حالی اعمال می شود که ناظران سازمان ملل متحد برای نظارات بر آتش بس به این کشور سفر کرده اند.
الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیش تر از مخالفت مسکو با تشدید تحریم ها ضد دمشق خبر داده بود.

 تحریم مخالفان خارج‌نشین تاثیری بر انتخابات پارلمانی سوریه ندارد
 سفیر سوریه در ایران گفت، تحریم انتخابات پارلمانی سوریه از جانب مخالفان خارج، تاثیری بر اراده مردم این کشور برای حضوری گسترده در پای صندوق های رای نخواهد داشت.
«حامد حسن » سفیر سوریه در تهران با اشاره به انتخابات پارلمانی،کشورش را در آستانه مرحله‌ای جدید دانست و با اعلام اینکه تاکنون مشارکت بیش از ۲۰ حزب روشن شده است،افزود،سوریه قدرتمندتر از گذشته از بحران کنونی خارج خواهد شد.
حامد حسن با اشاره به همه‌پرسی قانون اساسی سوریه در ۲۶ فوریه گذشته گفت،حتی دشمنان سوریه در منطقه و فراتر از آن نیز به این حقیقت اعتراف کردند و گفتند که اکثریت مردم سوریه در آن شرکت و با قانون اساسی جدید موافقت کرده‌اند.
انتخابات پارلمانی سوریه هفتم می ۲۰۱۲ برگزار می شود.

 


خبرگزاری آریا

نظرتان را در مورد مطلب فوق بنویسید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.